Tietonen 2021

Vaikka koronapandemia edelleen jyllääkin, Korpiselkä Seuran vuosittainen jäsenkirje Tietonen saapuu kuitenkin ajallaan. Alkanut vuosi on 73. toimintavuosi seurassamme.

Vuoden 2020 toimimme "sammutetuin lyhdyin" koronapandemian vuoksi. Vuoden piti olla seurassamme matkailupainotteinen vuosi. Luvassa piti olla ainakin reissut Pietariin, Tolvajärvelle, Karjalaisille kesäjuhlille, Korpiselän ristisaattoon ja Tallinnan joulumarkkinoille. Myös kesätapahtumaa teattereineen olimme suunnitelleet ja monta muuta juttua. Vuosikokouksen aikoihin alkoi kuitenkin nousta tummia pilviä taivaalle pahenevan koronatilanteen myötä. Onneksi ehdimme kuitenkin pitää vuosikokouksen normaalisti "livenä" 9.3.2020 ja sen yhteydessä toteutettu Arja Jelekäisen esitelmä karjalaisten vaiheista osoittautui menestykseksi ja houkutteli kokoukseen enemmän ihmisiä kuin tavallisesti vuosikokouksessa on ollut.

Ensin näytti, että vuosikokous jää vuoden ainoaksi tilaisuudeksi, ja päätimme syyskuun johtokunnan kokouksessa, että ekumeenista tilaisuuttakaan ei tänä vuonna järjestetä. Ylä-Savon koronatilanne näytti kuitenkin inhimilliseltä syksyn tilanteen perusteella ja johtokunta puhelinkeskusteluiden ja jäseniltä tulleiden toiveiden perusteella päätti järjestää tilaisuuden. Järjestyksessään ilmeisesti 48. Ekumeeninen tilaisuus pidettiin hotelli Golden Domessa 26.10.2020. Paikalla olivat isä Elias Huurinainen ortodoksisesta seurakunnasta ja diakonissa Sari Määttä Vieremän luterilaisesta seurakunnasta. Tilaisuuteen osallistui noin 50 henkilöä. Seura tarjosi kahvit osallistujille. Tilaisuudessa teimme myös historiaa, sillä tilaisuus kuvattiin Facebook-live -lähetyksenä Korpiselkä-ryhmässä ja myöhemmin tallenne laitettiin myös YouTubeen. Verkkolähetykseen osallistui reaaliajassa yli 30 henkeä ja myöhemmin tilaisuuden on katsonut moni muu. Tarkkaa määrää ei pystytä arvioimaan, koska Facebook ja YouTube näyttävät vain katselukerrat, eivät erillisten katsojien määrää. Saimme virtuaalisesta osallistumismahdollisuudesta todella paljon positiivista palautetta. Saimme myös paljon toiveita, että olisi jatkossakin mahdollista osallistua etänä tapahtumiimme myös korona-ajan päätyttyä.  Uskallamme jo tässä vaiheessa luvata, että näin tullaan myös tekemään.

Vuoden 2020 aikana muistimme edesmenneitä seuramme jäseniä ja yhteistyökumppaneita adressilla, mikäli vain saimme tiedon kuolemasta ennen hautajaisia. Merkkipäivämuistamisten tarvetta ei tullut vuonna 2020 johtokunnan tietoon. Haluamme seurana olla mukana karjalaisen heimomme elämässä, ilossa ja surussa, joten vinkkaathan tarvittaessa johtokunnalle!

Seuramme osallistuu Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin seppeleiden hankintaan ja laskemiseen kansallisina juhlapäivinä Vieremällä. Vieremän kunnan ja ev. lut. seurakunnan kesken olemme sopineet, että yhteistyössä hankimme seppeleet muistomerkille itsenäisyyspäivänä, kansallisena veteraanipäivänä ja kaatuneiden muistopäivänä. Myös muun muassa Iisalmessa jäseniämme on mukana usein seppeleenlaskussa Karjalaan jääneiden muistopaadella kansallisina juhlapäivinä, vaikka seurakunnat ja kunnat järjestävät varsinaiset juhlallisuudet.

