Vammalan Karjalaseura ry

Sastamala

Etusivulle

Vammalan Karjalaseuran kevätretki 28.5.2022 Loimaalle Kurkijoki- ja Sarka-museoihin.

Vammalan Karjalaseuran kevätretkelle 28.5.2022 Loimaan Kurkijoki- ja Sarka-museolle osallistui parikymmentä henkilöä. Kurkijoki-museon näyttelyä meille esittelivät asiantuntevasti ja mielenkiintoisesti Helena Saarinen ja Ritva Ijäs, josta heille lämmin kiitos.

Kurkijoki-museolla on vuosittain vaihtuva näyttely. Edellinen näyttely kertoi evakkomatkasta. Tämän vuoden uuden näyttelyn nimi on ”Perinteiset puhdetyöt”. Näyttelyssä esitellään erilaisia käsi- ja puhdetöitä, joita kurkijokelaisessa tuvassa, tavallisessa maanviljelyskodissa, tehtiin.

Töitä riitti sekä naisille että miehille. Kurkijoella oli paljon hevostaloutta ja -harrastusta ja Kurkijoella valmistetut vempeleet eli luokit (työvaljaiden osa) ja hevospiiskat tunnettiin kautta maan. Piiskan valmistuksen erityinen osaaminen näkyy myös paikallisen urheiluseuran ”Kurkijoen Piiska” nimessä.

Yhteistyössä kansalaisopiston kanssa museolle ollaan tekemässä Kurkijoen kirkonkylästä ja sen rakennuksista pienoismallia. Osa rakennusten pienoismalleista, jotka perustuvat pitkälti vanhoihin valokuviin, on jo tehty, ja myös maastoa ja vesistöä kuvaava pohja on tekeillä.

Sarka-museolla söimme ensin lounasta, jonka jälkeen tutustuimme Suomen maatalousmuseo Saran näyttelyyn. Saran perusnäyttelyyn ”Maatalouden aika” oli myös järjestetty erittäin hyvin toteutettu opastettu kierros, josta sai selkeän kuvan maatalouden kehityksestä, työtavoista ja käytetyistä koneista ja välineistä 3000 vuoden ajalta nykypäivään asti. Lisäksi tutustuimme omatoimisesti myös ”Ennen koneita” näyttelyyn toisessa hallissa.

Kiitos osallistujille mukavasta matkaseurasta.
t: Esa

Kurkijoki museo.

Sarka museo.

Lisää kuvia ja video>>

Kuvat: Esa

Kaatuneitten muistopäivää Tyrvään kirkolla 15.5.2022
vietettiin perinteisin menoin.

Kirkkoherra Vesa Aurénin saarnassa muistettiin sodissa kaatuneita sotilaita ja kuolleita siviileitä kiitollisena annetuista uhreista ja siitä että saamme nyt elää vapaassa isänmaassa. Venäjän sotatoimet ja käsittämättömät raakuudet Ukrainassa saivat yksiselitteisen tuomion, ja saarnassa vedottiin voimakkaasti sodan lopettamisen puolesta.

Jumalanpalveluksen jälkeen Arto Satonen laski Sastamalan kaupungin, Sastamalan seurakunnan, kansalaisjärjestöjen ja vainajien omaisten puolesta seppeleen vuoden 1900 sodissa kaatuneitten ja Karjalaan jääneiden vainajien muistoksi. Karjalaan jääneiden vainajien muistokiveä koristavat juuri istutetut orvokit. Kirkossa esiintyi ”Saunaillan miesten kööri”, jonka laulama virsi ”Soi kunniaksi Luojan” kuuluu videon taustalla.

Teksti ja kuvat: Esa

Lisää kuvia ja video>>

Kevätlaulajaiset su 24.4.  Vammalan Kauppalantalolla.

Ensinnä herkuteltiin Ylitalon Merjan leipomilla maanmainioilla munkella siman kera.

Esilaulajana toimi Seija Hakanen.
Vasemmalla seuran pj. Esa Mäkinen

Seija esitti myös yksinlaulua

Merja lausui runoja Einari Vuorelan kirjasta "Hiljaisuuden veräjällä"

Lisää kuvia ja videoita TÄSTÄ>>

Toritapahtuma 9.4.2022
Piirakoiden ym. myyntiä ja virvontaa

Myytävänä oli yli 800 karjalanpiirakkaa sekä Marjon liepomia lusikkaleipiä.
Myynti aloitettiin klo 9  ja parin tunnin kuluttua pöytä oli tyhjä.

Ilma oli tuulinen ja kolkko. Tori oli melko autio, mutta silti kauppa kävi.

Virvottavana vieraana meillä oli Pentti Hiirijoki. Virpojana seuran pj. Esa Mäkinen
Taustalla upea Herra Hakkarainen torikello, joka on hankittu Pentin aloitteesta ja rahoitettu
Pentin hiihtotempauksella kerätyillä varoilla.

Eija Vuorijärvi virpomassa seuran varapuheenjohtajaa Sirpa Niskasta.

Lisää kuvia näet TÄSTÄ>>

Piirakoiden valmistustalkoot 8.4.2022
Kaasalaisella, Vuorijärvellä ja Mustalahdella.
Lisäksi Marjo leipoi lusikkaleipiä

Julkinen KIITOS! kaikille talkoisiin osallistuneille.

Homma käy kun on osaavaa väkeä.

Yhteensä piirakoita leivottiin yli 800 kappaletta

Lisää kuvia näet TÄSTÄ>>

Ulkoilutapahtuma 3.4.
Seurakunnan leirikeskuksessa Houhajärvellä

Kävynheittoa "vauvasta vaariin"

Makkaranpaistoa kodassa...

Kävynheiton arvontapalkinnon voitti  Jaana

r

Virpovitsoja tehtiin Esan opastuksella ensi viikon toritapahtumaa varten.

Katso lisää kuvia TÄSTÄ>>

Kevätkokous ja tarinailta
Kauppalantalolla 13.2.2022

Kevätkokouksessa puheenjohtajana toimi Irja Kärki ja sihteerinä Maileena Hyyti

Tarinailta

Tarinaillassa Seija Hirvikoski piti tietovisailua Karjala aiheisilla kysymyksillä.Osin hyvinkin haastavat kysymykset Seija oli löytänyt isänsä Toivo Hinkkasen jäämistöstä. Toivo oli näihin kysymyksiin vastaillut 50-luvulla ansiomerkin saadakseen. Joihinkin kysymyksiin löytyi kyllä ihan oikeitakin vastauksia, mutta kyllä meiltä monelta olisi tainnut jäädä   ansiomerkki saamatta.

Vammalan Karjalaseuran  Facebook