Vammalan Karjalaseura ry

Etusivulle

Vammalan Karjalaseuran tapahtumia 2019

Vammalan rantasaunalla oli pääkallokeli. Onneksi hiekoitusastiassa oli hiekkaa sen verran, että saimme hiekoitettua pihaan kulkuväyliä eikä kukaan kaatunut. Kelistä huolimatta parikymmentä osallistujaa oli mukana tarinaillassa, jonka teemana oli karjalainen vaatetus ja kansallispuvut.

Seuramme jäsenet esittelivät omia pukujaan, joita oli eri tyyppisiä: paikallisia ja karjalaisia kansallispukuja ja kansanpukuja sekä karjalainen juhlapuku eli feresi. Kaikkiin pukuihin liittyi o…mat tarinansa, joita oli ilo kuunnella. Mukana oli sekä itse tehtyjä että ostettuja pukuja, taidokkaita käsitöitä yhtä kaikki. Jotkut puvuista olivat tulleet suvunperintöä tai ne oli ostettu käytettynä, ja ne oli taidokkaasti käsityönä sovitettu uudelle käyttäjälle.

Katselimme lisäksi muutaman kiinnostavan kansallispukuja käsittelevän ohjelman/videon Ylen Areenasta. Niissä on paljon tietoa kansallispuvuista, niiden harrastajista ja keräilijöistä, aihetta käsittelevistä internetsivuista sekä kansallispukujen valmistajista. Kannattaa katsoa. Yle Areenasta nämä ohjelmat löytyvät hakusanoilla ”kansallispuvut” ja ”kansallispukuja”.

Irja Esittelee

Irja esittelee