Lahjoitusmaatalonpoikien muistomerkin portaiden kunnostus

Säätiön talkooryhmä kävi Plodovojessa heinä-elokuun vaihteessa 2019 kunnostamassa Vpl. Pyhäjärven kirkkoaholla sijaitsevan vuonna 1936 pystytetyn lahjoitusmaatalonpoikien muistomerkin portaat. Muistomerkin kivet, niin itse muistomerkkiin kuin portaisiinkin, kerättiin aikanaan pyhäjärveläisiltä tiloilta eri puolilta pitäjää.

Vuosien saatossa erityisesti alemmat porrastasanteet olivat painuneet ruohon sisään ja monet ylemmät porraskivet olivat muuttuneet irrallisiksi.

Nyt kunnostuksessa vanhat kivet kaivettiin esiin, liikkuvat kivet kiinnitettiin paikoilleen ja porrasrakennelmaa vahvistettiin muutenkin betonilla.

Portaat kunnostuksen jälkeen.

73. Vpl. Pyhäjärvi-juhlaa vietettiin sunnuntaina 21.7.2019 Huittisissa.

Aurinkoisessa, lähes helteisessä säässä vietettiin Huittisissa sunnuntaina 21.7.2019 73. Vpl. Pyhäjärvi-juhlat. Juhlapäivän ohjelma koostui juhlamessusta klo 10 Huittisten kirkossa, messun jälkeen kunniakäynneistä sankarivainajien ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeillä, Kaiun muistoviestistä Huittisten keskusurheilukentällä ja klo 14 alkaneesta päiväjuhlasta Huittisten seurakuntakeskuksessa. Tapahtumien lomassa oli seurakuntakeskuksessa mahdollisuus ruokailuun, kahvitteluun, Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön ja Vpl. Pyhäjärvi-seuran myyntituotteiden hankintaan sekä tuttujen tapaamiseen ja haasteluun.

Juhlien nuorin esiintyjä Leo Kiiski. Säestäjänä Petri Kiiski.

Paula Pietilä ja Petri Kiiski

Vpl. Pyhäjörvi-Säätiön hallituksen puheenjohtaja Pertti Hakanen.

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön hallintoneuvoston
    puheenjohtaja Esko Pulakka.

Vpl. Pyhäjärven voimistelu- ja urheiluseura Kaiun muistoviesti 2019

Vpl. Pyhäjärvi-julien yhteydessä juostiin sunnuntaina 21.7.2019 klo 12.15 Huittisten keskusurheilukenttä perinteinen Vpl. Pyhäjärven voimistelu- ja urheiluseura Kaiun muistoviesti. Viestin kokonaismatka oli 1000 m, ja se juostiin viitenä 200 metrin osuutena.  Juoksijoinen suhteen ei ollut rajoituksia iän tai sukupuolen suhteen. Viestiin osallistui kolme joukkuetta. Hassinmäen Kaasalaiset (Jari, Julia, Fanni ja Ellen Kaasalainen) juoksivat nopeimman ajan (2.54.92) ja saivat komean kiertopalkinnon vuodeksi haltuunsa. Toiseksi tuli Pohjolaiset-joukkue (Vilho, Veli, Juho ja Veikka Pohjolainen) ja kolmanneksi Kotit (Aku Broman, Virpi Laakkonen, Albert Laakkonen ja Anni Rinne).

Sukuseminaari 20.7.2019 Huittisissa

Vpl. Pyhäjärvi-juhlien aattona eli lauantaina 20.7.2019 klo 13.00 - 17.00 järjestettiin Huittisissa Pellonpuiston koululla pyhäjärveläisten Uot sie miul sukkuu? -sukututkimusseminaari. Seminaariin oli vapaa pääsy. Osallistuijia oli yli 30. Tilaisuudessa esiintyivät elämäntyönsä siirtolaisinstituutissa tehnyt Jouni Korkiasaari, dna-sukututkimuksen asiantuntija Paavo Salonen ja Harri Kekki Hiitolan-Kurkijoen sukututkimuspiiristä. Seminaarin järjestelyistä vastasivat Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön puolesta Kalle Pakarinen ja Veijo Hynninen.

