Jääski-seuran uutisia

4.10. Jääski-seura mukana Senioreiden Suhinoissa

ke syysk. 28 08:20:00 2022

Kouvolassa järjestetään tiistaina 4.10. mittava seniori-ikäisten tapahtuma Senioreiden suhinat, jossa myös Jääski-seura on mukana omalla esittelypisteellään.

Tapahtumapäivänä Kouvolan kaupungintalo täyttyy erilaisista yhdistyksistä, yrityksistä ja harrastuspiireistä, jotka tuovat esille  seniori-ikäisille kohdennettua tarjontaansa.

Jääski-seuran esittelypisteessä kannustetaan mukaan yhdistyksen toimintaan, tuodaan esille sukututkimuksen käytänteitä ja karjalaisen kulttuurin siirtämisen merkitystä seuraaville sukupolville.

Jääski-seuran esittelypisteessä on myynnissä uunituoreet Jääsken seinäkalenterit 2023. Hanki nyt ajoissa isänpäivä- ja joululahjaksi tai omaan kotiisi.

Kouvolaan on hyvät junayhteydet niin Helsingin, Kotkan, Mikkelin kuin Lappeenrannan suunnasta, joten lähde sinäkin viettämään mukavaa tiistaipäivää Kouvolaan. Haastelemaan, tapaamaan tuttuja ja katsomaan vinkkejä.

Paikalla on näytteilleasettajien lisäksi ohjelmaa kaupungintalon isossa salissa. Päätähtenä on Nina Mikkonen, joka kertoo omaishoitajan arjesta ja haasteista.

Tässä Nina Mikkosen terveiset:

Hei

Toimin vuodesta 2011 vaikeasti vammautuneen mieheni Timo T. A. Mikkosen omaishoitajana lähes kuusi vuotta. Sokeutuneen, halvaantuneen ja lähimuistinsa kadottaneen puolisoni lisäksi minulla oli huollettavanani kaksi erityislasta, aivoinfarktin tapahtuessa 9- ja 8-vuotiaat poikamme Mikael ja Matias, perheen media-alan yritys, iso talo tekniikoineen ja huoltotöineen, koira ja kissa. Tämä yhtälö oli mallia miltei mahdoton. Puolisoni kuoltua vuonna 2017 koin, että minulla on velvollisuus saattaa suuren yleisön tietoon omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa raskas taakka ja kovin eriarvoiset elämäntilanteet.

Nyt olen aloittamassa uuden televisiosarjan, jossa esitellään omaishoitajien arkea ja todellisuutta suomalaisille mittakaavassa, jota ei ole ennen nähty. Rankasta aiheestaan huolimatta elämäniloa ja lähimmäisenrakkautta juhlistava sarja sukeltaa omaisistaan huolehtivien arjen sankareiden koskettaviin ja inspiroiviin elämäntarinoihin ja pyrkii tuomaan samalla helpotusta heidän arkeensa.

Jokaisessa jaksossa tapaamme uuden perheen ja pääsemme tutustumaan heidän tarinaansa ja elämäntilanteeseensa iloineen ja murheineen. Sarjassa kohdataan koko omaishoitajuuden kirjo: mukana on niin puolisoaan kuin lastaan tai vanhempaansa hoitavia ihmisiä. Koskettavat tarinat käydään läpi lämpimässä ilmapiirissä vapauttavaa huumoria unohtamatta.

Tämä on minun tapani osoittaa kunnioitusta ja arvostusta kohtalontovereilleni ja tuoda tietoisuutta omaishoitajuudesta koko Suomen kansalle. Uskon, että projekti on tärkeä. Se toimii paitsi vertaistukena myös levittää ymmärrystä ja rakkauden sanomaa niillekin, joita aihe ei suoraan kosketa. Sarjasta tulee takuuvarmasti kahvipöytien puheenaihe ja vuoden 2023 televisiotapauksia.

Tavataan Senioreiden Suhinoissa tiistaina 4.10. klo 9-16.00 Kouvolan kaupungintalolla

terveisin Nina