Vammalan Karjalaseura ry

Sastamala

Etusivulle

74. Vpl. Pyhäjärvi-juhlat 17.7.2022 Sastamalassa

Vpl. Pyhäjärvi-juhlien messu pidettiin ensimmäistä kertaa juhlien historiassa Tyrvään Pyhän Olavin kirkolla. Rovasti Raimo Vuoristo kertoi saarnassaan läheisestä suhteestaan tähän kirkkoon. Tyrvään Pyhän Olavin kirkko on tullut hänelle hyvin merkittäväksi paikaksi jo useita vuosikymmeniä sitten, jo paljon ennen kun kirkko paloi. ”Tämä kirkko on minulle kuin Pyhäjärven kirkko teille, jotka olette Pyhäjärvellä syntyneet, yhtä pyhän tuntuinen.” Paitsi tunne, niin myös krusifiksi Tyrvään Pyhän Olavin kirkon alttariseinällä yhdistää näitä kahta kirkkoa, se on alkuperäinen Vpl. Pyhäjärven kirkon krusifiksi.

Saarnassaan Raimo Vuoristo käsitteli Vpl. Pyhäjärven Vernitsan kylässä syntyneen äitinsä jättämää henkistä perintöä itselleen ja tyttärelleen Päiville neljän teeman kautta: rukous, rakkaus, ruoka ja rohkeus. Näistä kolme ensimmäistä olivat asiat, jotka Päivi-tyttärelle olivat päällimmäisenä jääneet mieleen mummustaan, joka oli hänelle hyvin läheinen.

Saarnan lopuksi Raimo Vuoristo toi esille kunnioituksensa Karjalan heimoa kohtaan heidän rohkeudestaan lähteä evakkoon, jättää kotinsa ja synnyinseutunsa, kun se kävi välttämättömäksi. Se että käytännössä koko Karjalan väestö lähti evakkoon, ei ollut mitenkään itsestäänselvä asia. Myös muunlaisia näkemyksiä esitettiin, että siviiliväestö jääköön koteihinsa odottamaan sodan loppumista ja sopimista heidän kohtalostaan. Tämä ajankohtaistuu nyt myös Ukrainan tilanteessa. Onneksi karjalan heimo oli niin rohkea, että se lähti kodeistansa, kun annettiin määräys. ”Jos he eivät olisi lähteneet, emme me nyt olisi tässä.”

Rovasti Raimo Vuoristo

Juhlamessun liturgina toimi seurakuntapastori Tarja Kopalainen ja kanttorina dir. mus. Anssi Hirvonen. Messujen musiikista vastasivat taidokkaat nuoret sellistit Luukas, Tuomas ja Johannes Laaninen.

Tarja Kopalainen, Luukas, Tuomas ja Johannes Laaninen

Messun lopuksi lähetettiin seppelpartiot juhlallisesti matkaan Tyrvään kirkolle, jossa seppeleen laskivat sankarivainajien muistomerkille Eija Puusa ja Antero Pärssinen ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille Kirsti Naskali ja Esa Mäkinen.

Seppelpartiot Eija Puusa ja Antero Pärssinen sekä Kirsti Naskali ja Esa Mäkinen
(kuva Pertti Hakanen)

Päiväjuhlan juonsi Seija Hirvikoski todella mielenkiintoisesti. Hän oli hyvin perehtynyt esiintyjien ansioihin ja pyhäjärveläisiin taustoihin, ja myös hänen lausumansa runot värittivät juontoa mukavasti.

Seija Hirvikoski

Sastamalan seurakunnan terveiset juhlaan toi kirkkoherra Vesa Aurén. Tervehdyssanat Vammalan Karjalaseuran ja juhlatoimikunnan puolesta lausui Esa Mäkinen, ja Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön ja Sastamalan kaupungin puolesta Pertti Hakanen.

Vesa Aurén, Esa Mäkinen (kuva Eija Puusa) ja Pertti Hakanen

Lari Hakasen erinomaisessa nuorten puheenvuorossa hän muisteli osallistumistaan kotiseutumatkoille Vpl. Pyhäjärvelle, ja siellä olevien muistomerkkien kunnostustalkoisiin.
Lari lupasi olla käytettävissä näissä talkoissa myös jatkossa sitten, kun sinne toivottavasti jossain vaiheessa taas päästään käymään.

Lari Hakanen

Juhlapuhujana oli Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn. Outin ukki on kotoisin Uukuniemeltä, mutta myös Vpl. Pyhäjärvi on tullut hänelle parin viime vuoden aikana hyvin tutuksi, ja juhlan kunniaksi hän oli pukeutunut Vpl. Pyhäjärven kansallispukuun.

Puheessaan Outi käsitteli Ukrainan sotaa ja sen seurauksia sekä kotiseuturakkautta. Venäjän aloittaman sodan seurauksena moni ukrainalainen on joutunut jättämään kotinsa ja lähtemään pakolaisiksi maailmalle tai evakkoon. He ovat kokeneet saman kohtalon kuin karjalaiset aikoinaan, kodin ja kotiseudun menettämisen tuskan.

Kotiseuturakkaus voi ilmetä hyvin monella tavalla. Se voi olla vahvaa tai piilossa olevaa, mutta kaikki se on tärkeää. Kotiseuturakkaus voi myös olla ylisukupolvista ja se voi kohdistua useaan paikkakuntaan.

Kotiseuturakkaus ja karjalaisen identiteetin ylläpitäminen ovat vahvasti mukana Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön ja Vammalan Karjalaseuran toiminnassa. Tämä ilmenee tapahtumien järjestämisenä, pitäjälehden ja muiden julkaisuiden tekemisenä sekä yhteistyönä Sastamalan seudun museon kanssa Vpl. Pyhäjärvi kokoelman ylläpidossa ja näyttelyssä. Karjalaseurojen monipuolinen toiminta, tapahtumien ja pitäjäjuhlien järjestäminen ovat jatkossa entistäkin tärkeämpiä nyt, kun kotiseutumatkojen järjestäminen rajantakaiseen Karjalaan ei ole mahdollista, totesi Outi puheessaan.

Outi Örn

Päiväjuhlan musiikista vastasivat Päivi Vuoristo, Martta ja Laura Rantanen sekä Duo MäkiSet.
Päivi soitti kanteleella juhlan aluksi Konevitsan kirkonkellon sävelet ja säesti pianolla yhteislaulut sekä Martta ja Laura Rantasen esitykset, joissa Martta soitti poikkihuilua ja Laura oboeta. Duo MäkiSet esittivät vanhaa tanssimusiikkia solistina Tuula Mäkinen ja säestäjänä Eerik Mäkinen harmonikalla. Juhlavuutta tilaisuuteen toivat Merja Ylitalon lausumat runot, joista osa oli hänen omia runojaan.

Päivi Vuoristo, Martta ja Laura Rantanen, Tuula ja Eerik Mäkinen

Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön jakamista stipendeistä kertoi säätiön asiamies Kirsti Naskali ja tilaisuuden päätössanat lausui Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön hallintoneuvoston puheenjohtaja Esko Pulakka. Lopuksi oli vielä vapaata seurustelua ja juotiin juhlatoimikunnan tarjoamat lähtökahvit.

Merja Ylitalo, Kirsti Naskali, Esko Pulakka

Videon Vammaskosken sillalta ja lisää kuvia näet TÄSTÄ>>