Tietonen 2019 (lyhennetty versio Internetissä)

Saat käsiisi jälleen perinteisen jäsenkirjeemme, Tietosen. Samalla pääsemme aloittamaan toden teolla uutta vuosikymmentä, koska viime vuonna saimme juhlistaa seuramme 70-vuotista taivalta ja alkava vuosi on näin ollen 71. toimintavuosi seurassamme.

Vuosi 2018 oli seurassamme toiminnallisesti todella vilkas. 70-vuotisjuhlat veivät suurimman osan huomiosta, mutta pienempiäkin tapahtumia järjestettiin niiden lisäksi. Juhlat pyörivät taustalla toiminnassa läpi vuoden niin järjestelyjen, kuin jälkikäteistyönkin vuoksi.

Järjestimme seuramme 70-vuotisjuhlat lauantai-sunnuntai  7.-8.7.2018 yhdessä Suistamo Seuran kanssa, joka niinikään täytti 70 vuotta vuonna 2018. Juhlien valmisteluja oli aloitettu aktiivisesti jo vuonna 2017, ja vilauteltu jo aikaisemmin eli kyseessä oli hyvin pitkäkestoinen projekti, joka saatiin kesällä 2018 onnistuneesti päätökseen.

Juhlallisuudet alkoivat Iisalmen ortodoksiselta hautausmaalta, missä laskimme seppeleet entisten puheenjohtajien Viktor Palviaisen ja Ilmari Sottisen haudoille. Isä Matti Lipitsäinen toimitti muistolitanian hautausmaan ristillä. Sen jälkeen siirryimme Vieremän hautausmaalle, missä pidimme ekumeenisen muistohetken Karjalaan jääneiden vainajien muistopaadella isä Elias Huurinaisen ja diakoni Sari Määtän johdolla, minkä jälkeen veimme seppeleet Vieremällä lepäävien entisten puheenjohtajien Arvi Kortelaisen ja Johannes Koivusen haudoille.

Juhlien osalta suurin ponnistus oli Sasha-setä -teatteriesitys, jota esitettiin Kyrönniemessä yhteensä 3 kertaa. Ensi-ilta oli juhlaviikonloppuna lauantaina ja sen jälkeen kaksi esitystä (sunnuntaina ja maanantaina). Näytelmän käsikirjoitti isä Elias Huurinainen ja ohjasi Sisko Niskanen. Näytelmä kertoi Sasha-sedästä, joka päätti lähteä muiden suosituksesta kanttori-kouluun Suojärven Annantehtaalle. Matkalla sattuu erinäisiä kommervenkkejä, mutta lopulta kaikki kääntyy parhain päin. Näytelmään nivoutuu kertoja, joka näytelmän kuluessa kertoo paljon Korpiselän historiasta ja taustaa näytelmän tarinalle. Koko näytelmä esitettiin karjalan kielellä, mikä oli suuri saavutus niin käsikirjoittajalta, ohjaajalta kuin varsinkin itse näyttelijöiltä. Mukana näytelmässä oli Ulmalan nuorisoseuran tanhuujia ja Vieremältä alakouluikäinen kanteleensoittaja. Saimme näytelmästä paljon hyvää palautetta ja myös kävijämäärältään näytelmä onnistui. Kaikkiaan esityksen näki useita satoja henkilöitä, osa useammankin kerran. Taloudellisesti näytelmä jäi voitolle ja pystyimme siitä saaduilla voitoilla ja saamillamme avustuksilla kustantamaan pääosan juhlallisuuksien menoista ja esimerkiksi pääjuhlaan oli ilmainen sisäänpääsy ja kahvitarjoilu. Näytelmän jälkeen tarjottiin kahvit ja karjalanpiirakka sekä makea kahvileipä. Ensi-illan jälkeen järjestettiin iltahartaus Kyrönniemessä.

Pääjuhla pidettiin sunnuntaina 8.7. Iisalmessa nuorisotalolla, mihin osallistui n. 120 henkilöä. Juhlapuhujana oli kansanedustaja Sari Essayah. Karjalanliiton tervehdyksen toi Karjalanliiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg. Juhlassa esitettiin molempien seurojen historiikit, minkä lisäksi ohjelmassa oli mm. kansantanhuja Martikkalan Nuorisoseuran Kurpposilta, musiikkiesitys Juho Vornanen (laulu) ja Anssi Kasanen (piano) sekä Iisalmen puhallinorkesterin esityksiä. Pääjuhlan lopuksi tuli onnittelutervehdyksiä seuroille sekä muistettiin seurojen aktiivisia toimijoita. Lopuksi tarjottiin täytekakkukahvit.

