Antrea-Seuran jäsentiedote kesäkuussa 2021

Hyvä Antrea-Seuran jäsen – kesäinen tervehdys seuralta!

Elämme jo toista vuotta poikkeuksellista aikaa. Tämän vuoden toimintasuunnitelman teimme ajatuksella, että vähitellen voitaisiin palata ”uuteen normaaliin”. Tilaisuus toisensa jälkeen on kuitenkin peruttu tai siirretty. Jotain kuitenkin tapahtuu!

Vuosikokous ja kesätapaaminen 19.8.

Seuran vuosikokous ja kesätapaaminen ovat torstaina 19.8. klo 17 Karjalaisten kesäkodilla Villa Salmelassa Helsingin Jollaksessa, Meri Perttilän polku 8. Viime vuonna pystyimme tilaisuuden toteuttamaan – Villa Salmelan komeat kalliot ja ulkoiset tilat tarjoavat nytkin hyvän mahdollisuuden.  Vuosikokouksen sääntömääräisten asioiden jälkeen vietetään yhteistä kesäiltaa haastellen, grillaten, saunoen ja leppoisasta yhdessäolosta nauttien. Hämeenlinnasta ja Riihimäeltä tulevat voivat ilmoittautua kuljetukseen Seppo Vepsälle, puh. 0400 166 957, viimeistään maanantaina 16.8.

Tapahtumat siirtyvät – myös Karjalaiset kesäjuhlat

Seuran perinteiset alkuvuoden tapahtumat, Talvi-iltamat ja muistopuistoretki, siirtyvät molemmat ensi vuoteen.  Samoin siirtyy heinäkuinen pitäjäjuhla. Se pidetään 2022 Hämeenlinnassa.

Karjalan Liitto on joutunut perumaan valtakunnalliset Karjalaiset kesäjuhlat. Ne järjestetään seuraavan kerran kesäkuussa 2022 Raumalla. Jatkossa juhlat on päätetty järjestää joka toinen vuosi. Tämänvuotisiin aiottuihin kesäjuhliin liittyvä virtuaalinen esitys on nähtävissä netissä. Tästä löytyy tarkempaa tietoa liiton sivuilta www.karjalanliitto.fi. Liiton Facebook-sivuilla on muisteltu aiempia kesäjuhlia ja kerätty niihin liittyviä muistoja.

Ei souteluja

Olemme useana vuonna Antrean Esan nimissä osallistuneet Mommilanjärven souteluun. Viime vuonna sitä ei ollut tarkoitus järjestää, joten varauduimme Sysmän Suvisoutuun. Se kuitenkin peruttiin ja niin tapahtui myös tänä vuonna. Soutelut siis odottavat parempia aikoja.

Jäsenmaksulaskutus onnistui, kiitos maksaneille  – muistutus avoimista laskuista

Jäsenmaksulaskutus siirtyi tänä vuonna Karjalan Liitolle. Liitto laskutti jäseniltä liiton jäsenmaksun (20 euroa) ja kaikkien niiden yhteisöjen maksut, joihin jäsen kuului (Antrea-Seuran jäsenmaksu 20 euroa). Liitto palautti jäsenyhteisöille niille kuuluvat. Antrea-Seuran jäsenet ovat hyvin hoitaneet jäsenmaksunsa, mistä lämmin kiitos. Avoinna on vain 18 laskua. Liitosta lähti yksi karhulasku, mutta tämän jälkeen maksunsa unohtaneiden patistelu jää seuran tehtäväksi.  Mikäli tässä kirjeessä on käsin kirjoitettuna maininta ”avoin lasku”, pyydetään ottamaan yhteys jäsensihteeri Pirjo Tiippanaan (yhteystiedot alla) ja ilmoittamaan, haluaako jatkaa jäsenyyttä.

Etujärjestömme Karjalan Liitto

Karjalan Liitto on kansallinen etujärjestö, joka vie valtakunnallisesti karjalaista kulttuuriamme eteenpäin. Liiton jäseninä saamme neljä kertaa vuodessa Karjalan Kunnaat -lehden sekä alennuksia Karjalan Liiton juhlatapahtumiin ja myyntituotteisiin. Liiton yhteistyökumppaneita ovat mm. Viking Line, Kalevala Koru, BookBeat, Holiday Club, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, HF-klinikka ja Karjala-lehti. Näistä kaikista saa alennuksia.

Liiton toiminnanjohtajana aloitti viime vuonna Pertti Hakanen pitkäaikaisen puheenjohtajan Satu Hallenbergin siirtyessä eläkkeelle.  Viime syksyn liittokokouksessa liiton puheenjohtajaksi valittiin Outi Örn. Uusi puheenjohtaja on ahkerasti kiertänyt jäsenyhteisöissä. Hän on myös lanseerannut Viikon seuran – joku jäsenyhteisöistä esitellään liiton omilla sivuilla ja fb:ssä.

