Vammalan Karjalaseura ry

Veteraanipäivän juhla ja seppeleen lasku lippulinnoineen

Kiikassa 27.4.2024

Lippulinna valmiina seppeleen laskuun Kiikan kirkon sankarihaudoilla.

Veteraanipäivän juhla pidettiin tänä vuonna Kiikan seurakuntatalolla. Sen järjestelyt ja ohjelma toteutettiin yhteistyössä Sastamalan kaupungin, Sastamalan seurakunnan ja Vammalan Karjalaseuran kanssa. Juhlapäivän kunniaksi Sastamalan kaikille sankarihaudoille laskettiin seppeleet. Kiikan kirkolla seppeleen lasku oli puolituntia ennen juhlan alkua klo 11 ja muilla kirkoilla klo 10. Kiikassa seppeleenlaskua oli kunnioittamassa myös veteraani- ja kansalaisjärjestöjen juhlava lippulinna.

Veteraanipäivän juhlan juontajana toimi Seija Hirvikoski, jonka sujuva ja miellyttävä juonto oli ohjelmanumero itsessään. Seija oli nivonut juontonsa veteraanin iltahuuto laulun sanoihin, josta hän juonnon edetessä lausui sopivasti valittuja kohtia koskettavasti ja tunteella muun ohjelman lomaan.

Veteraanijuhlan juonsi Seija Hirvikoski.

Tervetulopuheen piti Sastamalan kaupunginvaltuuston ensimmäinen varapuheenjohtaja Antti Lepistö ja kirkkoherra Vesa Aurén toi juhlaan Sastamalan seurakunnan terveiset. Molemmista puheenvuoroista välittyi hyvin vuoden 2024 kansallisen veteraanipäivän teema ” Veteraanien perintö turvataan – yhdessä onnistumme.” Molemmat puhujat lähestyivät aihetta mielenkiintoisella tavalla omien kokemustensa kautta päätyen kuitenkin samaan johtopäätökseen. Yhteistyössä, yhdessä toimien toinen toistamme tukien pärjäämme ja menestymme parhaiten.

Antti Lepistö esitti Sastamalan kaupungin tervehdyssanat.

Vesa Aurén toi juhlaan Sastamalan seurakunnan terveiset.

Musiikista vastasivat Merja Laaksonen, Jonna Hirvikoski ja Tuulikki Nyman, jotka esittivät upeita tulkintoja useista isänmaallisista lauluista ja he säestivät myös yhdessä lauletut virret. Mukana ohjelmistossa oli mm. Olli Nykäsen Karjala, jonka soolo-osuudet Jonna herkästi ja kauniisti esitti.

Kuvassa vasemmalta Merja Laaksonen, Jonna Hirvikoski ja Tuulikki Nyman esiintyvät.

Karjalaista väriä oli myös Merja Ylitalon lausumissa Tuomas Karilaisen runoissa. Tuomas Karilainen syntyi Vpl. Pyhäjärvellä Alakylässä v 1909 ja hän osallistui molempiin sotiin joukkueen johtajana. Evakkotaival toi hänet asumaan Karkun Heinoseen, jossa hän kirjoitti harrastuksenaan runoja. Tuomas Karilaisen runoja on julkaistu mm. Vpl. Pyhäjärvi-lehdessä ja Tyrvään Sanomissa sekä kirjana, Runossa sanottua.

Merja Ylitalo lausui Vpl. Pyhäjärven Alakylästä kotoisen olleen Tuomas Karilaisen runoja.

Lisää kuvia ja videon löydät tästä>>