75. Vpl. Pyhäjärvi-juhlat

Vpl. Pyhäjärvi-juhlat 2023
Valokuvia juhlilta
Striimaus
Juhlamessu ja seppeleenlasku striimattiin Ikaalisten seurakunnan Youtube kanavalle

75. Vpl. Pyhäjärvi-juhlat Ikaalisissa 16.7.2023 oli onnistunut ja koskettava tapahtuma. Omalla Tuvalla pidettyyn päiväjuhlaan osallistui väkeä salin täydeltä n. 300 henkilöä, joukossa monta ensikertalaista. Pyhäjärveläinen kulttuuri, tarinat ja muistot olivat ohjelmassa vahvasti esillä, kuten näissä pitäjäjuhlissa yleensäkin, mutta tämän vuoden ohjelmassa ja sen monissa puheissa käsiteltiin erityisesti myös Ukrainan tilannetta Venäjän aloittaman hyökkäyssodan jatkuttua jo toista vuotta. Juhlapuheen Omalla Tuvalla piti kansanedustaja, edellisen hallituksen puolustusministeri, Antti Kaikkonen.

Perinteisen nyt yksipäiväisen juhlan ohjelmassa oli aamupäivällä juhlamessu ja ortodoksinen liturgia sekä kunniakäynnit sankarihaudoilla ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä. Ruokailun yhteydessä ja sen jälkeen oli mahdollista tutustua seurakuntakeskuksessa Siun ja miun - Viipurin läänin Pyhäjärvi pienoisnäyttelyyn sekä ikoninäyttelyyn Omalla Tuvalla. Päiväohjelman alkua odotellessa puhetta ja iloa riitti, kun pyhäjärvöiset tapasivat taas pitkästä aikaa vanhoja tuttujaan. Tänä vuonna uusiakin tuttavuuksia syntyi, kenties enemmän kuin moniin vuosiin.

Juhlamessu Ikaalisten Fredrika Sofian kirkossa alkoi kulkueella, jossa ristiä kantoi ikaalislainen Juha Kuivalainen ja kynttilöitä ikaalislaiset Heljä Tuokko ja Anja Järvinen.

Messussa saarnasi teol. toht. Juhani Forsberg. Kanttorina ja urkurina toimi dir. mus. Anssi Hirvonen. Lauluissa häntä avusti säestäjänä uruilla Riitta Hirvonen. Kirkossa esiintyi myös ukrainalainen Ivanna Vorontsova, joka esitti kauniisti ja koskettavasti ukrainassa sota-aikana suosituksi tulleen laulun.

Ortodoksinen liturgia pidettiin Korsunilaisen Hellyyden Jumalanäidin tsasounassa. Liturgian toimitti isä Heikki Honkamäki ja kanttorina oli Kerttu Halonen. Korsunilaisen Hellyyden Jumalanäidin tsasouna on Väinölässä, yksityiskodissa lähellä Ikaalisten kirkkoa, vanhassa 1904 rakennetussa hirsitalossa. Väinölässä asuvat Pekka Gestrin ja Matti Pulkkinen, jotka ovat entisöineet ja kunnostaneet sen huolella ja kunnioituksella vanhaa rakennusta kohtaan. Tsasounan he rakennuttivat Väinölään Suomen arkkipiispa Leon siunauksella ja sen on vihkinyt käyttöön Tampereen ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra isä Aleksej Sjöberg joulukuussa 2022.

Seppeleet Ikaalisten kirkkopihalla laskettiin sekä sankarivainajien että Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeille. Puheen sankarihaudoilla piti eversti evp. Antero Pärssinen. Sankarivainajien muistomerkille seppeleen laskivat Lea Jokinen ja Matti Äijö, ja Karjalaan jääneiden muistomerkille Kirsti Naskali ja Pertti Hakanen. Suomen lippua kantoi Matti Haavisto, airuina Ronja Jokinen ja Aku Äijö. Pyhäjärvi-Säätiön lippua kantoi Markku Pärssinen, airuina Heli Vuohelainen ja Jukka Pusa. Sankarivainajien muistomerkin airuina olivat Fanni Jokinen ja Jani Lappalainen. Karjalaan jääneiden muistomerkin airuina olivat Inka Harjuntausta ja Mikko Humala.

Juhlapuheen päiväjuhlassa piti kansanedustaja, edellisen hallituksen puolustusministeri, Antti Kaikkonen. Kaikkonen piti erittäin hienon ja tilaisuuteen hyvin sopivan puheen. Siinä oli mukana pyhäjärvöistä historiaa ja kulttuuria, tarinaa ja henkilökohtaisia kokemuksia sekä ajankohtaista asiaa Ukrainasta ja Natoon liittymisestä. Puheessa oli myös Kaikkosen omia tulevaisuuden suunnitelmia sekä pyhäjärvöistä hengen nostatusta, kannustusta tarinointiin ja karjalaisen kulttuurin esillä ja elävänä pitämiseen. Päiväjuhlassa oli juhlapuheen lisäksi paljon muita hyviä puheenvuoroja sekä muuta ohjelmaa. Musiikista vastasivat Anssi Hirvonen, ukrainalainen Olena Nevmerzhicka sekä Ikaalisten mieslaulajat. Päiväjuhlan juontajana toimi Anna-Kaisa Immonen.

Lisää asiaa näistä juhlista on seuraavassa Vpl. Pyhäjärvi-lehdessä 7-8-2023.

Valokuvia juhlista on TÄSSÄ linkissä.

Videon juhlamessusta ja seppeleenlaskusta näet TÄSTÄ linkistä Ikaalisten seurakunnan Youtube kanavalta.

Juhlapaikat

Kartta

Striimaus

Tervetuloa Ikaalisiin

Vpl. Pyhäjärvi-juhlilla on pitkä perinne. Ikaalisissa 16.7.2023 pidettävät Vpl. Pyhäjärvi-juhlat jatkavat karjalaista pitäjäjuhlien perinnettä nyt jo 75:ttä kertaa. Juhlapaikat Ikaalisten kirkko, seurakuntakeskus ja juhlatalo Oma Tupa ovat Ikaalisten Vanhassa Kauppalassa, idyllisen kauniissa kaupunginosassa. Tänne pyhäjärveläiset ovat kokoontuneet juhlimaan usein aiemminkin, onhan Ikaalinen yksi niistä paikkakunnista, jonne Pyhäjärven evakkoja sotien jälkeen paljon sijoitettiin. Ikaalisissa Vpl. Pyhäjärvi-juhlat ovat nyt seitsemättä kertaa, ensimmäisen kerran ne olivat täällä vuonna 1958.