Juupajoen yläkoululaiset yllättivät Karjala-Seuran

Haarukat ja veitset kilisivät. Tunnelma oli välitön yläkoululaisten ruokaillessa maanantaina 1.11. Juupajoen koulukeskuksen ruokalassa. Rehtorin merkistä sali hiljeni ja sähköistyi. Lea Nurminen kutsui oppilaskunnan edustajat luovuttamaan syyskuussa pidetyn taksvärkkipäivän tuoton tämän vuotiselle lahjoituksen saajalle, Juupajoen Karjala-Seuralle. Yläkoululaiset Olavi Muurimäki ja Jyri Toivonen ojensivat hymyillen 520 euroa sisältävän kirjekuoren Karjala-Seurasta paikalla olleille Taru Iivoselle ja Sirkka-Liisa Oikarille.

- Kyl työ ootta kultasii! Syömelliset kiitokset täst iloset yllätykset! kiitteli Juupajoen Karjala-seuran puheenjohtaja Taru Iivonen vastaanottaessaan yläkoululaisten lahjoitusta. Samalla hän kertoi koululaisille, että Karjalassa taksvärkkiä, päivätyötä, kutsuttiin ropotiksi.

Juupajoen koulukeskuksen 7-9-luokkalaisilla oli 14. syyskuuta normaalista poikkeava koulupäivä. Oppitunneille osallistumisen sijasta he tekivät taksvärkkityötä joko kotona, koulussa tai muussa työpaikassa. Työstä saadun palkan koululaiset lahjoittivat taksvärkkikeräykseen. Keräystuotto osoitettiin tänä vuonna Juupajoen Karjala-Seuralle. Oppilaskunnan edustajat Olavi Muurimäki ja Jyri Toivonen lahjottivat rahakuoren Karjala-Seuran puheenjohtaja Taru Iivoselle ja varapuheenjohtaja Sirkka-Liisa Oikarille koulueskuksen ruokalassa 1.11.2021.

Sirkka-Liisa Oikari kertoi Karjala-Seuran jäsenistön olevan varttunutta väkeä, mutta omaavan suoran linkin nuorisoon. - Pidämme yllä toimintataloamme Heimolaa Petääjärvellä. Juupajoen kunta järjestää siellä kesäisin nuoriso- ja lastenleirejä, partiolaisetkin leireilevät ynnä muut. Taksvärkkilahjoitusvaroilla haluamme lisätä Heimolan viihtyisyyttä ja aktiviteettien määrää hankkimalla sinne lentopallovälineistön tai pingispöydän tai muuta vastaavaa.  - Haluamme käyttää taksvärkkituloksenne tämän seudun ja sen nuorison parhaaksi.

- Kannamme kaikki huolta huomisesta, maailmasta, jossa te ja teidän lapsenne tulette elämään. Pitäkää kaikki porukoissa, älkää jättäkö ketään yksin tai kiusattavaksi. Yhdessä muodostatte voimapiirin! kehotti Sirkka-Liisa Oikari kiitospuheenvuorossaan.

Teksti: Taru Iivonen

Lisää murresanoja lähteestä:

Luovutetun Karjalan murresanakirja https://www.luovutettukarjala.fi/murre/murre.htm

Sirkka-Liisa Oikarin kiitospuhe

Hyvät nuoret, opettajat ja muu koulun väki

Juupajoen Karjala-Seuralla on ilo ja kunnia tulla vastaanottamaan meille myöntämänne taksvärkki 2021n tuotto. Lämmin ja yllättynyt kiitos tästä huomionosoituksesta.

Meitä on täällä kahden hengen iskujoukko. Taru Iivonen, teille hyvin tuttu, on seuran puheenjohtaja sekä minä Sirkka-Liisa Oikari, jolle talo on tuttuakin tutumpi työurani kautta.

Karjala-Seuran jäsenistö on varttunutta väkeä, mutta meillä on suora linkki nuorisoon. Pidämme yllä toimintataloamme Heimolaa Petääjärvellä. Juupajoen kunta järjestää siellä kesäisin nuoriso- ja lastenleirejä, partiolaisetkin leireilevät ynnä muut. Haluamme lisätä paikan viihtyisyyttä ja aktiviteettien määrää hankkimalla sinne lentopallovälineistön, pingispöydän tms.

Meillä on siis tänään aihetta kiittää, mutta niin on teilläkin. Pistäydyin tässä äskettäin teidän uudella vapaa-ajan keskuksella, ja olin aivan otettu. Tilat olivat kauniit, ajanmukaiset ja monikäyttöiset. Juupajoen kunta on panostanut juuri oikeaan kohteeseen, nousevaan nuorisoon. Nuorisopuolen väelle, erityisesti Ruostilan Hennalle, täytyy kohottaa hurraahuuto! siitä mahtavasta urakasta, jonka tulokset ovat nyt käytettävissä. Arvostakaa tilojanne, pitäkää ne hyvässä kunnossa, käyttäkää niitä. Pitäkää kaikki porukoissa, älkää jättäkö ketään yksin tai kiusattavaksi. Yhdessä muodostatte voimapiirin.

Kannamme kaikki huolta huomisesta, maailmasta, jossa te ja teidän lapsenne tulette elämään. Olin eilen Oriveden kirkossa, jossa Tapiolan maankuulu nuorisokuoro esiintyi. He lauloivat kuorolaulukilpailussa voittaneen sävelmän, jonka tekstinä oli Greta Thunbergin YK:n ympäristökokouksessa pitämä voimakas vetoomuspuhe maailman päättäjille. Se oli vahva puheenvuoro. Pieni ihminen on ottanut harteilleen raskaan taakan, toivottavasti ei liian raskaan. Isot päättävät isoista asioista, pienet pienistä, jokaisella on oma vastuunsa. Te päätitte antaa taksvärkkituloksenne meille, me päätimme käyttää sen tämän seudun ja sen nuorison parhaaksi. Kiitos!

Sirkka-Liisa Oikari

Juupajoen yläkoululaiset lahjoittivat taksvärkkituottonsa 2021 Karjala-Seuralle