Seuran jäsenmäärä oli vuodenvaihteessa 2020-21 yhteensä 170 jäsentä. Siinä on pientä laskua edelliseen vuoteen johtuen pääosin kuolintapauksista. Poistimme myös rekisteristämme henkilöitä, joilta puuttui jäsenmaksut kahdelta vuodelta. Seurassa olemme saaneet iloita, että jäsenkuntaan on tullut lisää toisen ja kolmannen polven karjalaisia. Kerrothan jatkossakin jäsenyydestä läheisillesi ja kannusta heitä olemaan mukana työssä karjalaisen verenperintömme vaalimiseksi.

Tämän vuoden 2021 toiminnan käynnistimme seuramme vuosikokouksella 22.3.2021 Iisalmessa hotelli Golden Domessa hybridikokouksena niin, että kokoukseen oli koronatilanteen vuoksi mahdollisuus osallistua myös etänä Teams-yhteyden kautta. Kokoukseen osallistui lopulta enemmän ihmisiä etänä kuin paikan päällä ja oli ilo huomata, että etäyhteyden ansiosta paikalla oli myös ihmisiä, joilla ei ole ollut aiemmin mahdollisuutta osallistua kokouksiin paikan päällä. Paikalla oli jäseniä Ylä-Savon lisäksi Kuopiosta, Tampereelta, Espoosta ja Kempeleestä.  Erityiskiitos teille, oli ilo nähdä teidät etänä mukana ja oppia tuntemaan teidät!

Vuosikokouksessa ei tullut muutoksia johtokuntaan. Jatkavan johtokunnan yhteystiedot löydät tämän kirjeen lopusta. Tämän Tietosen mukana saat vuoden 2021 jäsenmaksun, jäsenmaksu on 15 euroa. Karjalanliittoon kuuluvat jäsenet ovat jo aiemmin saaneet jäsenmaksunsa Karjalan Liiton kautta yhdessä Karjalan Liiton jäsenmaksun (20e) kanssa. Liitto tilittää Korpiselkä Seuran osuuden peritystä maksusta seuralle. Jos haluat liittyä myös Karjalan Liiton jäseneksi, ilmoita siitä seuran sihteerille, niin liitämme sinut rekisteriin. Karjalan Liiton jäsenmaksulla saat heidän jäsenkorttinsa (erilaisia etuja), 4 kertaa vuodessa ilmestyvän Karjalan kunnaat -jäsenlehden sekä muita jäsenetuja, esimerkiksi alennuksia Holiday Club -hotellien majoituksista.

Seuramme rahoittaa toimintaansa jäsenmaksujen lisäksi myös tuotemyynnillä. Myynnissä on viirien ym. lisäksi myös Korpiselän ortodoksisen seurakunnan suomennettuja kirkonkirjoja CD:llä sekä heti sotien jälkeen tehtyä Korpiselkä-kirjaa sekä vuonna 2018 julkaistua Korpiselän kyläkartat-kirjaa. Internet-sivuiltamme löydät ajantasaisen listan tuotteistamme ja tilauslomakkeen. Voit myös noutaa tuotteet paikan päältä Iisalmesta ottamalla yhteyttä Terttu Jeskaseen p. 040-738 3784 tai Kyllikki Roth-Vilokkiseen p. 050-4014 674. Kirjan hinta 20e + mahdollinen postitus 5e.

Vuonna 2018 käyttöönotetut uudet adressimallit ovat olleet todella suosittuja. Kun seuraavan kerran tarvitset adressia, niin muistathan seuramme tarjoaman vaihtoehdon, kotisivuiltamme löydät adressin kuvan ja värssyvaihtoehdot. Adresseja ja muita tuotteita voit tilata seuran kotisivujen kautta tilauslomakkeella tai ottamalla yhteyttä johtokunnan jäseniin.

Kotisivut löydät osoitteesta: www.karjalanliitto.fi/karjalan-liitto/ jasenyhteisot/pitajaseurat/korpiselka-seura-ry.html. Kannattaa käydä tutustumassa! Facebookissa Korpiselkään liittyviä asioita löydät parhaiten Korpiselkä-ryhmästä. Ryhmä on suljettu ulkopuolisilta, mutta pääset jäseneksi esittelemällä itsesi ja sukuyhteytesi Korpiselkään. Ryhmä ei ole seuramme ylläpitämä, mutta monet jäsenemme ovat siellä aktiivisesti mukana ja sivuilta löydät paljon mielenkiintoista tietoa Korpiselän historiasta ja nykypäivästä. Esimerkiksi valokuvia on todella paljon!

