Kiessit kuntoon

Valkjärvi-juhlat lähestyvät, kiessit on laitettava ajokuntoon, toteaa Juupajoen Karjala-Seuran hallitus yksimielisesti. - Se on meille ihan velvollisuus, tiivistää juhlatoimikunnan jäsen Sirkka-Liisa Oikari.

Kallenaution kievarimuseon kärryvajassa on esillä Valkjärvellä valmistetut kiessit eli kääsit. Reilut 50 vuotta museossa seisseet kiessit ovat rapistuneet pahoin. - Toinen pyörä on rikkoutunut, astinlauta vioittunut, toppaukset kuluneet… luetteli vikoja kiessejä tarkastellut Mikko Iivonen.

Juupajoen Karjala-Seura isännöi ensi kesänä Juupajoella pidettäviä Valkjärvi-juhlia. Juhlavalmisteluihin kuuluu Kallenautiossa olevien kiessien entisöinti. Perinteisiä käsityötaitoja vaativa korjaustyö annetaan tehtäväksi paikalliselle puusepälle Erkki Lensulle. Kunnostetut kiessit on tarkoitus esitellä yleisölle Valkjärvi-juhlassa 2.7. 2022 Juupajoen koulukeskuksessa, jonne kiessit lainataan Kievarimuseosta.

Kunniakierros Suomelan kentällä

Vilho Äikäs tunsi kiesien historiaa: - Valkjärven Pitäjäseura lahjoitti Valkjärveläiset kiessit Juupajoki-seuralle Valkjärvi-juhlassa 1968 Suomelan kentällä. Ryypön Hannes ohjasti hevosta ja teki kiesseillä kunniakierroksen urheilukentän ympäri. Kyydissä istui ”Tommolais-Matti” eli Valkjärven Pitäjäseuran silloinen puheenjohtaja Matti Uosukainen, muisteli Äikäs. Kiesien tekijäksi on kirjattu Jooseppi Kaasalainen.

Kiessien, rekien ja muiden ajopelien valmistuksen yleistyminen Valkjärvellä juontuu parin sadan vuoden taakse. 1824 uuden kirkon rakennustyömaalla Nurmijärven miehet näkivät ensimmäisen kerran höylän, työkalun, jolla sai ihmeellisen sileää jälkeä puuhun. Siitä ihastuneena jokainen hankki Pietarista itselleen höylän ja kotiteollisuus kehittyi mullistavasti. (Valkjärvi Pitäjä kohtaloitten Kannaksella 1953)

Elokuva valkjärveläisten ajopelien valmistuksesta

Kiessien kunnostustyön vauhdittamiseksi Juupajoen Karjala-Seura järjesti elokuvaillan tiistaina 26.4. klo 18 Juupajoen koulukeskuksessa. Katsottavana oli aiheeseen saumattomasti liittyvä historiallinen Arvi E. Koirasen ohjaama Jämsässä 1964 valmistettu filmi ”Valkjärvöisii ajopelilöi”.

Elokuva on taidonnäyte Valkjärveläisestä ajokaluteollisuudesta sellaisena kuin se oli 1900-luvun alussa. Kuvassa seurataan vaihe vaiheelta kiessien valmistusta alkaen oikeanlaisen puun valinnasta päätyen valmiiden kärryjen viimeistelyyn markkinakuntoon. Työtapojen selostus ja hyvin valitut kuvakulmat antavat katsojille selkeän käsityksen työn vaiheista.

Elokuvassa esiintyvät Herman Äikäs, Matti Ryyppö, Ludvig Mäkeläinen, Veikko Mäkeläinen, Antti Liski, Aarne Koiranen, Eino Äikäs, Robert Damskägg, Aleksanteri Pekki, Maria Puuri, Ida Mäkeläinen ja Aino Mattila. Kuvaus Eero Suikki, selostaja Toivo Rasilainen, tallentamistoimikunta: Vilho Koiranen, Matti Uosukainen. Kesto 70 min.

Teksti: Taru Iivonen

Juupajoen Karjala-Seura korjautti Kallenautiossa olevat kahden istuttavat kiessit 74. Valkjärvi-juhliin. Kuva: Mikko Iivonen