Standaari, liput ja vaakuna

Vpl. Pyhäjärven pöytästandaari/isännänviiri

Vpl. Pyhäjärven viirin suunnittelijaksi pyydettiin v. 1961 kirkkoherra Kaarle Viika. Hän otti tunnukseksi Pyhäjärven kirkkoaholla sijainneen lahjoitusmaatalonpoikien muistomerkin päällä olevan lyhdyn. Karjalan Liiton ohjeistuksen mukaan viiriehdotus annettiin heraldikko Kaj Kajanderin viimeisteltäväksi. Pienin tarkennuksin ja täsmennyksin hän sai aikaan hyväksyttävän ehdotuksen. Viiri valmistui Pyhäjärvi-juhlille Vammalaan v. 1963 ja on sen jälkeen löytänyt tiensä lukuisten kotien ja laitosten arvopaikoille. Puna-mustassa isännänviirissä on sama lyhdyssä ollut kuvioaihe.

Pyhän-Säätiön lippu

Kymmenisen vuotta pöytästandaarin  valmistumisen jälkeen heräsi ajatus oman lipun aikaansaamisesta. Suunnittelijaksi lupautui rovasti Kaarle Viika. Hän suunnitteli lipun Karjalan värein, alaosa on musta ja yläosa punainen. Lipun keskellä on keltainen neliö, jossa  ylhäällä on tyylitelty Karjalan vaakuna, jota pitelee käsivarsien varassa olevat miekat ja sen alla on ankkuriristinen lyhty. Lipussa oli teksti Pyhän-Säätiö. Lippu vihittiin Pyhäjärvi-juhlien muistojen illassa Kokemäellä 19.7.1975. Lippu on nyt jäänyt pois käytöstä.

Vpl. Pyhäjärvi -lippu

Kun Vpl. Pyhäjärvi-nimen käyttö lipussa tuli mahdolliseksi, suunniteltiin uusi, nykyisin säätiön käytössä   oleva lippu, joka vihittiin käyttöön Lappeenrannassa pidettyjen Vpl. Pyhäjärvi-juhlien muistojen illassa   Lappeen kirkossa 8.8.1992.

Vaakuna

Useat luovutetun alueen pitäjäseurat ja säätiöi ovat suunnitelleet entiselle kotikunnalleen vaakunan. Näitä vaakunoita ei virallisesti vahvisteta. Kuitenkin vaaditaan, että nämäkin vaakunat on hyväksyttävä Suomen Heraldisessa Seurassa. Pyhän-Säätiön taholta lähdettiin siitä, että vaakuna-aiheen pohjaksi hyväksytään jo viirissä ja lipussa oleva lyhtyaihe, jonka yläpuolella oli Karjalan vaakunakuvio, kaksi toisiaan vastaan iskevää käsivartta. Idea oli alun perin rovasti Kaarle Viikan.Asiantuntijaksi kutsuttiin taas heraldikko, graafikko Kaj Kajander (1924-1991). Hän viimeisteli vaakunaehdotuksen hyväksyttävään kuntoon. Suomen Heraldinen Seura lähetti säätiölle asiakirjan, josta ilmenee, että  se on Pyhän-Säätiön hakemuksesta merkinnyt vaakunan numerolla 195 rekisteriinsä 16.1.1989. Asiakirja on päivätty 13.4.1989. Vaakunan 1. kappaleen luovuttivat Karjalan Liitolle liiton vuosikokouksessa 22.4.1989 Erkki Pärssinen, Kaarle Viika (pitäen luovutuspuheen) ja Mauri Vanhanen. Karjalan Liiton puolesta vaakunan ottivat vastaan hallituksen puheenjohtaja Johannes Virolainen ja varapuheenjohtaja Mauno Forsman.

Isännänviirit

Isännänviirejä on kolmea eri kokoa (kts. Tuotteet-sivu)

Pöytästandaareja ja isännänviirejä voi ostaa Vpl. Pyhäjärvi-Säätiöltä (kts Tuotteet-sivu).

Vaakunaselitys

Punaisessa kentässä kultainen lipuke, jossa musta, kulmikas tylppäkärkinen ankkuriristi; ristin alin sakara on muita pidempi. Lipukkeen yläpuolella kaksi irtonaista , toisiaan vastaan iskevää käsivartta, joista oikea pitelee miekkaa, vasen käyrää sapelia; kaikki hopeaa.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.