Vammalan Karjalaseura ry

Etusivulle

Juttu Esan ja kuvat Esan ja Oivan

Vammalan Karjalaseuran puurojuhla 3.12.2023

Puurojuhlaan Vähähaaran Kotiseututalolle osallistui viitisenkymmentä henkilöä mukavissa joulutunnelmissa. Seuran puheenjohtaja Esa Mäkinen toivotti väen tervetulleeksi juhlaan, joka aloitettiin yhteislaululla.

Esan tervetulosanat

Jouluiset yhteislaulut säesti kitaralla Mauri Esko ja esilaulajana oli Pekka Mäkinen. Erinomaisten esiintyjien Maurin ja Pekan johdolla yhteislaulut kuulostivat hienoilta ja loivat upean joulutunnelman koko pirttiin.

Mauri ja Pekka esiintyvät

Puuropuheen piti Seija Suoranta, joka kertoi olleensa Vammalan Karjalaseuran jäsen vasta muutaman vuoden. Jäseneksi hän oli liittynyt, koska hänelle oli sitä suositeltu ja hänen isänsä oli Karjalasta Valkjärveltä kotoisin. Seija käsitteli puheessaan ansiokkaasti ja hauskasti mm. joulusaunaan ja tonttuihin liittyvää historiaa ja myyttejä.

Seijan puuropuhe

Visuaalinen hartaus

Rovasti Heikki Mäkelä otti hartaushetkeen mukaan koko juhlaväen. Pirtin seinustalla oli pieni pöytä, jolle hän asetti tummansinisen liinan, jolle hartaushetken edetessä yhdessä rakensimme hartaushetken tarinaa kuvaavan jouluisen asetelman. Asetelma rakennettiin erilaisista elementeistä pöytäliinoista, naruista ja kuusen havuista. Aina välillä luettiin Heikin perässä yhdessä toistaen runollinen sanoma tai psalmi.

Heikin visuaaliseen hartaushetkeen jokainen pääsi osallistumaan

Narut asetettiin pöydälle säteittäin symboloimaan hyviä, ilon, valon ja sydämen teitä jouluna toistemme luo. Kuusen havut puolestaan kertovat meille toivosta ja elämästä, jonka vihreyttä ei talvikaan voita.

– Älkää luopuko toivosta, sillä on sellaisia mahdollisuuksia, joita me ei nyt voida tietää. Joulu kertoo miten lapsi syntyy. Uusi elämä ja viesti Jumalan maailmasta tulee meidän keskellemme.

Lopuksi Heikki asetti pöydälle kultaisen elämänlangan, kertomaan uskosta, toivosta ja rakkaudesta sekä iankaikkisesta elämästä, ja toivotti kaikille siunattua joulunaikaa.

Hauskaa jouluista ohjelmaa

Seija Hirvikoski esitti valokuvallisen Tonttulan väen joulukatsauksen, jonka Seija ja hänen neljä lapsenlastaan olivat tehneet, kun lapset olivat olleet syyslomalla Seijan luona.

Seija kertoo Tonttulan väen kuulumiset

Eija ja Arto Vuorijärvi esittivät Korvatunturilla suosittuun ”Tanssii tonttujen kanssa” ohjelmistoon kuuluvan ohjelmanumeron, tunteikkaan ”Jingle Bells” tangon. Esitys oli hauska, taidokas ja notkea, täydet 10 pistettä! Tangon jälkeen yleisö pääsi osallistumaan Korvatunturin aivoterveysvastaavana toimivan Eija-tontun vetämiin dementiaa ehkäiseviin liikunnallisiin lukujen hahmottamisharjoituksiin.

Notkeasti sujui Eijan ja Arton ”Jingle Bells” tango.

Lopuksi juotiin kahvit ja syötiin joulutortut ja pidettiin arpajaiset.

Tuula ojentaa arpajaispalkintoa

Lämmin kiitos kaikille esiintyjille, talkoolaisille ja puurojuhlaan osallistuneille. Teidän ansiosta puurojuhla onnistui taas mainiosti. Rauhallista ja mukavaa joulun odotusta teille kaikille!

Lisää kuvia puurojuhlasta on TÄSSÄ linkissä.