Juupajoen Karjala-Seura

Perinteen elävöittäjä

Nuorelle kesäduuni

Haemme ahkeraa, motivoitunutta tekstinkäsittelijää. Murresanojen tunnistaminen katsotaan eduksi. Tarjoamme kahdeksi viikoksi kesätyönä mm. äänitallenteiden puhtaaksikirjoittamista ja arkistopapereiden skannausta.. Hakuaika 14.3.-17.4.

Muistitiedon tallennuskeruu

Kerro tai kirjoita isovanhemmistasi! Kutsutko isovanhempiasi mummoksi ja ukiksi vai muoriksi ja vaariksi vai ämmäksi ja äijäksi vai ... Miten karjalaisuus välittyy tai välittyi heistä nuoremmille sukupolville?

Lue keruuohjeet

Vaihteeksi jälleen vireää toimintaa!

Kuluvana vuonna kävimme jo Kangasalla Teatterissa katsomassa suurmusikaalin "Evakon kyynel".  Nyt kutsuu kesä: heinäkuussa Valkjärvi-juhlat, retki Kuopion seudulle ja Heimolan 50-vuotisjuhla elokuussa. Saa nähdä, mitä muuta mukavaa tämä vuosi tuo tullessaan, kun koronarajoitukset sallivat taas touhuta enemmän yhdessä!

Juuri nyt on ajankohtaista kerätä kuvia ja muistoja Heimolan menneiltä vuosilta. Ole ystävällinen, selaa kuviasi ja tuo niitä meille näytille. Kynän käyttö on myös toivottua. Kirjoita muutama rivi elämäsi mieleenpainuneista hetkistä Heimolassa.

Kannustamme jäsenistöämme kirjoittamaan ylös myös muistikuviansa isovanhemmistaan. Miten karjalainen identiteetti on välittynyt sukupolvien ketjussa heistä teille?

Heimola

Vuosittain pidämme karjalanpiirakkatalkoita, jolloin kuka tahansa voi tulla piirakanteko-oppiin. Talkoilla leivotut piirakat myymme kesällä Korkeakosken torilla ja talvella Juupajoen joululahjamessuilla. Kokoonnumme yhteen kaksi kertaa vuodessa kevät- ja syyskokoukseen. Seuramme toimii myös pitämällä jäsenistölleen pikkujoulun, käymällä tervehdyskäynneillä Juupakodissa ja Neliapilassa, laskemalla kukkia sankarihaudoille ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille jne. Karjalainen perinne elää!

Elokuva "Valkjärvöisii ajopelilöi"

Elokuva "Valkjärvöisii ajopelilöi" Juupajoen koulukeskuksessa ti 26.4.2022 klo 18. Tervetuloa!

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.