Jääski-seuran uutisia

1.3. Kotkan pääkirjastossa Jääsken kirjat esillä

ma helmik. 28 07:30:00 2022

­­­­Jääski-seura järjestää yhteistyössä Kotkan pääkirjaston kanssa Jääsken pitäjän historiaan liittyvien kirjojen esittelyn 1. – 31.3.2022.

Kotkan pääkirjastossa on esillä useita kymmeniä Jääsken historiaan ja kulttuuriperinteeseen sekä Ylä-Vuoksen murteeseen liittyviä kirjoja, lehtiä ja julkaisuja, joista useimmat ovat yksittäiskappaleita Jääski-seuran arkistosta. Kirjoja säilytetään normaalisti Karjala-talossa Helsingissä, mutta nyt ne haluttiin tuoda esille yleisön katsottaviksi ja selailtaviksi.

- Meiltä kysytään paljon Jääsken eri kylistä ja suvuista tehtyjä kirjoja, sillä ne on julkaisuaikanaan myyty loppuun. Siinä vaiheessa, kun omat juuret alkavat kiinnostaa ja lähdetään tutkimaan omaa sukua, niin aletaan kaivata tietoa myös suvun asuinpaikoista. Siihen nämä pitäjä- ja kyläkirjat ovat varsinaisia aarteita ja usein ainoita tietolähteitä. Niistä löytyy tarinoita kylien asukkaista ja usein tarkkoja karttoja. Tietoa, mitä ei ole välttämättä muualle talletettu, kertoo Jääski-seuran puheenjohtaja Kirsi Juura.

Jääskeen liittyviä kirjoja ovat vuosikymmenien aikana julkaisseet Jääsken kylä- ja koulupiiritoimikunnat, Jääski-seura, Jääski-säätiö sekä monet yksityishenkilöt. Kirjojen joukossa on esimerkiksi runokokoelmia ja murrekirjoja. Kirjat ovat yksittäiskappaleita, joita ei lainata, mutta niistä voi ottaa kuvia.

Jääski-seura on ollut erittäin aktiivinen karjalaisen kulttuuriperinteen kerääjä ja tallentaja. Kirjojen lisäksi Jääski-seura on vuodesta 1985 asti julkaissut Jääskeläinen -aikakauslehteä, jossa on autenttisia aikalaistarinoita Jääskestä. Vanhat numerot on digitoitu verkkolehdiksi.

Tuorein Jääski-seuran julkaisu on viime elokuussa julkaistu Jatkosodan kesä 1941 Jääskessä –julkaisu, joka sisältää sotahistoriaa harrastavan imatralaisen Martti Monnon kokoamaa tietoa sotatapahtumista jatkosodan ensimmäiseltä kesältä.

Erittäin suosittu kirjatuuletus on ollut aiemmin esillä Kouvolan, Kuusankosken, Imatran, Ruokolahden, Lappeenrannan ja Joutsenon kirjastoissa.

Jääsken ja Kotkan historiat kietoutuvat yhteen

Kotkaan siirtyi tehdastyöväestöä Ensosta 2. maailmansodan jälkeen

Karjalan kannaksella sijainnut Jääski oli ennen 2. maailmansotaa Suomen 4. suurin pitäjä. Sen kohtalona oli jäädä jatkosodan alueluovutusten jälkeen pääosin Neuvostoliiton, nyk. Venäjän puolelle.

Jääskeen kuuluvassa Enson tehdasyhdyskunnassa sijaitsi useita teollisuuslaitoksia, suurimpana ja tärkeimpänä Enso Gutzeitin paperi- ja selluloosatehtaat. Sekä yhtiö että koko tehdasyhdyskunta olivat saneet alkunsa 1888, kun Inkeroisissa sijainneen Ingerois Träsliperi Aktiebolagetin johtajan poika, paroni Carl August ”Adi” Standertskjlöld lähti Karjalaan etsimään sopivaa paikkaa perustaakseen oman tehtaan. Hän osti Jääsken pitäjässä sijainneen Pelkolan kartanon maita sekä Vuoksessa sijainneen kosken vesivoimaosuuksia ja perusti paikalle Enso Träsliperi Aktiebolagetin. Standertskjöld harkitsi yhtiölle nimeksi Ensiä korostaakseen, että se oli ensimmäinen Vuoksen vesivoimaa käyttänyt tehdas, mutta nimi muotoutui kuitenkin muotoon Enso.

Enson tehtaiden historia kiertyy tiiviisti Kotkaan vuonna 1912, kun kotkalaisille tuttu Aktiebolaget W. Gutzeit & Co ostaa Enson tehtaat ja osakeyhtiön.

Toistamiseen Jääsken ja Enson historia yhdistyvät Kotkaan II maailmansodan jälkeisten alueluovutusten jälkeen, kun Ensossa sijainneet tehtaat jäivät Neuvostoliiton puolelle. Enson tehtaiden työväestölle tarjottiin töitä yhtiön tehtailla muilla paikkakunnalla ja näin Kotkaankin siirtyi paljon Enson evakoita.

Valtio osoitti luovutetun Karjalan 60 pitäjän, kauppalan ja kaupungin siirtoväestölle uudet sijoituspaikkakunnat nyky-Suomen puolella. Jääsken asukkaiden sijoituskunnat olivat nykyisen Kouvolan alueella sijainneet Anjala, Elimäki, Kuusankoski, Valkeala sekä Iitti. Tehdasväestöä siirtyi Kotkan lisäksi muun muassa Harjavaltaan ja Valkeakoskelle.

Onko sinulla tai suvussasi muistoja siirtymisestä Ensosta tai Jääskestä Kotkaan? Otamme Jääskeläisen Jäsenpostin syksyn numeroon kirjoituksia ja muistelmia Kotkaan tulleilta Jääsken evakoilta. Tulemme tarvittaessa haastattelemaan tai jos sinulla on muistelmia tai vaikkapa päiväkirjoja noilta ajoilta, niin autamme myös niiden stilisoinnissa. Laita viestiä: jasen.jaaski@gmail.com tai 040 591 3339.

Tervetuloa tutustumaan Jääsken kirjojen Tuuletukseen Kotkan pääkirjastoon 1.3. alkaen.

Kotkan pääkirjasto: Kirkkokatu 24, 48100 Kotka
Aukioloajat: ma-ti 9-20, ke-pe 9-19, la 9-15. Arkipäivinä ensimmäinen avoinnaolotunti on itsepalveluaikaa.

Jääskeläinen-verkkolehdet: https://fliphtml5.com/  löytyvät hakusanoilla Jääski, jääskeläinen

Jääski-seura ry

Jääski-seura ry toimii entisten jääskeläisten, heidän jälkeläistensä ja muiden jääskeläisyydestä kiinnostuneiden yhdyssiteenä sekä ylläpitää, vaalii ja tallentaa jääskeläistä perinnettä ja Ylä-Vuoksen murretta.

Jääski-seura ry on Karjalan Liittoon ja Karjalaiseen Nuorisoliittoon kuuluva pitäjäyhdistys, jossa on noin 600 jäsentä. Yhdistys järjestää toimintaa jäsenilleen ja muille Jääski-juurisille sekä julkaisee Jääsken historiaa ja kulttuuriperintöä  tallentavia julkaisuja. Jäsenistö asuu pääosin Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa.