Jääski-seuran uutisia

28.8.2023 Kymenlaakson karjalaiset tapasivat Orilammella. Matkailukeskuksen perustaja oli Jääski-juurinen Irja Siikava.

ma elok. 28 08:33:00 2023

Sunnuntaina vietettiin Kaiken kansan karjalaista päivää Kouvolan alueella sijaisevalla Orilammen majalla. Vuohijärven rannalla sijaitsevan matkailukeskuksen perusti 1960-luvulla Jääski-juurinen Irja Siikava miehensä Väinön kanssa. Heidän lapsenlapsensa jatkavat matkailukeskuksen toimintaa jo kolmannessa polvessa. Matkailukeskus sai valtakunnallista tunnettuutta heti alkuvaiheissaan, kun presidentti Kekkonen vieraili usein siellä. Majalla on edelleen käytössä Kekkosen huone.

Päivä avautui harmaana, mutta piha-alueella toimintaansa esittelevät pitäjäyhdistykset Jääskestä, Säkkijärveltä ja Vahvialasta säästyivät sateelta. Paikalle oli saapunut omien kyytien lisäksi kaksi linja-autollista karjalaisia Kymenlaakson alueelta. Haastelua riitti ja Jääski-seuran pisteellä olleet Leena Vänskä ja Jaana Vuorio-Palmumaa saivat vastailla moniin kysymyksiin.

Kun Orilammen kuuluisan karjalaisen pitopöydän herkut oli nautittu päästiin seuraamaan ohjelmaa Vuohijärvi-salissa.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja nosti esille Karjala-lehden tilanteen. Tilauksia ei tullut kesän aikana tarpeeksi, joten Liiton hallitus päätti jakaa uuden näytenumeron syyskuun Karjalan Kunnaat -lehden välissä, jotta jäsenistö aktivoituisi tilaamaan lehden. Jotta lehden teko olisi kannattavaa, tarvitaan vähintään 4000 tilaajaa. Toisena asiana Talja nosti esiin rajan takana sijaitsevien hautausmaiden ja muistomerkkien kohtalon. Pitäjäseurat tulevat syksyn aikana saamaan ohjeet lyhyen selvityksen tekoon alueensa muistomerkkien historiasta.

Kouvolalainen historioitsija Sakari Viinikainen johdatti kuulijat Vuohijärven alueen historiallisiin tapahtumiin. Jääsken pitäjäseuran puheenjohtaja Kirsi Juura kertoi kuulijoille Jääskestä ja yhdistyksen nykyisestä toiminnasta ja toivotti kaikki tervetulleiksi yhdistyksen ensi vuonna vietettävän 40-vuotis juhlavuoden tapahtumiin.

Kesäpäivien järjestäjä oli Karjalaisseurojen Kymenlaakson piiri, jonka puheenjohtaja Eija Vänskä-Sinkkonen piti tilaisuuden lopuksi arpajaiset, jonka jälkeen kajautettiin yhdessä Karjalaisten laulu. Hyvillä mielin starttasivat bussit paluumatkalleen läpi kauniiden järvimaisemien.

Leena Vänskä (vas.) ja Jaana Vuorio-Palmumaa palvelivat Jääski-seuran esittelypisteellä.

Karjalan Liiton hallituksen puheenjohtaja Martti Talja