Karjalanliiton Karjalaiset kesäjuhlat olivat viime vuonna Kouvolassa 15.-17.6.2018. Seuramme järjesti yhteiskuljetuksen juhlille ja mukana oli myös muiden seurojen osallistujia niin Iisalmen ympäristöstä kuin muutamia Kuopion ympäristöstäkin. Seuramme lippua juhlissa kantoi Erkki Mehtonen ja airueina toimivat Heljä Rahikkala ja Päivi Ryhänen.

Perinteinen Korpiselän ristisaatto järjestettiin Korpiselän pitäjäseuran järjestämänä 7.8.2018. Innostuneita oli perinteiseen tapaan taas todella paljon ja osallistujamäärää jouduttiin jälleen rajaamaan. Ristisaattoon osallistui n. 80 henkilöä, joista meidän seuramme kautta mahtui mukaan noin 20 henkilöä. Matkalaiset kertoivat tapahtuman olleen taas hyvin tunteikas hetki isiemme asuinsijoja muistellessa.

Syksy käynnistettiin 8.9.2018 yhdessä Suistamo-seuran ja Iisalmen seudun Karjalaseuran kanssa Kotarannassa Iisalmessa. Ohjelmassa oli isä Elias Huurinaisen pitämä puheenvuoro sekä vapaata illanviettoa ja pientä purtavaa. Tapahtumaan osallistui n. 30 henkilöä eri seuroista.

Syksyksi suunniteltu Korpiselkä Seuran osallistuminen TonkKumin heiton SM-kisoihin Vieremällä peruuntui, koska seura ei saanut joukkuetta kasaan monien aktiivien päällekkäisten menojen vuoksi.

Perinteinen ekumeeninen tilaisuus pidettiin sunnuntaina 14.10.2018 Vieremällä Sotkanhelmen palvelukodissa. Tapahtumaan osallistui paikan päällä n. 50 henkilöä, minkä lisäksi ohjelma välitettiin keskusradion kautta palvelutalon asukkaille. Ohjelmasta vastasivat isä Elias Huurinainen, joka kertoi profeetta Eliaan elämänvaiheista ja merkityksestä, Vieremän seurakunnan diakonissa Sari Määttä, joka kertoi lähimmäisenrakkauden merkityksestä sekä kirkkoherra isä Otto Laukkarinen, joka toi Iisalmen ortodoksisen seurakunnan tervehdyksen ja esitteli itsensä seuralle uutena toimija Iisalmen ortodoksisessa seurakunnassa.

Joulukuun alussa 3.-5.12.2018 järjestettiin matka Tallinnaan katsomaan Tallinnan joulumarkkinoita yhteistyössä Evakkonaisten kanssa. Mukana oli yhteensä 43 henkilöä Ylä-Savosta ja 2 Helsingistä ja heiltä tuli positiivista palautetta matkasta.

Pikkujoulut pidimme tänä vuonna pienimuotoisesti yhdessä toisten Karjala-seurojen kanssa konsertin merkeissä 2.12.2018. Varasimme yhdessä lippuja sotaveteraanien hyväntekeväisyyskonserttiin Iisalmen kulttuurikeskuksella ja monet jäsenistämme osallistuivat konserttiin. Osallistujat kertoivat konsertin olleen koskettava ja nostalginen. Kaiken kaikkiaan vuosi oli toiminnallisesti todella vilkas. Toki se oli toimijoille työntäyteinen, mutta on ollut johtokunnassa ilo olla tekemässä työtä yhteiseksi hyväksi karjalaisen kulttuurin edistämiseksi. Tuleva vuosi 2019 on varmasti toiminnallisesti rauhallisempi, mutta tulemme varmasti vielä monta kertaa muistelemaan tämän vuoden monipuolista ja -ulotteista toimintaa.

Vuoden 2018 aikana muistimme edesmenneitä seuramme jäseniä ja yhteistyökumppaneita adressilla, mikäli vain saimme tiedon kuolemasta ennen hautajaisia. Meillä oli myös ilo saada osallistua muutamien jäseniemme merkkivuosien juhliin viime vuonna, kiitoksia kutsuista! Haluamme seurana olla mukana karjalaisen heimomme elämässä, ilossa ja surussa.

Seuramme osallistuu Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin seppeleiden hankintaan ja laskemiseen kansallisina juhlapäivinä Vieremällä. Vieremän kunnan ja ev. lut. seurakunnan kesken olemme sopineet, että yhteistyössä hankimme seppeleet muistomerkille itsenäisyyspäivänä, kansallisena veteraanipäivänä ja kaatuneiden muistopäivänä. Myös Iisalmessa jäseniämme on mukana usein seppeleenlaskussa Karjalaan jääneiden muistopaadella kansallisina juhlapäivinä, vaikka seurakunnat järjestävät varsinaiset juhlallisuudet.

