Souellen kessään!

Juupajoen Karjala-Seuran vene sai timakan nimen

Keväällä hankitun veneen kastajaisia vietettiin Heimolassa 8.7. Sateinen sää liotti vienosti veneen pintaa, mutta sai paikalle saapuneen kolmikymmenpäisen vierasjoukon pysymään sisätiloissa. Niinpä yleisö sai kuvitella mielessään uuden karhean veneen, jota Hugo Äikäs ja Taru Iivonen ”koittivat soutaa” nimenantopaikalle. Kasteen suoritti Kopsamon kyläyhdistyksen puheenjohtaja Sointu Äikäs: - Annan sinulle nimen ”Timakka.”

Seuran jäsenistö oli saanut ehdottaa veneelle nimiä. Niitä tulikin kiitettävän runsaasti. – Vaikka olisimme hankkineet kaksikymmentä uutta venettä, riittäisi niistä jokaiselle oma nimi. Annetuissa nimiehdotuksissa tulee hienosti esille Karjalan paikannimistö, linnusto, musiikki ja huumori. Valitussa veneen nimessä on perinnettä ja huumoria.

Timakka on lupsakka karjalainen murresana Kannakselta ja tarkoittaa tiivistä, kovaa ja tiukkaa. Juuri sellainen on uusi soutuveneemme, kova peli Petääjärven vesillä, vuotamattoman tiivis. – Timakka!

Omassa mielessäni yhdistän timakan leipomiseen, sillä Valkjärveltä kotoisin ollut mummoni teki timakan ruisleipätaikinan. Timakka on metka sana myös siinä mielessä, että siihen kätkeytyy tuo nainen. Perinteisestihän veneille ja laivoille on annettu naisen nimiä.

Sirkka-Liisa Oikari kertoi kuulijoille veneen hankinnasta EU:n ”Kimpsut ja kampsut” -hankerahalla. Rahoitus anottiin POKO ry:n kautta. Samalla kertaa hyväksyttiin myös toinen anomuksemme kahden ilmalämpöpumpun hankinnasta Heimolaan.

Taru Iivonen

Lähde:

Luovutetun Karjalan murresanakirja https://www.luovutettukarjala.fi/murre/murre.htm

Mikä veneelle nimeksi?

Nimien ehdotusaika on päättynyt. Saapuneesta kahdestakymmenestä ehdotuksesta nimeksi valikoitui Timakka.

Veneen kastajaiset

Veneen kastajaisia ja kevätkokousta vietettiin Heimolassa Vähä-Petääjärvellä 8.7.