Harri Kekki pitämässä esitelmää sukututkimusseminaarissa.

Vanhan kirjallisuuden päivät Sastamalassa

Useilla karjalaisillä järjestöillä oli jälleen yhteinen huone Vanhan kirjallisuuden päivillä 28. - 29.6.2019 Sastamalan Vammalassa Sylvään koululla toisessa kerroksessa . Vammalan Karjalaseuralla ja Vpl. Pyhäjärvi-Säätiöllä oli huoneessa yhteinen myynti- ja esittelypiste, ja hyvässä yhteistyössä mm. viereistä pöytää pitäneen Sakkola-Säätiön kanssa esiteltiin tuotteita ja kerrottiin Karjalasta ja pitäjistämme.

Sukupolvien ketjua Sylvään koululla                                Pitäjäkartat kiinnostivat monia

Karjalan Liiton 71. kesäjuhlat Hämeenlinnassa

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiö oli edellisten vuosien tapaan mukana Karjalaisilla kesäjuhlilla 14. - 16.6.2019 Hämeenlinnassa. Säätiöllä oli oma esittelypöytä pitäjäeisttelyssä ja sunnuntain juhlakulkueessa oltiin mukana.

Iloisia ilmeitä, touhua ja tohinaa.

Karjalan Liiton johto valmistautumassa kulkueeseen.

Vpl. Pyhäjärvi mukana juhlakulkueessa.

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön hallintoneuvoston kokous pidettiin Sastamalassa 17.3.2019. Kokoukseen osallistui 26 säätiön hallintohenkilöä. Erovuoroisista hallintoneuvoston varsinaisista jäsenistä valittiin uudelleen Tuomo Hinkkanen, Merja Luukkanen ja Martti Pärssinen. Hallintoneuvoston uudeksi varsinaiseksi jäseneksi valittiin Mika Puranen Vantaalta. Uusiksi hallintoneuvoston varajäseniksi valittiin Petri Kiiski Huittisista ja Jari Kähönen Oulusta. Esko Pulakka jatkaa edelleen hallintoneuvoston puheenjohtajana ja Tuomo Hinkkanen hallintoneuvoston varapuheenjohtajana. Säätiön hallitus jatkaa entisessä kokoonpanossa. Pertti Hakanen on hallituksen puheenjohtaja ja Mauri Hauhia varapuheenjohtaja. Muut hallituksen varsinaiset jäsenet ovat Tarja Kopalainen ja Markku Pärssinen. Hallituksen jäsenten henkilökohtiasia varajäseniä ovat Jukka Pusa, Yrjö M. Inkinen, Sari Harjunmaa ja Kari Äikäs.

72. Vpl. Pyhäjärvi-juhlat vietettiin sunnuntaina 15.07.2018 Harjavallassa.

Sydämellinen kiitos Harjavallan Karjalaseura ry:lle, Harjavallan kaupungille, Harjavallan seurakunnalle, talkooväelle, ohjelmansuorittajille, kaikille juhlaa eri tavoin tukeneille sekä juhlayleisölle. Teidän kaikkien myötävaikutuksella saimme viettää hienon juhlapäivän Harjavallassa.

Kiitos myös lauantaina  14.7.2018 Hotelli Hiittenharjussa pidetyn sukututkimusseminaarin järjestäjille, esiintyjille ja osanottajille.

Ensi vuoden juhlassa tavataan!  Vpl. Pyhäjärvi-Säätiö sr

Hallitus

Pertti Hakanen Vpl. Pyhäjärvi-Säätiöstä ja Taimi Bergendahl Harjavallan Karjalaseurasta laskemassa seppelettä sankarivainajien muistomerkillä.

Juhlayleisöä seuraamassa seppeleenlaskua Harjavallan sankarihautausmaalla.

