Vammalan Karjalaseura ry

Etusivulle

Kuvat ja teksti: Esa Mäkinen

Huittisten ja Vammalan Karjalaseurojen kyykkäkisa 18.8.2023

”Ei vammalalaiset huonoille hävinneet”

Perinteinen kyykkäkisa Huittisten ja Vammalan Karjalaseurojen välillä käytiin tänä vuonna Huittisissa. Sen vanhalle urheilukentälle isännät olivat tehneet täsmälleen sääntöjen mukaisen pelikentän. Hiekkakenttään vedetyt pelikentän rajat ja pelineliöt olivat viivasuorat, täsmälliset ja oikean mittaiset. Paras mahdollinen sää suosi tapahtumaa, jota oli saapunut kilpailijoiden lisäksi seuraamaan myös parikymmentä katsojaa, kannustamaan tasapuolisesti molempia joukkueita.

Kyykkäkisa Huittisissa oli onnistunut tapahtuma. Hienot puitteet, keli suosi ja yleisöäkin oli mukavasti paikalla.

Kilpailu oli kovaa ja tiukkaa, mutta ei totista. Kisan päätyttyä alkoi tuttu hyväntahtoinen jälkipeli. ”Ei vammalalaiset huonoille hävinneet” toteamuksia kuului niin voittajien kuin hävinneidenkin suista. Ja totta se olikin. Kisa oli tiukka vaikka huittislaiset voittivatkin molemmat erät eli pelipuoliskot. Ensimmäisellä pelipuoliskolla he saivat kolme kyykkää enemmän ulos ruudusta ja toisella yhden. Molempien joukkueiden harjoitukset olivat jääneet vähiin, joka näkyi suoritusten epätasaisena laatuna. Hyvien suoritusten sekaan mahtui myös täysiä huteja. Parhaita yksittäisiä heittoja esitti Lari, joka sai viisikin kyykkää kerralla ulos pelineliöstä, mutta ei sekään nyt vammalalaisia auttanut, tasaisempaa suorittamista olisi vaadittu.

Larin tyylinäyte. Kartun lennossa oli voimaa ja välillä tarkkuuttakin.

Kyykän erät pelataan nelihenkisin joukkuein, mutta erien välissä voidaan pelaajia vaihtaa. Tätä vaihtomahdollisuutta molemmat joukkueet myös käyttivät ja pelasivat kumpikin viidellä pelaajalla. Pelin tuomarina toimi Seija Hirvikoski. Kisan jälkeen kokoonnuttiin kentän laidalla olevalle vanhalle laululavalle, jossa oli tarjolla kahvia ja pullaa. Huittisten Karjalaseuran puheenjohtaja Sirpa Kotiranta jakoi palkinnot, jotka olivat Aimo Äikiän visakoivuista taidokkaasti sorvaamat pikarit sekä valinnan mukaan joko kahvipaketti tai makeispussi, kaikille kisaan osallistuneille.

Huittisten Karjalaseuran voittanut joukkue ylärivissä vasemmalta: Heikki Suominen, Heikki Kiiski, Yrjö Inkinen, Aimo Äikiä ja Harri Peltola. Vammalan Karjalaseuran joukkueessa alarivissä vasemmalta pelasivat: Lari Hakanen, Aulis Hyyti, Pertti Hakanen, Eija Puusa ja Esa Mäkinen.

Juttutuokio kentän reunalla. Vasemmalta Esko Pohjolainen, Maileena Hyyti, Elli Marjamäki, Pekka Joro, Reino Äikiä ja Heikki Kiiski

Pertti ja Aimo hutunkeitossa. Aimo voitti, joten huittislaiset saivat valita pelipuoliskon ja aloitusvuoron. Kuvassa vasemmalta Harri Peltola, Pertti Hakanen, Heikki Suominen, Aimo Äikiä, Heikki Kiiski ja Yrjö Inkinen.

Kyykkäkisa on parhaimmillaan mukava ulkoilutapahtuma. Siinä on aina oma jännityksensä vaikka kuinka leikkimielisesti peliin suhtautuisi, ja sehän se on liikunnan ja yhdessäolon lisäksi yksi joukkuepelien tarkoitus ja suola. Mutta meni ne pelit sitten miten hyvänsä, niin mikä olisi sen mukavampaa kuin nauttia raikkaassa ulkoilmassa kahvia tai muuta lämmintä juotavaa ja tuoretta pullaa ja samalla haastella tuttujen kesken. Toivottavasti saadaan pidettyä tätä kyykkäperinnettä edelleen yllä ja vammalalaiset saavat taas ensi vuonna mahdollisuuden revanssiin kotikentällään Sastamalassa.

Lisää kuvia tapahtumasta tästä linkistä