Liitossa on tänä kesänä matkailukampanja 30.9. asti. Suomen rajojen sisäpuolella sijaitsevat Karjalaan ja karjalaisuuteen liittyvät kohteet on kartoitettu. Näihin kannattaa tutustua ja samalla osallistua lahjakorttien arvontaan. Lisätietoa tästä ja muustakin liiton ohjelmasta www.karjalanliitto.fi.

#MinunJuureni ja muita hankkeita

#MinunJuureni on Karjalaisen Nuorisoliiton ja Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liiton yhteinen verkkohanke, jossa levitetään tietoutta karjalaisista pitäjistä ja kannustetaan omien juurien tuntemiseen. Yhteistyö­kumppanina on Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto. Nämä tarinat löytyvät mm. nuorisoliiton sivuilta www.karjalainennuorisoliitto.fi.

Jäsenyhteisöt vastaavat par´aikaa Karjalainen kulttuuriperintö verkkoon -hankkeen esikartoituskyselyyn. Kyselyn tarkoituksena on kartoittaa mitä kaikkea aineistoa (esimerkiksi asiakirjoja, karttoja, valokuvia tai historiallista esineistöä) löytyy. Tavoitteena on luoda digitaalinen Karjala-portaali, karjalaista kulttuuri­perintöä säilyttävä ja esittelevä valtakunnallinen verkkoarkisto. Samassa yhteydessä selvitetään mahdollisuuksia virtuaalisen Karjala-museon rakentamiseksi. Tavoitteena on myös kannustaa ja tukea yhteisöjä digitoimaan hallussaan olevia aineistoja. Tässä on selvä haaste jokaiselle seuralle.

Käynnistymässä on Karjalankannaksen ja Karjalan tasavallan alueella olevien vanhojen suomalaisten siviilihautausmaiden sähköinen tietojen keruu.

Karjala-lehti etsii uusia tilaajia – tuetaan perinteistä lehteä

Uusiutuneella ja ulkoasunsa uudistaneella Karjala-lehdellä on pitkin vuotta tilauskampanjoita. Lehdellä on ikää kunnioitettavat 120 vuotta ja se ilmestyy torstaisin. Karjalaisuuden erikoislehtenä se täydentää kansakunnan muistia ja välittää tietoa sukupolvien välillä. Onhan yli miljoonalla suomalaisella sukujuuret luovutetussa Karjalassa.  Lehti on saatavissa myös verkkolehtenä. Tutustu www.karjala-lehti.fi.

Vuoksen Verkko joulun alla – vinkkaa, kirjoita! Nettisivut, Facebook

Vuoksen Verkko ilmestyy jälleen joulun alla yhdessä Vuoksenranta-Seuran kanssa. Jos sinulla on juttuja tai ideoita, niin lähetä niitä osoitteeseen vuoksen.verkko@gmail.com. Lehteä toimittaa Marko Kekki.

Seuran uudet www-sivut ovat Karjalan Liiton sivujen alla www.karjalanliitto.fi > Karjalan Liitto > Jäsenyhteisöt > Pitäjäseurat > Antrea-Seura. Uutisten lisäksi tuotetietoja, tapahtumia ja historiatietoja ym. Myös ilmoittautumislomake uusille jäsenille. Vanhat sivut www.antrea.org  löytyvät vielä netistä, mutta niitä ei enää päivitetä.

Facebookissa on Antrea-ryhmä, jossa on yli 1100 jäsentä. Jos siis olet fb:ssä, liity ryhmään. Monenlaista infoa, kuvia, sukukyselyjä, historiatietoa ym. löytyy sieltä. Sivuilla käydyn keskustelun kautta mm. selvisi, että jääkiekon MM-kisojen loistavalla maalivahdillamme Jussi Olkinuoralla on sukujuuret Antreassa, samoin valmentaja Jukka Jalosella ja nuorten MM-joukkueen varakapteeni Santeri Hatakalla.

Sähköpostiosoitteita toivotaan lisää!

Tämä kirje lähtee sähköpostitse heille, joiden sp-osoitteet ovat tiedossamme. Heitä on tällä hetkellä lähes puolet jäsenistöstä. Muita lähestymme perinteisellä kirjeellä. Toivoisimme saavamme lisää sähköpostiosoitteita – se mahdollistaisi tiheämmän viestinnän. Sähköpostiosoiteinfon voi lähettää Pirjolle (yhteystiedot alla). Kiitos.

Hyvää kesää – tapaamisiin!

Reijo Martikainen, puheenjohtaja, reijo.martikainen@tuta.io
Pirjo Tiippana, jäsensihteeri, pirjo.tiippana@saunalahti.fi, puh. 050 525 3891

Jäsentiedote pdf-muodossa tästä.

TIedote lähetetty jäsenille postitse 28.6.2021 ja sähköpostitse 30.6.2021.