Tapahtumia 2018

Seura tarjosi jäsenille maksuttoman talkoomatkan Jääskeen 21.4., jonka aikana siivottiin kirkkomaata.

Valtakunnalliset Karjalaiset kesäjuhlat vietettiin Kouvolassa 15.-17.6. Seuran jäsenet Jaana Vuorio-Palmumaa ja Minna Raskinen työskentelivät kesäjuhlien ohjelmatoimikunnassa, Kirsi Juura, Katri Pelli ja Silja Parkko toimivat viestintäryhmässä ja Leena Vänskä talkootoimikunnassa. Raskinen toimi juhlien avajaisten sekä pääjuhlan lavamanagerina, Vuorio-Palmumaa klubi-illan ohjelman suunnittelussa ja esiintyjänä. Juura toimi 16.6. pidetyn Viipurin lääni -seminaarin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Seminaarin juonsi Jääski-juurinen Anne Perätalo. Yhtenä luennoitsijana oli seuran entinen puheenjohtaja Kyösti Toivonen.

Pääkirjastoon koottiin yhteistyössä Kouvolan kaupungin kanssa jääskeläissukuisen Raakel Kuukan näyttely Kotiseutumatka. Avajaiset pidettiin 11.6. Pääpuhujana oli Kouvolan kaupungin aikuisväestön lautakunnan puheenjohtaja Sinikka Rouvari. Näyttely koostui Kuukan matkakuvista Lottolasta, esineistöstä ja videoteoksista.  Jääski-seuran jäsenet tutustuivat näyttelyyn 16.6. Jääski-seuran tilaisuuden yhteydessä kuvataiteilija Kuukan opastuksella. Näyttely oli avoinna 12.6. – 29.6.

Jääski-seura avusti Sari Kärkästä Kärkkäälän-Patjaalan-Riikolan-Rikkolan  kyläkirjan aineiston kokoamisessa usean vuoden ajan. Hallituksen jäsenet toimivat kirjan oikolukijoina ja seura vastasi kirjan taitosta, joka tilattiin graafikko Tea Itkoselta Arteasta. Seura vastasi myös kirjan painatuksesta, jakelusta ja rahoituksesta. Kirjaan saatiin kymmeniä tekstejä ja satoja kuvia eri aihealueilta jääskeläisten sukujen kirjoittajilta. 312-sivuinen kirja julkaistiin Karjalaisten kesäjuhlien yhteydessä Kouvolassa pidetyssä tilaisuudessa 16.6. Tilaisuudessa kirjan toimittanut Sari Kärkäs kertoi työskentelyprosessista ja Karjalan Liiton kunniapuheenjohtaja Markku Laukkanen puhui karjalaisen perinteen tallettamisen merkityksestä ja kiitti Jääski-seuraa ja Sari Kärkästä historiankirjan tuottamisesta.

Kesäjuhlille Kouvolan Lyseon lukion liikuntahalliin koottiin laaja valokuvanäyttely, joka esitteli sodan jälkeisiä raivaus- ja rakennustöitä Elimäellä. Näyttely toteutettiin Mauno Puhakan avustuksella Elimäen karjalaisten kuva-arkiston valokuvista. Seuralla oli myynti- ja infopiste karjalaisella pitäjätorilla, jossa oli esillä Erkki Vehniäisen näyttävä pienoismallikokoelma Jääsken keskeisistä rakennuksista. Seuran kirja- ja lehtivalikoimiin tutustui runsaasti kesäjuhlavieraita. Seuran edustajia ja jäseniä osallistui avajaisjuhlaan, pääjuhlaan ja juhlakulkueeseen. Jääsken lippua kantoi juhlakulkueessa  Pekka Sihvonen, airueina Tarja Sajomaa ja Silja Parkko, kylttiä kantoi Juha Penna. Kouvolan Keskuskirkossa järjestetttyyn Muistojen ilta -tapahtumaan tehtiin kuvaesitys Jääsken pitäjästä, jonka esitteli Kari Räntilä.

Imatran kaupungin perustamista juhlittiin elokuussa. Jääski-seuralla oli Imatra-päivässä 19.8. kävelykatu Koskenpartaalla oma myynti- ja infopiste, jossa kävi runsaasti Jääski-juurisia henkilöitä.

Seura osallistui myös Imatran 70-vuotispääjuhlan suunnitteluun. Itsenäisyyspäivänä 6.12. Imatran kulttuuritalolla pidetyssä juhlassa esitettiin Minna Raskisen ja Äijäkanteleiden musiikkipitoinen ohjelma.

Kesän aikana seura järjesti kaksi matkaa Jääsken ja Enson alueille. Retkien järjestelyistä ja opastuksesta vastasi hallituksen jäsen Riitta Mustonen. Kyösti Toivonen järjesti kahden päivän matkan Terijoen seudulle, osallistujia oli 33 henkilöä.

Seura osallistui Karjalan Liiton järjestämään Karjalan matkailutapahtumaan 22.9. sekä Karjalaisten Pitäjäyhdistysten liiton (KPYL) järjestämille Pitäjämarkkinoille Karjala-talolla Helsingissä 17.11. Tilaisuuksissa myytiin seuran tuotteita, tehtiin jäsenhankintaa ja Jääsken matkoja tutuksi.

Sääntömääräinen kevätkokous pidettiin Kouvolassa 16.6. ja syyskokous Imatralla 25.11.