Jääski-seuran uutisia

23.3.2023 In memoriam, Enson poika Pauli Villanen

to maalisk. 23 11:46:00 2023

Ensossa syntynyt ja Enson pojat jatkosodassa 1941-44 -kirjan kirjoittanut pääsuunnittelija, reservin alikersantti ja sotaveteraani Pauli Villanen kuoli 12.12.2022.

Pauli syntyi Ensossa Esteri ja Eetu Villasen ainoana lapsena 1929. Jo varhain Pauli kiinnostui tekniikasta ja koulunkäynti kiinnosti häntä.

Hän menetti isänsä jo varhain. Talvisodan sytyttyä 30.11.1939 Pauli ja äitinsä jatkoivat Ensossa asumista miltei koko talvisodan ajan. Sodan uhka oli Ensossa todellinen, ja vihollisen lentokoneiden ylilennot ja pommitukset olivat arkipäivää.

Lopulta maaliskuun 1940 alussa Pauli ja äitinsä joutuivat lähtemään ensimmäisen kerran evakkoon. Pakkaaminen täytyi tehdä nopeasti. Äiti pyysi Paulia pakkaamaan rakkaimmat tavaransa koulureppuun. Pauli valitsi ensimmäiseksi kirjat, joihin oli kerännyt Paasivaaran margariinipaketeissa olevia keräilykuvia. Lisäksi hän otti mukaan kynän, kumin, harpin, tyhjän vihkon sekä kengät, pyjaman ja vaihtoalusvaatteet.

Jatkosodan alkuvaiheessa Pauli ja äiti palasivat Ensoon. Vanha kotitalo oli raunioina. Jatkosodassa Pauli toimi vuosina 1942-1944 ilmasuojelujoukkueen johtajan lähettinä sotilaspoikana.

Toisen ja viimeisen kerran Pauli joutui evakkoon 1944 tien viedessä Tampereelle ja sittemmin Poriin.

Paulia olisi kiinnostanut oppikoulun käyminen, mutta ajat olivat sellaiset, ettei se Paulille ollut mahdollista. Hän kävi ammattikoulun ja sittemmin teknillisen koulun valmistuen teknikoksi. Asevelvollisuuden hän suoritti vuosina 1949-1950 pioneerijoukoissa, sotilasarvonaan reservin alikersantti. Huolimatta sotilaspoikavuosista, ei hän saanut sotilaspassiin siitä merkintää. Ajat olivat vuosikymmenten ajan sellaiset, että sotilaspoikapalveluksesta piti olla hiljaa. Vasta vuonna 1987 hän arkistotutkimusten jälkeen sai haettua itselleen sotilaspassiin  rintamasotilastunnuksen.

Pauli ja Hilkka (s. 1931 Rautu) tutustuivat ja sittemmin 1951 avioituivat Porissa. Heille syntyi kaksi tytärtä, Ulla ja Liisa. Jälleenrakennusajan hengen mukaisesti Pauli ja Hilkka tekivät alusta asti kovasti töitä. Nuorempana Pauli oli myös kova urheilija, ja painiharrastuksen vuoksi tuli kisamatkoja Ruotsiin saakka. Vanhempanakin Pauli piti tärkeänä huolehtia fyysisestä kunnostaan.

Pauli työskenteli aluksi Outokummun metallitehtaalla asentajana ja sittemmin työnjohtajana. Vuonna 1961 hän siirtyi Oy W. Rosenlew Ab Kodinkonetehdas Porin palvelukseen, työskennellen kylmäkalustesuunnittelijana ja vuodesta 1980 alkaen pääsuunnittelijana tuotekehitysosastolla. Omistaja vaihtui Oy Electrolux Ab:ksi 1982, Paulin tehtävän ollessa edelleen pääsuunnittelija. Työnsä ohessa Pauli rekisteröi monia patentteja ja hyödyllisyysmalleja.

Sodanjälkeisen jälleenrakentamisen kauden jälkeen Suomen kansan elintaso uudelleen nousi. Pauli jaksoi muistuttaa myös ”elämäntasosta” huolehtimista.
Joka aamu töihin mennessään Pauli jaksoi kysellä, ”mitä mielenkiintoista ongelmaa voin tänään ratkaista?”.

Pauli jäi pääsuunnittelijan työstään eläkkeelle ennen kuin Rosenlewin / Electroluxin tehtaan toiminta Porissa 1998 lakkasi. Kokemuksistaan Pauli on kirjoittanut kirjan ”Porin Kodinkone-tehtaan nousu ja loppu”, julkaistu 2014.

1960-luvulta alkaen Pauli ja Hilkka tekivät monia automatkoja Keski- ja Etelä-Eurooppaan. Eläkkeelle jäätyään ulkomaanmatkat jatkuivat, myös kaukokohteisiin kaksistaan tai ystävien kanssa.

Paulilla ja Hilkalla oli laaja ystäväpiiri, ja aikaa vietettiin paljon yhdessä kodeissa, kutsuilla ja Luvian huvilalla. Kaikenlainen rakentaminen ja puuhastelu piti Paulin mielen virkeänä.

Eläkevuosinaan Pauli kiinnostui yhdistystoi-minnasta. Hän oli mm. sotaveteraaniyhdistyk-sen, Panssarikillan ja Sotahistoriallisen Seuran jäsen. Hän oli Porin kaupungin veteraanitoimikunnan luottamustoimessa. Joulukuussa 2021 Paulin videotervehdys striimattiin Porin kouluihin esitettäväksi itsenäisyyspäivän juhlallisuuksien yhteydessä. Videolla Pauli piti puheen, jossa hän kertoi omakohtaisista rintamamuistoistaan ja välitti veteraanien terveiset nykynuorille.
Ensossa Pauli ehti käydä 4-5 kertaa, myös Jääski-seuran ryhmämatkoilla.

Yli yhdeksänkymppiseksi saakka Pauli ajoi autoa. Vakiokohteena oli Porin Sokoksen ruokaosasto sekä monet harrastuspiirit, kuten veteraanien kokoukset, Vaarit Kirkolla tai Viikkarin Valkaman kirjallisuuspiiri. Pauli oli ahkera lukija, ja viime vuosina häntä kiinnosti erityi-sesti sotatekniikan ja sotahistorian aiheet.
2000-luvun alussa Paulin vaimo Hilkka halvaantui, ja Pauli toimi Hilkan omaishoitajana liki kaksi vuosikymmentä. Hilkka menehtyi 2020, hieman ennen 70-vuotishääpäivälle suunniteltuja juhlallisuuksia.

Pauli pysyi toimintakykyisenä poismenoonsa saakka, vaikka monet sairaudet alkoivat häntä rasittaa. Pauli nukkui rauhallisesti 12.12.2022 Liisa-tyttären läsnäollessa. Paulia jäivät kaipaamaan Liisa-tytär perheineen sekä sukulaiset ja ystävät.

Liisa Laur Villanen, tytär

Pauli Villasen kertomuksen "Toinen päivä Ensossa" voi lukea täältä.

Pauli Villanen julkaisi kokemuksistaan romaanin ”Pojat Enson jatkosodassa 1941-1944” (Gummerus 2000).

Pojat Enson jatkosodassa -romaanin pohjalta dramatisoitu näytelmä sai 30.11.2019 ensi-iltansa Kouvolan kaupungin kulttuuripalvelujen tilaamana Anjalankosken teatterissa Saviniemen koulun oppilaiden esittämänä.