Vuoksen Verkko

Antrea-Seuran ja Vuoksenranta-Seuran lehtiyhteistyö alkoi jo 1980-luvulla. Lehden muodostivat erilliset osat Antrealainen ja Vuoksenrantalainen.  Antrealainen oli ilmestynyt ensimmäisen kerran lokakuussa 1978 seuran täyttäessä 25 vuotta. Vähitellen kuitenkin huomattiin, että osa jutuista alkoi olla jo samoja - vietettiinhän yhteisiä pitäjäjuhlia silloin, kun niitä järjestettiin Riihimäellä. Niinpä muutama vuosi sitten syntyi Vuoksen Verkko, joulukuussa ilmestyvä mahtijulkaisu.

Alkuvuodet lehteä toimitti Antti Henttonen, sittemmin Raakel Henttonen ja vuodesta 2019 lähtien Marko Kekki

Vuoden 2021 lehti tarjoaa 68-sivuisen lukupaketin. Jos tapahtumia on ollutkin vähemmän, niin muisteltavaa sitäkin enemmän. Mm. Vuoksen Säätiön perinnekeruukilpailun kertomuksista kuusi on luettavissa lehdestä. Nämä ovat
Erkki Virolainen: Oravankydöstä Rapalaan - Tuulimyllymäestä Haavistoon
Pertti Meriläinen. Evakkoajan muisteloita
Tuula Lindholm: Minun tarinani, Milja Lindholm
Matti Mäkinen: Hämäläispoika karjalaisten parissa
Timo Mykrä: Tänään karjalaisuus kuuluu ja näkyy ennen kaikkea kielessä ja sielussa
Pirjo Nurmilaukas: Uuden elämän alku – erään perheen tarinaa

Lisäksi
Seurojen puheenjohtajien Päivi Virolaisen ja Reijo Martikaisen pääkirjoitukset
Vuoksen Säätiön apurahat haettavissa
Evakkopatsas paljastettiin Lahdessa
Karjalassa osattiin hyödyntää luonnon antimia
Kaarina Kuisma taitaa kaurakiisselin teon
Rotinat ja leivontaan liittyvää historiaa 1900-luvulta
Kyl sanoo osattii…
Kesäretki Heikkosen kotimuseoon Joutsan Pärnämäkeen
Jantusen sukuseura täytti 30 vuotta
Hartolan Karjalaseuralla toimintaa jo 70 vuotta
Hannilan kylässä, Harjun talossa – uusi kirja
Martti Taljalle juuret ovat tärkeät
Puhe kaatuneiden muistopäivänä Sysmässä
Vuosi 1918 lasten kokemana luovutetussa Karjalassa
Äänellään lintukin laulaa, mutta millä nimellä
Pitkä matka Vuoksenrannasta Helsinkiin, Aino Virtasen evakkomatka
In memoriam: vuoden aikana poisnukkuneet, henkilökuvassa Pentti Talja, Martti Talja, Markku Talja
Vuoksenrannan kirkon vaiheita ja päädyn muurauskunnostus
Restaurointileiri, jumalanpalvelus ja viulukonsertti Vuoksenrannan kirkossa
Pienen lottatytön talvisotaa, Kaisa Maasilta
Talvi-iltamat 12.2.2022
Katsaus Antrean kunnan asioihin, ote vanhasta Karjalan Aamulehdestä
Seurojen vuosikokousuutiset, hallitusten kokoonpano (Antrea-Seuran johtokunta myös esittäytyy sanoin ja kuvin) ja myyntituotteet

Lehti kuuluu jäsenetuihin. Irtonumeroita voi halutessaan ostaa 15 euron hintaan (sis. postimaksun). Tilaukset Pirjo Tiippanalta, pirjo.tiippana@saunalahti.fi.

Vuoksen Verkon tuoreimmat numerot löytyvät Vuoksenranta-Seuran sivuilta. Vanhempia numeroita ja Antrealaista löytyy Antrea-Seuran vanhoilta www-sivuilta www.antrea.org> arkisto (etusivun vasemmassa palkissa).

Vuoden 2020 lehdessä oli monipuolinen kattaus  Antreaan ja antrealaisiin juuriin: antrealaiset Mannerheim-ristin ritarit ja iskelmäkuninkaat, Antrean moottoriponttonit, sukututkimus (kirkonkirjat vai DNA) ja sukuseurakuulumiset (Kuparisten sukuseura), historiallinen tilkkupeitto, perinnetallennus, kuvaus Itä- ja Keski-Kannaksen uusien retkeilyreittien tekemisestä, isän tuntemukset (Antti Mustonen) ja Reijo Lehtosen kirje Ville Pönkkä -vaijalle, henkilökuvia (Hilkka Kemppi, Seppo Peltonen, Tuulikki Kuparinen, Eero Kuparinen ja Martti Talja, jolle Vuoksi-mitali), kirjaesittelyt (Saara Finnin Viipurin matka 1900 ja Seminaarista paluu 1906 ja Wennströmien sukukirja), muistokirjoitukset (Annikki Talja ja Terttu Talja) ja poisnukkuneet, Antrea 100 vuotta sitten, seurojen kuulumiset (pääkirjoitukset, vuosikokoukset, jäsenmaksulaskutus, myyntiartikkelit, muistoesineet), sanaristikko. 36 sivua.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi. Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Lehti pdf-muodossa löytyy täältä
Vuoden 2019 lehti löytyy täältä.
Juttuvinkit ja lehteen tarkoitetut aineistot osoitteeseen vuoksen.verkko@gmail.com.