Vuoden 2021 toimintaa aloitellaan epävarmojen olosuhteiden alla. Koronatilanne elää koko ajan ja saatamme joutua lyhyelläkin varoajalla tekemään muutoksia toimintasuunnitelmaan. Pyrimme kuitenkin pitämään jäsenemme ajantasalla sähköpostin avulla. Mikäli et vielä saa seuraltamme sähköpostia ja jos sinulla tai läheiselläsi on sähköpostiosoite, niin ilmoitathan sen meille, niin lähetämme pitkin vuotta tarkempaa tietoa tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista. Moni jäsenistämme on sähköpostiosoitteensa toki jo antanutkin ja muutama jäsenemme on antanut meille tiedoksi lapsensa sähköpostiosoitteen, koska eivät itse käytä sähköpostia. Saat näin pitkin vuotta tietoa tapahtumista, vaikket itse tietokonetta käyttäisikään. Postituskulujen vuoksi tämä paperinen jäsenkirje lähetetään vain kerran vuodessa. Tietosen lopussa on seuramme johtokunnan yhteystiedot, joten toki voit myös soittaa ajankohtaisista asioista ja kysyä lisää tietoa vaikkapa jostakin tapahtumasta. Muistathan myös ilmoittaa muuttuneet osoite- ja muut tietosi, jotta helpotamme posti-Kustin työtä.

Kiitos, että olet jäsenyydelläsi tukemassa toimintaamme ja yhteistä karjalaista perintöämme. Otamme mielellämme vastaan ideoita ja ajatuksia tulevan toiminnan suhteen ja palautetta toiminnastamme. Haluamme olla aktiivinen toimija Korpiselästä lähteneen heimomme välillä  - sie ja mie -myö yhes!

Karjalazin tervehyzin

Johtokunta 2021

Toimintasuunnitelma vuodelle 2021

Vuosikokous 22.3.2021 pidettiin Iisalmessa hotelli Golden Domessa. Kokoukseen oli mahdollisuus osallistua myös Teams-sovelluksen avulla etänä.

Iisalmen Evakkonaisten ja karjalaseurojen yhteinen Pietarin matka toukokuussa on peruttu koronatilanteen vuoksi.

Retki Korpiselän Tolvajärvelle 27.-29.6.2021. Retkelle piti ilmoittautua jo joulukuussa rajamuodollisuuksien vuoksi, mutta voit kysyä matkasta järjestävältä matkatoimistolta Carelian Wild Guys  p. 050 572 6734 tai sähköpostitse  info@carelianwildguys.com. Matkan toteutuminen on epävarmaa.

Karjalanliiton Karjalaiset kesäjuhlat Raumalla 18.-20.6.2021 on peruttu koronatilanteen vuoksi.

Mahdollisesti joku kotimaan reissu kesän aikana, jos koronatilanne sen sallii.

Kesäinen tapahtuma heinäkuussa. Tarkempi sisältö rakentuu myöhemmin, kun aletaan nähdä, mitä voidaan vallitsevassa koronatilanteessa järjestää.

Iisalmen Seudun Karjala Seuran 80-vuotisjuhlat 11.7.2021.

Ristisaatto Korpiselän kirkonkylään 7.8.2021. Järjestää Korpiselän pitäjäseura. Yhteyshenkilönä seurastamme toimii Terttu Jeskanen. Matkan toteutuminen riippuu koronatilanteen etenemisestä.

Syyskauden avaus yhdessä muiden Karjala-seurojen kanssa Iisalmessa Tuomirannassa  alustavasti 11.9.2021 klo 13.

Ekumeeninen tilaisuus syksyllä 2021.

Tallinnan matka loppukesästä tai alkusyksystä. Samassa yhteydessä tapaaminen pääkaupunkiseudulla asuvien kanssa Helsingissä. Ajankohta tarkentuu myöhemmin.  Lisätiedot Terttu Jeskaselta p. 040  738 3784.

TonkKumin heiton SM-kilpailut Vieremällä syksyllä. Yritetään saada seuralta oma joukkue.

Seppeleenlaskut Karjalaan jääneiden muistomerkille suunnitelman mukaisesti kansallisina juhlapäivinä (Kansallisena veteraanipäivänä, Kaatuneiden muistopäivänä, Itsenäisyyspäivänä).

Pikkujoulut loppuvuodesta. Tarkemmat tiedot sähköpostitse, kun ajankohta ja ohjelma hahmottuu. Alustavasti suunniteltu paikaksi Vieremän uutta kylätaloa Rientolaa.