Antrea-Seura ry

Vuoksen Verkko

Antrea-Seuran ja Vuoksenranta-Seuran lehtiyhteistyö alkoi jo 1980-luvulla. Lehden muodostivat erilliset osat Antrealainen ja Vuoksenrantalainen.  Antrealainen oli ilmestynyt ensimmäisen kerran lokakuussa 1978 seuran täyttäessä 25 vuotta. Vähitellen kuitenkin huomattiin, että osa jutuista alkoi olla jo samoja - vietettiinhän yhteisiä pitäjäjuhlia silloin, kun niitä järjestettiin Riihimäellä. Niinpä muutama vuosi sitten syntyi Vuoksen Verkko, joulukuussa ilmestyvä mahtijulkaisu.

Alkuvuodet lehteä toimitti Antti Henttonen, sittemmin Raakel Henttonen ja viime vuonna tehtävää löytyi jatkamaan Marko Kekki.

Lehti kuuluu jäsenetuihin. Irtonumeroita voi halutessaan ostaa 10 euron hintaan + postimaksu. Tilaukset Pirjo Tiippanalta, pirjo.tiippana@saunalahti.fi.

Vuoksen Verkon tuoreimmat numerot löytyvät Vuoksenranta-Seuran sivuilta. Vanhempia numeroita ja Antrealaista löytyy Antrea-Seuran vanhoilta www-sivuilta www.antrea.org> arkisto (etusivun vasemmassa palkissa).

Vuoden 2019  lehti kertoo runsain kuvin seurojen toiminnasta (mm. pitäjäjuhlat, muistopuistomatkat, soudut, kolmiottelu, tapahtumat), Vuoksenrannan kelloista, torpparien muistomerkistä, sukujuurien etsimisestä ja ruisleivän historiasta, esittelee vuoden talkoolaisen ja muistaa poisnukkuneita. Pidempiä tarinoita ovat nuorison suhtautuminen Karjala-asiaan, Lärkkipuuryhmän vierailu Vienassa ja matka Toivo Uuskallion jalanjäljillä Antreassa. Vanhojen Karjala-lehtien kautta kurkistetaan 100 vuoden takaiseen Antreaan ja löytyypä lehdestä ensimmäisen kerran ristikkokin. 56 sivua.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Viimeisin lehti löytyy täältä. Lehden sisältökuvaus viereisen palstan lopussa.