Vammalan Karjalaseura ry

Sastamala

Etusivulle

Kuvat ja teksti: Esa Mäkinen

Vammalan  Karjalaseura ry:n syyskokous ja tarinailta

Vammalan Karjalaseuran sääntömääräinen syyskokous pidettiin su 29.10.2023 klo 14 Kauppalantalolla Sastamalassa. Syyskokouksen jälkeen iltaa jatkettiin Karjalan muistoesineiden ja tarinoiden parissa.

Syyskokouksen puhetta johti Pertti ja Seija oli sihteerinä.

Kauppalantalolle syyskokousta ja tarinailtaa seuraamaan oli saapunut 21 henkilöä. Ennen kokousta oli kahvitarjoilu, johon Jaana oli leiponut maukkaat pullat, josta lämmin kiitos. Syyskokouksen puheenjohtajaksi valittiin Pertti Hakanen ja sihteeriksi Seija Hirvikoski. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat.  Vuoden 2024 osalta päätettiin, että hallituksen puheenjohtajana jatkaa Esa Mäkinen ja varapuheenjohtajana Sirpa Karjalainen-Niskanen. Pertti Hakanen, joka oli nyt erovuorossa, jää hallituksesta pois, koska hän on kunniapuheenjohtaja ja hän voi joka tapauksessa osallistua kokouksiin. Hänen tilalleen hallitukseen valittiin Jari Pärssinen. Kaikki muut nykyisen hallituksen jäsenet jatkavat tehtävässään myös ensi vuonna.

Karjalan muistoesineet ja tarinat

Tarinailtaan osallistujat olivat tuoneet mukanaan Karjalaan liittyviä muistoesineitä. Osmo Huovinen esitteli hirren varaamiseen tarkoitettua metallista työkalua, joka oli ollut hänen isänsä käytössä jo Vpl. Pyhäjärvellä Karjalassa. Hirsivaran avulla merkkaamalla hirsi saadaan veistettyä oikeaan muotoonsa, niin että uusi hirsikerros asettuu hyvin ja oikeaan asentoon alemman kerroksen päälle.

Osmo ja raudasta taottu hirsivara.

Irja Kärjellä oli mukanaan Nikolai toisen aikainen kolikko, jonka hän oli saanut käydessään Karjalassa entisellä kotipaikallaan ensimmäisen kotiseutumatkansa yhteydessä. Kolikon oli löytänyt heidän entisen asuntonsa perustuksista paikallinen mies, joka oli halunnut antaa sen muistoksi. Toisena muistoesineenä Irjalla oli pahvinen rasia, joita tehtiin aikoinaan Karjalassa Kanneljärvellä apteekkien tarpeisiin, mutta puuteriakin rasioissa on kuulemma myyty. Rasian Irja oli saanut Tyrvään seudun museon johtajalta Esko Pietilältä käydessään museolla ihan muissa asioissa. Museolla oli ollut näitä rasioita kokonainen laatikollinen, joista Esko oli halunnut antanut Irjalle yhden.

Irjan Nikolai toisen aikainen kolikko ja Kanneljärvellä tehty rasia.

Maileena Hyytillä oli mukanaan isänsä tädin omistuksessa ollut maisemataulu. Taulun on maalannut V. Satama  ja sen on ostanut ilmeisesti jo 1900-luvun alkupuolella Maileenan isän isoisä Tuomas Rasilainen Vpl. Pyhäjärvellä Vernitsassa. Taulu on kiertänyt sukulaisten matkassa ympäri maailmaa. Se on ollut Vpl. Pyhäjärvellä, Helsingissä, Englannissa, Alaskassa, Kaliforniassa, ja Kanadassa, josta taulu on tullut takasin Suomeen Keikyään ja sieltä Maileenalle Sastamalaan.

Mailleena ja isänsä tädin "maailmaa nähnyt" maisemataulu.

Katja Oksasella oli koru, jonka hänen mummunsa oli saanut omalta äidiltään 15 vuotiaana. Korua voi käyttää sekä rintakoruna että kaulakoruna, jota varten korun takana on lenkki, josta sen saa ripustettua ketjuun. Ketjua ei enää ole, mutta Katja on nähnyt kuvan, jossa koru on ketjulla mummun kaulassa. Katjan mummu on syntynyt v 1915, joten hän on saanut sen v 1930. Korun alkuperästä ei ole tietoa, mutta Google-haulla on löytynyt saman tyylinen koru, joka on tehty v 1856.

Katja ja mummulta saatu perintökoru.

Seija Hirvikoski esitteli puolestaan tätinsä nukkea, joka oli tehnyt kaksi evakkomatkaa. Seija kertoi mielenkiintoisen tarinan, jossa nuken pelastajana ja matkaan saattajana oli ollut tädin huolehtivainen isä. Leluja ei silloin paljoa ollut, joten nukke on aivan ihana muisto Karjalasta. Toinen Seijan esittelemistä muistoesineistä oli hänen mummunsa kutoma kaunis pöytäliina.

Seija esittelee mummunsa kutomaa liinaa.

Irja ja Ritva ihastelevat Seijan mukanaan tuomaa tädilleen kuulunutta nukkea, joka oli ollut kaksi kertaa evakossa.

Lisäksi nähtiin muutamia valokuvia. Irja Kärjellä oli valokuva arkusta, puisesta kuljetuslaatikosta, jolla tuotiin tavaroita, kun lähdettiin evakkoon. Arkku on Irjan äidin ja sen sisällä on teksti M. Hanski. Toinen Irjan kuvista esitti tuolia, jonka hän on myös saanut äidiltään. Esa näytti Vammalan Karjalaseuran aineistosta löytyneen kuvan joukkueesta, joka oli voittanut Kaiun viestin Vpl. Pyhäjärvi-juhlilla Vammalan Kaalisaaressa v 1952. Tarinaillan osallistujat tunnistivat vielä suurimman osan joukkueen jäsenistä, ja varmuudella voidaan sanoa kyseessä olleen Tyrvään seudun Karjalaisten joukkue.

Ja lopuksi oli tietysti arpajaiset

Tuula ja Oiva toimivat arpajaisten onnettarina.

Esineiden ja tarinoiden tiimoilta käytiin taas monet kiinnostavat ja mukavat keskustelut. Lämmin kiitos tarinailtaan osallistuneille ja erityisesti kaikille esineitä tuoneille ja tarinoita kertoneille. Lisää kuvia TÄSTÄ linkistä