Seuran jäsenmäärä oli vuoden vaihteessa 181. Siinä on pientä laskua edelliseen vuoteen johtuen pääosin kuolintapauksista. Poistimme myös rekisteristämme henkilöitä, joilta puuttui jäsenmaksut kahdelta vuodelta. Seurassa olemme saaneet iloita, että jäsenkuntaan on tullut lisää toisen ja kolmannen polven karjalaisia. Kerrothan jatkossakin jäsenyydestä läheisillesi ja kannusta heitä olemaan mukana työssä karjalaisen verenperintömme vaalimiseksi.

Seuramme vuosikokous pidettiin tänä vuonna 17.3.2019 Iisalmessa hotelli Golden Domessa. Vuosikokouksessa tuli pieniä muutoksia johtokuntaan. Tämän Tietosen mukana saat vuoden 2019 jäsenmaksun, jäsenmaksu on 15 euroa. Karjalanliittoon kuuluvilta jäseniltä peritään lisäksi Karjalanliiton jäsenmaksu, joka vuonna 2019 on 20 euroa ja sillä saa Karjala-kortin, 4 kertaa vuodessa ilmestyvän Karjalan kunnaat - jäsenlehden sekä muita jäsenetuja. Ilmoita sihteerille, jos haluat liittyä myös Karjalan liiton jäseneksi ja et ole aiemmin ollut kuin meidän seuramme jäsen.

Tänä vuonna olemme myös olleet jo mukana Korpiselän pitäjäesittelyssä Iisalmessa 17.2.2019.

Tulevan vuoden toiminnasta tiedoksi jo tässä vaiheessa seuraavat tapahtumat ja matkat:

Iisalmen Evakkonaisten ja karjalaseurojen yhteinen Laatokankierros 16.-19.5.2019. Matkalla mukana sotahistorian asiantuntija Pekka Ripatti. Lisät. ja ilm. Terttu Jeskaselta p. 040  738 3784.

Karjalanliiton kesäjuhlat Hämeenlinnassa 14.-16.6.2019. Lisätietoja ja ilmoittautumiset yhteiskuljetukseen Terttu Jeskaselta p. 040  738 3784.

Kesällä yhteinen illanvietto tai konsertti. Ajankohta tarkentuu myöhemmin. Tarkemmat tiedot sähköpostitse alkukesästä tai puhelimitse johtokunnan jäseniltä.

Ristisaatto Korpiselän kirkonkylään 7.8.2019. Järjestäjänä toimii Korpiselän pitäjäseura (Joensuussa) yhdessä meidän kanssamme. Ilmoittautumiset 24.3.2019 mennessä pitäjäseuran sihteerille Eila Ronkaiselle eila_ronkainen@hotmail.com. Huom! Matka on joka vuosi tosi suosittu ja viisumihakemukset pitää laittaa vireille, joten ilmoittaudu heti, jos kiinnostuit!

Ekumeeninen tilaisuus syksyllä 2019.

Tallinnan matka loppukesästä tai alkusyksystä. Samassa yhteydessä tapaaminen pääkaupunkiseudulla asuvien kanssa Helsingissä. Ajankohta tarkentuu myöhemmin. Lisätiedot Terttu Jeskaselta p. 040  738 3784.

Karjalaseurojen yhteinen syyskauden avaus syyskuussa. Tarkemmat tiedot sähköpostitse loppukesästä tai puhelimitse johtokunnan jäseniltä.

TonkKumin heiton SM-kilpailut Vieremällä syksyllä. Yritetään saada seuralta oma joukkue.

Seppeleenlaskut Karjalaan jääneiden muistomerkille suunnitelman mukaisesti kansallisina juhlapäivinä (Kansallisena veteraanipäivänä, Kaatuneiden muistopäivänä, Itsenäisyyspäivänä).

Pikkujoulut loppuvuodesta. Tarkemmat tiedot sähköpostitse, kun ajankohta ja ohjelma hahmottuvat.

Vuonna 2018 julkaistiin Korpiselän kyläkartat -kirja. Julkaisijana ja kirjan tekijänä on filosofian tohtori Outi Patronen. Hän on tehnyt ansiokkaan työn ja Korpiselän kylien talojen paikat on saatu kansien väliin. Outille haluamme sanoa nöyrimmät kiitoksemme valtavasta urakasta, nyt oli todellakin viimeinen hetki kerätä tieto talteen, koska Karjalasta lähdöstä on jo yli 70 vuotta ja näin ollen muistajia on enää kourallinen keskuudessamme. Jälkipolvet tulevat vielä kymmenien vuosien päästä kiittämään tehdystä työstä.

