Tietonen 2018

Nyt alkaa juhlat! Korpiselkä Seura ry täyttää tänä vuonna 70 vuotta, joten elämme seurassa todellista juhlavuotta. Olemme saaneet jo 70 vuoden ajan seurata itsenäisen Suomen kehittymistä Korpiselkä Seuran näkökulmasta käsin. Suomi täytti viime vuonna 100 vuotta ja 2. maailmansodasta on jo yli 70 vuotta. Paljon on muuttunut niistä ajoista, kun seuramme on perustettu. Alkuun seura toimi yhdyssiteenä sodan hajottaman pitäjän asukkaiden kesken ja loi turvaa epävarmoissa olosuhteissa. Vähitellen olot vakiintuivat ja seuran tehtäväksi muodostui karjalaisen kulttuurin ylläpitäminen ja tukeminen. Alkuun jäsenkunnan muodostivat Korpiselästä evakkoon lähteneet, mutta vuoteen 2018 tultaessa suurin osa jäsenistämme on jo 2. tai 3. polven karjalaisia.

Seuramme 70-vuotisjuhlavuosi tulee näkymään voimakkaasti toiminnas-samme. Laita jo nyt kalenteriisi ylös viikonloppu la-su 7.-8.7.2018. Silloin juhlistamme seuramme 70-vuotista taivalta yhdessä Suistamo-seuran kanssa, joka niinikään täyttää 70 vuotta tänä vuonna.

Seuraa perustamassa olleet ihmiset eivät 70 vuotta sitten osanneet varmasti kuvitellakaan millaisessa hyvinvointi-Suomessa elämme vuonna 2018. Tuolloin sodan ruhjoma maa on muuttunut 70 vuodessa täydellisesti. Nykyisin puhutaan lottovoitosta syntyä Suomeen ja kautta koko maailman maamme tunnetaan muun muassa koulutuksestaan, yhteiskunnallisesta vakaudestaan ja taloudellisesta hyvinvoinnistaan.

Seuraamme perustamassa olleet ihmiset eivät varmasti arvanneet, mitä mahdollisuuksia tulevaisuus toisi tullessaan myös viestinnän saralla. Alkuun tieto kulki suusta suuhun puskaradion kautta ja paperit lähetettiin kirjeitse postin kautta. Kaikilla ei ollut puhelimiakaan tai ainakin ne olivat visusti seinässä kiinni. Nykyisin monen taskusta löytyy liikuteltava älypuhelin, tavoitamme jäsenemme helposti sähköpostitse ja voimme tiedottaa toiminnastamme Internet-sivujen kautta. Puskaradiotkin löytyvät 2010-luvulla Facebookista.

Mutta jotain tuttuakin toki on. Tämä perinteinen paperinen Tietonen lähetetään edelleen vuosittain jäsenillemme ja olemme taas johtokunnassa koonneet siihen yhteen tietoa alkaneen vuoden toiminnasta ja ajankohtaisista asioista. Postikulut ovat melko suuret, minkä vuoksi pyrimme muutoin viestittämään pääasiassa sähköpostitse. Huolehdithan siis, että seurassamme on ajantasainen sähköpostiosoitteesi! Näin saat tietoa tapahtumista pitkin vuotta!  Toki saat tietoa myös ottamalla yhteyttä esim. puhelimitse johtokuntamme jäseniin. Yhteystiedot löydät tämän Tietosen lopusta. Ole rohkeasti yhteydessä: kysy, anna palautetta ja esitä toiveita tulevan toiminnan suhteen.

Seuraavaksi kerromme muutaman sanasen menneestä vuodesta 2017. Jäseniä seuralla oli vuoden aikana 188 kpl (saapuneet jäsenmaksut). Vuoden 2016 aikana poistettiin rekisteristä useita henkilöitä, jotka eivät olleet maksaneet 2 vuoteen jäsenmaksuja ja jäsenrekisteriä siivottiin laajasti. Siivousta jatkettiin myös vuonna 2017 ja poistimme muutamia henkilöitä, jotka eivät olleet maksaneet jäsenmaksuja. Enemmän menetimme kuitenkin jäseniä  luonnollisen poistuman myötä. Kokonaisuutena jäsenmäärä on kuitenkin edelleen hyvä, vaikka se tippuikin parin vuoden takaisesta.

Seuramme vuosikokous pidettiin viime vuonna 14.3.2017 Iisalmessa Hotel Golden Domessa. Vuosikokouksessa todettiin seuran talouden olevan kunnossa ja toiminnan olevan virkeää ja tarkoituksenmukaista. Vuoteen mahtui monenlaista tapahtumaa ja niistä seuraavassa muutamia makupaloja.

Varsinainen toimintavuosi polkaistiin käyntiin ekumeenisella tilaisuudella sunnuntaina 26.3.2017 Kustaa Aadolfin kirkon sakastissa. Mukana olivat isä Elias Huurinainen ortodoksisesta seurakunnasta ja kirkkoherra Janne Bovellan Iisalmen evankelisluterilaisesta seurakunnasta.

Sunnuntaina 9.4.2017 järjestimme toivotun jäsentapahtuman pääkau-punkiseudulla asuville jäsenillemme Karjala-talon Sortavala-salissa. Tilaisuuteen osallistui yhteensä 16 henkilöä.  Johtokuntaa tapahtumassa edustivat Terttu Jeskanen ja Kyllikki Roth-Vilokkinen. Tilaisuus oli todella tykätty ja vastaavanlaisia toivottiin lisää. Nyt muutamia estyi tulemasta paikalle viime metreillä, mutta johtokunta lupasi pohtia vastaavaa tapahtumaa jatkossakin, jos innostusta riittää.

Kesän korvalla 20.5.2017 järjestimme päiväretken Tuupovaaraan Pörtsämön erämaahautausmaalle. Samalla tutustuimme Suvensaaren kalmistoon sekä Hoilolan hautausmaahan. Kävimme myös runonlaulajien patsaalla Hoilolassa. Järjestäjänä oli Joensuun Suistamolaisten seura, saimme osallistua tapahtumaan heidän vieraanaan. Tapahtuman aikana pidettiin useita panihidoja ja Lea Tajakka esitti runoja Petri Shemeikan haudalla ja runonlaulajien patsaalla. Kävimme myös Korpiselkä-hotellin pihassa.

Karjalanliiton Karjalaiset kesäjuhlat olivat viime vuonna Jyväskylässä 16.-18.6.2017. Seuramme järjesti yhteiskuljetuksen juhlille ja mukana oli myös muiden seurojen osallistujia niin Iisalmen ympäristöstä kuin muutamia Kuopion ympäristöstäkin. Seuramme lippua juhlissa kantoi Mika Kääriäinen ja airueina toimivat Heljä Rahikkala ja Kyllikki Roth-Vilokkinen.

Kesän kohokohtana oli teatteriretki Alapitkälle katsomaan Minna Kettusen kirjoittama Jaetun maan lapset 11.7.2017. Näytelmä kertoi salmilaisten evakkojen asuttamisesta Alapitkälle usean perheen näkökulmasta ja niin saapuvan karjalaisen kuin vastaanottavan savolaisenkin perheen näkökulmasta. Linja-automatkalle Vieremältä Iisalmen ja Lapinlahden kautta Alapitkälle osallistui yhteensä 36 henkeä.  Näytös oli todella koskettava ja ajatuksia herättävä sekä nostatti tipan moneen silmäkulmaan. Näytelmä kokonaisuudessaan sai paljon alueellista huomiota ja kehuja eri kriitikoilta ja matkaseurue yhtyi kiitoksiin.

Perinteinen Korpiselän ristisaatto järjestettiin Korpiselän pitäjäseuran järjestämänä 7.8.2017. Kiinnostuneita oli perinteiseen tapaan todella paljon ja osallistujamäärää jouduttiin taas rajaamaan. Meidän seurastamme mahtui mukaan noin 20 henkilöä, he kertoivat tapahtuman olleen taas hyvin tunteikas hetki isiemme asuinsijoja muistellessa. Korpiselän ortodoksinen pyhän Nikolaoksen kirkko täyttää tänä vuonna vuosia, joten ristisaatollakin on siinä mielessä juhlavuosi.

Syksy käynnistettiin yhdessä Suistamo-seuran ja Iisalmen karjalaisten kanssa Tuomirannassa Iisalmessa. Ohjelmassa oli isä Elias Huurinaisen pitämä puheenvuoro sekä vapaata illanviettoa ja pientä purtavaa. Tapahtumaan osallistui 34 henkilöä eri seuroista. Myös TonkKumin heitto SM-kisoissa Vieremällä kuului jälleen seuramme syysohjelmaan.

Marraskuussa 5.11.2017 illalla kokoonnuimme perinteiseen tupailtaan Toivo ja Eila Jelkäsen luokse. Mukana oli isä Elias Huurinainen, joka pohjusti iltaa pyhäinpäivän teemaan liittyen. Illan aikana juteltiin eri aihepiireistä ja nautittiin toistemme seurasta sekä talon emännän tarjoiluista. Mukana oli noin 30 henkilöä.

Joulukuun alussa seuramme järjesti matkan Tallinnaan katsomaan Tallinnan joulumarkkinoita. Mukana oli 43 henkilöä Ylä-Savosta ja lisäksi 2 seuramme jäsentä lähti Helsingistä mukaan. Seurue oli yhden yön laivalla ja toisen Tallinnassa ja matka oli tykätty ja viritti tunnelmaa jouluun, vaikka lunta ei Tallinnassa ollutkaan.

Pikkujoulut pidettiin sunnuntaina 10.12.2017 iltapäivällä Vieremällä Valkeisen Nurmelassa nuorisoseurantalolla yhdessä muiden Karjala-seurojen kanssa. Ohjelmassa oli muun muassa Toivo Jelkäsen yhdessä 3 muun miehen kanssa esittämä tiernapojat-esitys, Kyllikki Akkilan lausumia runoja, Päivi Ryhäsen vetämä tanhuporukka sekä Antti Kemppaisen haitari-esityksiä.  Seurat tarjosivat tapahtumassa puuroa ja torttukahvit. Mukana oli kaikkiaan yli 50 henkilöä sekä esiintyjät.

Loppuvuodesta alettiin harjoitella kesän 2018 juhlille tulevaa näytelmää ja näytelmäryhmä piti jo muutamia harjoituksia. Mika Kääriäinen lupautui pääosaan. Alkuun oli hankala löytää pääosan esittäjää ja muita sopivia näyttelijöitä, mutta lopulta saatiin kuitenkin kasaan toimiva ja sitoutunut porukka, kaikkiaan noin 10 henkeä. Sisko Niskanen veti ja vetää näytelmäharjoituksia ja ohjaa näytelmän. Tästä olikin hyvä lähteä valmistelemaan tarkemmin kesän juhlia.

Seuramme muisti adressilla vuoden aikana edesmenneitä jäseniään ja yhteistyökumppaneitaan. Toivoisimme jatkossakin tiedon mahdollisista suru-uutisista pikimmiten myös seuraamme mahdollista adressia varten. Muistimme kukkasin niitä henkilöitä, joiden luona saimme kokoontua vuoden aikana johtokunnan kesken tai eri tilaisuuksien merkeissä, mikäli tilaisuudet olivat yksityiskodeissa. Kukkaset saivat myös ne merkkivuosiaan viettävät aktiivit, joiden merkkipäivästä saimme tiedon seuraamme ajoissa.

Seuramme osallistuu Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin seppeleiden hankintaan ja laskemiseen kansallisina juhlapäivinä Vieremällä. Vieremän kunnan ja ev. lut. seurakunnan kesken olemme sopineet, että yhteistyössä hankimme seppeleet muistomerkille itsenäisyyspäivänä, kansallisena veteraanipäivänä ja kaatuneiden muistopäivänä.

Vuosi 2017 oli siis hyvin monipuolinen. Vähintäänkin yhtä aktiivinen ja mielenkiintoinen toimintavuosi tulee olemaan myös alkanut vuosi 2018. Vuosikokous pidettiin 25.2.2018 Iisalmessa Hotelli Golden Domessa ja siellä sovittiin paljon asioita alkaneelle vuodelle. Varsinaisten 70-vuotisjuhlallisuuksien ohella tulee olemaan pitkin vuotta perinteisiä ja osin uusiakin tapahtumia ja tilaisuuksia, joihin olet jokaiseen todella tervetullut!

Tähän olemme koonneet yhteen muutamia vuoden 2018 tapahtumia

Vuosikokous 25.2.2018

Ekumeeninen tilaisuus kevättalvella. Ajankohta varmistuu myöhemmin.

Karjalan Liiton valtakunnalliset ekumeeniset hengelliset päivät 10.-11.3.2018 Lapinlahdella.

Iisalmen Evakkonaisten kesäretki 10.-13.7.2018. Bussikuljetus ja vieraillaan mm. Kontupohja, Karhumäki, Stalinin kanava, Petroskoi, Kizhin saari ja Sortavala.  Lisätietoja ja ilmoittautumiset Terttu Jeskaselta p. 040  738 3784.

Karjalanliiton kesäjuhlat Kouvolassa 15.-17.6.2018 .

Yhteiset 70-vuotisjuhlat Suistamo-seuran kanssa 7.-8.7.2018.

Kesällä teatteriretki Alapitkälle katsomaan "Jaetun maan lapset", joka kertoo salmilaisten evakkojen asettumisesta Lapinlahden Alapitkälle. Valittu näytös ilmoitetaan myöhemmin keväällä sähköpostilistalla.

Ristisaatto Korpiselän kirkonkylään 7.8.2018. Tämän vuoden osalta täynnä.

Karjalaseurojen yhteinen syyskauden avaus syyskuussa. Tarkemmat tiedot sähköpostitse loppukesästä.

