Vammalan Karjalaseura ry

Kuvat ja teksti:
Esa Mäkinen

Evakkovaellus 22.7.2023 Urjalassa

Evakkovaellus 22.7.2023 Urjalassa oli hienosti toteutettu tapahtuma, joka kiinnosti monia. Järjestäjien arvion mukaan vaellukselle osallistui 350 ja avajaisiin kunnantalon pihalla 400 henkilöä. Väkeä oli Urjalan ja lähipaikkakuntien lisäksi saapunut ympäri Suomen aina pääkaupunkiseutua ja Itä-Suomea myöden. Valtakunnallinen 11. Evakkovaellus järjestettiin Urjalassa nyt kolmatta kertaa, ja sen toteuttivat yhdessä Evakkolapset ry ja Urjalan Karjalaseura ry. Tänä vuonna tapahtumassa oli mukana myös Ukrainan pakolaisia.

Vaellusreitti kulki hienoissa maalaismaisemissa sopivan rauhalliseen tahtiin. Sen aikana ehti hyvin
jutella ja solmia myös uusia tuttavuuksia.

Jorma ja Leea Pakarinen

ammalan Karjalaseurasta Jorma ja Leea Pakarinen osallistuivat tapahtumaan sota-ajan tamineissa. Jorman vanhemmat ovat Pyhäjärveltä Keljan kylästä, mutta Leea on paljasjalkainen tyrvääläinen. Leealla on päällään hänen äitinsä käytössä ollut aito Lotta-puku. Jorman puku on myös aito sota-ajan asepuku m/36, jonka hän on aikoinaan hankkinut Aikapoikien, Sastamalassa toimineen veteraanikuoron, esiintymispuvuksi. Jorma kertoi, että he osallistuvat tapahtumaan ensimmäistä kertaa, vaikka aiemminkin on pitänyt tulla. Nyt he olivat Leean kanssa huomanneet Vpl. Pyhäjärvilehdestä, joka heille tulee, että tapahtuma on taas täällä, ja päättäneet osallistua.
- On tämä hieno ja mukava tapahtuma, sanovat Jorma ja Leea kuin yhdestä suusta. On hienoa, kun joku nykyään edes järjestää jotain, se on tärkeää. Nykyään kun sitä talkooporukkaa ei oikein tahdo löytyä.

Lue Esan kirjoittama juttu evakkovaelluksesta>>

Lisää kuvia näet tästä>>