Kyläkartat kirjaa voi tilata suoraan Outilta sähköpostitse outi.patronen(at)gmail.com tai puhelimitse 0400 524414. Outi antaa maksuohjeet ja postittaa kirjeen suoraan kotiin. Myös Iisalmeen olemme Korpiselkä seuralle saaneet jonkin verran kirjoja sellaisia jäseniä varten, jotka pystyvät hakemaan kirjan paikan päältä. Kirjan noudosta voi Iisalmessa sopia Terttu Jeskasen p. 040-738 3784 tai Kyllikki Roth-Vilokkisen p. 050-4014 674 kanssa. Huomaa, että jos haluat kirjan postitettuna, niin käänny suoraan Outin puoleen!

Seuramme rahoittaa toimintaansa jäsenmaksujen lisäksi myös tuotemyynnillä. Myynnissä on viirien ym. lisäksi myös Korpiselän ortodoksisen seurakunnan suomennettuja kirkonkirjoja CD:llä sekä heti sotien jälkeen tehtyä Korpiselkä-kirjaa. Internet-sivuiltamme löydät ajantasaisen listan tuotteistamme ja tilauslomakkeen. Viime vuonna käyttöönotetut uudet adressimallit ovat olleet todella suosittuja. Kun seuraavan kerran tarvitset adressia, niin muistathan seuramme tarjoaman vaihtoehdon. Adressilla tuet seuramme työtä.

Ohessa on kuva adressista. Sisäsivulla näkyy Korpiselän kirkonkylästä maisemaa.  Adressin hinta on 10 euroa ja sitä saa tilattua seuramme Internet-sivuilta tai johtokunnan jäseniltä.  Ilmoita tilatessasi, millä värssyllä haluat adressin. Mukana on 3 eri tekstivaihtoehtoa (=värssyä):

1.  "Suo lempeä ilta, yö laupias suo. Ja tähtien silta yön ylitse luo."

2. "Saata, Herra, lepoon nukkuneen palvelijasi sielu."

3.  ilman värssyä (viivat omalle värssylle).

Otimme vuonna 2018 käyttöön uudet kotisivut. Karjalanliiton kotisivut siirtyivät uudelle pohjalle ja tämän vuoksi jokaisen jäsenseuran piti luoda itselleen uudet kotisivut. Käythän tutustumassa uusiin hienoihin sivuihimme osoitteessa:

www.karjalanliitto.fi/karjalan-liitto/jasenyhteisot/pitajaseurat/korpiselka-seura-ry.html

Uudet sivut ovat visuaalisesti entisiä paljon paremmat ja myös teknisiltä ratkaisuiltaan vastaavat 2010-lukua. Facebookissa Korpiselkään liittyviä asioita löydät parhaiten Korpiselkä-ryhmästä. Ryhmä on suljettu ulkopuolisilta, mutta pääset jäseneksi esittelemällä itsesi ja sukuyhteytesi Korpiselkään. Ryhmä ei ole seuramme ylläpitämä, mutta monet jäsenemme ovat siellä aktiivisesti mukana ja sivuilta löydät paljon mielenkiintoista tietoa Korpiselän historiasta ja nykypäivästä.

Pidämme yhteyttä jäseniimme vuosittain tämän Tietosen avulla ja lisäksi pitkin vuotta sähköpostitse. Mikäli et vielä saa seuraltamme sähköpostia ja jos sinulla tai läheiselläsi on sähköpostiosoite, niin ilmoitathan sen meille, niin lähetämme pitkin vuotta tarkempaa tietoa tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista. Moni jäsenistämme on sähköpostiosoitteensa toki jo antanutkin ja muutama jäsenemme on antanut meille tiedoksi lapsensa sähköpostiosoitteen, koska eivät itse käytä sähköpostia. Saat näin pitkin vuotta tietoa tapahtumista, vaikket itse tietokonetta käyttäisikään. Tämän Tietosen lopussa on seuramme johtokunnan yhteystiedot, joten toki voit myös soittaa ajankohtaisista asioista ja kysyä lisää tietoa vaikkapa jostakin tapahtumasta. Muistathan myös ilmoittaa muuttuneet osoite- ja muut tietosi, jotta helpotamme posti-Kustin työtä.

Vuosi 2019 on toiminnallisesti rauhallisempi, kuin juhlavuosi 2018, mutta kuten kirjeestä toivon mukaan välittyi, niin paljon tapahtuu tänäkin vuonna! Kiitos, että olet jäsenyydelläsi tukemassa toimintaamme ja yhteistä karjalaista perintöämme. Otamme mielellämme vastaan ideoita ja ajatuksia tulevan toiminnan suhteen ja palautetta toiminnastamme. Haluamme olla aktiivinen toimija Korpiselästä lähteneen heimomme välillä  - sie ja mie -myö yhes!

Karjalazin tervehyzin

Johtokunta 2019