Tallinnan matka pikkujouluaikaan. Tarkemmat tiedot Terttu Jeskaselta p. 040  738 3784 syksyn aikana.

TonkKumin heiton SM-kilpailut Vieremällä syksyllä. Yritetään saada seuralta oma joukkue.

Seppeleenlaskut Karjalaan jääneiden muistomerkille suunnitelman mukaisesti kansallisina juhlapäivinä (Kansallisena veteraanipäivänä, Kaatuneiden muistopäivänä, Itsenäisyyspäivänä).

Pikkujoulut loppuvuodesta. Tarkemmat tiedot sähköpostitse, kun ajankohta ja ohjelma hahmottuu.

Vuosikokouksessa ei tullut muutoksia johtokuntaan, vaan jatkamme tutulla porukalla. Uuden johtokunnan yhteystiedot löydät tämän kirjeen lopusta. Tämän Tietosen mukana saat vuoden 2018 jäsenmaksun, jäsenmaksu on 15 euroa vuonna 2018. Karjalanliittoon kuuluvilta jäseniltä peritään lisäksi Karjalanliiton jäsenmaksu, joka vuonna 2018 on 20 euroa ja sillä saa Karjala-kortin, 4 kertaa vuodessa ilmestyvän Karjalan kunnaat - jäsenlehden sekä muita jäsenetuja. Ilmoita sihteerille, jos haluat liittyä myös Karjalan liiton jäseneksi ja et ole aiemmin ollut kuin meidän seuramme jäsen.

Seuramme rahoittaa toimintaansa jäsenmaksujen lisäksi myös tuotemyynnillä. Myynnissä on viirien ym. lisäksi myös Korpiselän ortodoksisen seurakunnan suomennettuja kirkonkirjoja CD:llä sekä heti sotien jälkeen tehtyä Korpiselkä-kirjaa. Internet-sivuiltamme löydät ajantasaisen listan tuotteistamme ja tilauslomakkeen.

Seuramme perinteiset adressit ovat olleet niin suosittuja, että ne pääsivät loppumaan. Päätimme kuitenkin jo ennen niiden loppumista, että pidämme ne edelleen valikoimissamme. Entinen malli oli kuitenkin 1980-luvulta, joten oli aika päivittää samalla adressit 2010-luvulle. Apuna suunnittelussa oli karjalaisaktiivi Lea Tajakka ja saimmekin aikaan todella hienon adressin Korpiselkä-kuvin. Kun seuraavan kerran tarvitset adressia, niin muistathan seuramme tarjoaman vaihtoehdon. Adressilla tuet seuramme työtä.

Facebookia käyttävät jäsenemme saattaisivat olla kiinnostuneita Korpiselkä -sivusta Facebookissa. Sivu ei ole seuramme ylläpitämä emmekä ole seurana sivulla, mutta muutoin sivulla on mielenkiintoista asiaa. Mikäli olet mukana Facebookissa ja Korpiselän historia kiinnostaa, niin kannattaa laittaa viestiä sivun ylläpitäjälle ja pyytää saada liittyä sivun seuraajaksi. Ylläpitäjät toivovat sinun esittelevän itsesi ennen liittymispyyntöä ja kertovan hieman sukuyhteydestäsi Korpiselkään.

Pidämme yhteyttä jäseniimme vuosittain tämän Tietosen avulla ja lisäksi pitkin vuotta sähköpostitse. Mikäli et vielä saa seuraltamme sähköpostia ja jos sinulla tai läheiselläsi on sähköpostiosoite, niin ilmoitathan sen meille, niin lähetämme pitkin vuotta tarkempaa tietoa tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista. Moni jäsenistämme on sähköpostiosoitteensa toki jo antanutkin ja muutama jäsenemme on antanut meille tiedoksi lapsensa sähköpostiosoitteen, koska eivät itse käytä sähköpostia. Saat näin pitkin vuotta tietoa tapahtumista, vaikket itse tietokonetta käyttäisikään. Tämän Tietosen lopussa on seuramme johtokunnan yhteystiedot, joten toki voit myös soittaa ajankohtaisista asioista ja kysyä lisää tietoa vaikkapa jostakin tapahtumasta. Muistathan myös ilmoittaa muuttuneet osoite- ja muut tietosi, jotta helpotamme posti-Kustin työtä.

Näillä eväillä käymme odottavaisin ja innostunein mielin kohti seuramme 70-vuotisjuhlavuotta. Kiitos, että olet jäsenyydelläsi tukemassa toimintaamme ja toivomme, että osallistut aktiivisesti tapahtumiin, matkoihin ja tilaisuuksiin. Kesän juhlissa tavataan tai nähdään muutoin Korpiselkä-merkeissä myös vuonna 2018!

Karjalazin tervehyzin

Johtokunta 2018