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön hallituksen puheenjohtaja Pertti Hakanen ja juhlien juhlatoimikunnan puheenjohtaja, Harjavallan Karjalaseuran puheenjohtaja Yrjö S. Kaasalainen päiväjuhlassa.

juhlaohjelma s 2 (jpg) (559.6 KB)
juhlaohjelma s 3 (jpg) (362.9 KB)

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön 70-VUOTISJUHLAKONSERTTI oli sunnuntaina 22.4.2018 klo 15 Sastamalassa Tyrvään kirkossa

Konsertissa lauloivat Anssi Hirvonen ja Petri Kiiski, säestys Anna-Mari Yrjänä.
Konsertin avaussanat lausui Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön kunninapuheenjohtaja Antero Pärssinen.

Yhteislauluna laulettiin Karjalan Kunnailla ja Karjalaisten laulu.
Kolehti kerättiin säätiön hengelliseen työhön ja konsertin jälkeen oli kahvitarjoilu.

Konsertin esiintyjät Anssi Hirvonen, Petri Kiiksi ja Anna-Mari Yrjänä saivat kukat Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön hallituksen puheenjohtaja Pertti Hakaselta.

Konsertin juhlayleisöä laulamassa Karjalaisten laulua.

Pitäjä- ja sukumarkkinat Karjalatalolla

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiöllä ja Vpl. Pyhäjärvi-seuralla oli oma myyntipöytä Pitäjä- ja sukumarkkinoilla karjalatalolla 17.11.2018. Alla kuvassa myyntipöydän takana Marketta Mattila, Raili Huovila ja Riitta Hirvonen Vpl. Pyhäjärvi-seurasta.

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiö jälleen mukana Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa Sylvään koululla 29.6.-30.6.2018

Karjala Lehdellä ja useilla karjalaisilla järjestöillä oli yhteinen esittely- ja myyntihuone Sylvään koululla. Alla kuvassa Maileena Hyyti Vammalan Karjalaseurasta ja Pirjo Kiiala Vpl. Pyhäjärvi-Säätiöstä.

Terveisiä Karjalaisilta kesäjuhlilta Kouvolasta 15.-17-6.2018

Viipurin läänin Pyhäjärvi oli esillä Karjalaisilla Kesäjuhlilla Kouvolassa 15.-17.6.2018 niin pitäjäesittelyssä, kulkueessa kuin juhlatapahtumissa.

Seija Hakanen pitäjäesittelyssä Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön pöydän takana.

Kuvassa kolmen Pertti Hakasen johtaman karjalaisen järjestön liput Kouvolassa. Vasemmalla Markku Pärssinen Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön lipun kanssa, keskellä Pertti Hakanen Karjalan Liiton lipun kanssa ja oikealla Esa Mäkinen ja Vammalan Karjalaseuran lippu.

Pirjo Kiiala ja Markku Pärssinen valmistautumassa kesäjuhlien kulkueeseen.

Tapahtumakalenteri
< lokakuu 2019 >
matiketopelasu
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10

Vpl. Pyhäjärvi-säätiö järjestää jonkun karjalaisseuran tai kerhon kanssa vuosittain Vpl. Pyhäjärvi-juhlat.

Kiitos juhlista! 73. Vpl. Pyhäjärvi-juhlat vietettiin sunnuntaina 21.07.2019 Huittisissa. Sydämellinen kiitos Huittisten Karjalaseura ry:lle, Huittisten kaupungille, Huittisten seurakunnalle, talkooväelle, ohjelmansuorittajille, kaikille juhlaa eri tavoin tukeneille sekä juhlayleisölle. Teidän kaikkien myötävaikutuksella saimme viettää hienon juhlapäivän Huittisissa. Kiitos myös lauantaina 20.7.2019 Huittisissa Pellonpuiston koululla pidetyn sukututkimusseminaarin järjestäjille, esiintyjille ja osanottajille. Ensi vuoden juhlassa tavataan! Vpl. Pyhäjärvi-Säätiö sr, Hallitus

Vpl. Pyhäjärvijuhla

Vuoden 2017 Vpl. Pyhäjärvi-juhla pidettiin Plodovojessa, entisellä Pyhäjärvellä.