Vuoksen Verkko

Antrea-Seuran ja Vuoksenranta-Seuran lehtiyhteistyö alkoi jo 1980-luvulla. Lehden muodostivat erilliset osat Antrealainen ja Vuoksenrantalainen.  Antrealainen oli ilmestynyt ensimmäisen kerran lokakuussa 1978 seuran täyttäessä 25 vuotta. Vähitellen kuitenkin huomattiin, että osa jutuista alkoi olla jo samoja - vietettiinhän yhteisiä pitäjäjuhlia silloin, kun niitä järjestettiin Riihimäellä. Niinpä muutama vuosi sitten syntyi Vuoksen Verkko, joulukuussa ilmestyvä mahtijulkaisu.

Alkuvuodet lehteä toimitti Antti Henttonen, sittemmin Raakel Henttonen ja viime vuonna tehtävää löytyi jatkamaan Marko Kekki.

Lehti kuuluu jäsenetuihin. Irtonumeroita voi halutessaan ostaa 10 euron hintaan + postimaksu. Tilaukset Pirjo Tiippanalta, pirjo.tiippana@saunalahti.fi.

Vuoksen Verkon tuoreimmat numerot löytyvät Vuoksenranta-Seuran sivuilta. Vanhempia numeroita ja Antrealaista löytyy Antrea-Seuran vanhoilta www-sivuilta www.antrea.org> arkisto (etusivun vasemmassa palkissa).

Vuoden 2020 lehti tarjoaa jälleen monipuolisen kattauksen Antreaan ja antrealaisiin juuriin: antrealaiset Mannerheim-ristin ritarit ja iskelmäkuninkaat, Antrean moottoriponttonit, sukututkimus (kirkonkirjat vai DNA) ja sukuseurakuulumiset (Kuparisten sukuseura), historiallinen tilkkupeitto, perinnetallennus, kuvaus Itä- ja Keski-Kannaksen uusien retkeilyreittien tekemisestä, isän tuntemukset (Antti Mustonen) ja Reijo Lehtosen kirje Ville Pönkkä -vaijalle, henkilökuvia (Hilkka Kemppi, Seppo Peltonen, Tuulikki Kuparinen, Eero Kuparinen ja Martti Talja, jolle Vuoksi-mitali), kirjaesittelyt (Saara Finnin Viipurin matka 1900 ja Seminaarista paluu 1906 ja Wennströmien sukukirja), muistokirjoitukset (Annikki Talja ja Terttu Talja) ja poisnukkuneet, Antrea 100 vuotta sitten, seurojen kuulumiset (pääkirjoitukset, vuosikokoukset, jäsenmaksulaskutus, myyntiartikkelit, muistoesineet), sanaristikko. 36 sivua.

Irtonumeroita voi tilata 15 euron hintaan (sis. postikulut) sähköpostilla pirjo.tiippana@saunalahti.fi.

Vuoden 2019  lehti kertoo runsain kuvin seurojen toiminnasta (mm. pitäjäjuhlat, muistopuistomatkat, soudut, kolmiottelu, tapahtumat), Vuoksenrannan kelloista, torpparien muistomerkistä, sukujuurien etsimisestä ja ruisleivän historiasta, esittelee vuoden talkoolaisen ja muistaa poisnukkuneita. Pidempiä tarinoita ovat nuorison suhtautuminen Karjala-asiaan, Lärkkipuuryhmän vierailu Vienassa ja matka Toivo Uuskallion jalanjäljillä Antreassa. Vanhojen Karjala-lehtien kautta kurkistetaan 100 vuoden takaiseen Antreaan ja löytyypä lehdestä ensimmäisen kerran ristikkokin. 56 sivua.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Lehti pdf-muodossa löytyy täältä
Vuoden 2019 lehti löytyy täältä.
Juttuvinkit ja lehteen tarkoitetut aineistot osoitteeseen vuoksen.verkko@gmail.com.