On hanget korkeat, nietokset

vaan joulu, joulu on meillä!

On kylmät, paukkuvat pakkaset

ja tuimat Pohjolan tuuloset,

vaan joulu, joulu on meillä.

Vilkku Joukahainen

Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta karjalaista toimintavuotta 2024!

Hyvästä yhteistyöstä kiittäen

Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

Päivi Kytömäki         Heljä Rahikkala

Pohjolan piirin kunniapuheenjohtajaksi Ahti Pyörnilä

Ahti Pyörnilälle ojennettiin 30.11.2023 kunniakirja piirin hyväksi tekemästään erittäin ansiokkaasta työstä. Hän on myös toiminut Oulun Karjalaseuran puheenjohtajana, josta hän sai samassa tilaisuudessa kunniakirjan. Lisäksi hän on useita kausia ollut Karjalan Liiton hallituksessa. Suuret passibot Ahtille!

Kuvia:

Heljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä Rahikkala

Kuvaus: Heljä Rahikkala

Talvisodan syttymisen muistotilaisuus Oulussa 30.11.2023

Kuvia muistotilaisuudesta:

Kuvaus: Heljä Rahikkala

Karjalan Liiton Pohjolan piirin syyskokous Ylivieskassa

Piirin sääntömääräinen syyskokous pidettiin Ylivieskassa Hotelli-Ravintola Lounatuulessa lauantaina 21.10.2023.Kokouspäivän aloitimme tutustumalla Ylivieskan Kotikutomo Ky:n myymälään. Myymälä on Karjalan evakkojen perustama. Liikkeessä on laaja valikoima lankoja ja muita käsityötarvikkeita. Myymälästä siirryimme tutustumaan kauniiseen Pyhän Kolminaisuuden kirkkoon. Kirkko valmistui vuonna 2021 palaneen kirkon tilalle. Ensin nautimme kirkon eteisaulassa Ylivieskan Karjalaisten tarjoamat makoisat kahvit karjalanpiirakoiden ja makeiden leivonnaisten kera. Kirkosta siirryimme kirkon pihalle olevan muistomerkin luo sekä vieressä olevalle hautausmaalle. Tämän jälkeen siirryimme ruokailemaan Hotelli-Ravintola Lounatuuleen.

Ruokasalista siirryimme ravintolan kabinettiin, jossa pidimme syyskokouksen. Kokouksen alussa Ylivieskan Karjalaisten puheenjohtaja Leena Huhtakangas toivotti tervetulleeksi Ylivieskaan, samoin piirin puheenjohtaja Päivi Kytömäki toivotti myös syyskokousväen tervetulleeksi. Hän kertoi muutaman tiedotusasian mm. Liiton kilpailussa piirin menestymisestä sekä Talvisodan syttymisen muistojuhlasta, joka järjestetään Oulussa 30.11. Lauloimme kokouksen aluksi Karjalaisten laulun. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin museosihteeri Kati Pehkonen. Kokouksessa oli edustettuna neljästä Karjalaseurastamme viisi valtuutettua kokousedustajaa. Kokouksessa oli osallistujia 18 henkilöä.Piirissä jatkaa edelleen puheenjohtajana Päivi Kytömäki ja varapuheenjohtajana Lauri Utunen. Piirihallituksen kokoonpanoon vuosiksi 2024-2025 tuli yksi muutos Kemin alueen varsinaisena jatkaa Aulikki Jänis-Koivuniemi ja uudeksi varajäseneksi valittiin Sirkku Rauma. Lapin alueelle valittiin vuodelle 2024 varajäseneksi Pavlo Heikkinen Ylä-Lapin Karjalaseurasta Irja Jefremoffin tilalle, varsinaisena jatkaa edelleen vuoden 2024 Sisko Perttunen. Toimikunnissa jatkavat entiset jäsenet. Tulo- ja menoarvio hyväksyttiin vuodelle 2024 ehdotuksen mukaisesti. Toimintasuunnitelma hyväksyttiin lisäyksellä kyykkämestaruuskilpailut järjestää Paavolan Karjalaseura. Piirin hallituksen esittämänä syyskokous päätti kutsua kunniapuheenjohtajaksi piirin hyväksi erittäin ansiokkaasti toimineen Ahti Pyörnilän. Kokouksen puheenjohtajana toimineelle Kati Pehkoselle annettiin kiitoksena Katja Tikan kirjoittama Politiikkaa ja piirakkaterapiaa-kirja. Kokouksen jälkeen kuulimme museosihteeri Kati Pehkosen mielenkiintoisen esitelmän Ylivieskan historiasta. Lämmin kiitoksemme Ylivieskan Karjalaisille hyvän kokouspäivän järjestämisestä sekä kaikille kokouspäivään osallistuneille.

Kuvia Ylivieskan kokouspäivästä:

Heljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä Rahikkala

Teksti ja kuvat: Heljä Rahikkala

Kirsi Schali

Talvisodan syttymisen muistotilaisuus Oulussa 30.11.2023

Karjalan Liiton valtakunnallista talvisodan syttymisen muistotilaisuutta vietetään Oulussa torstaina 30.11.2023 klo 17.00 Oulun seurakuntien Sofia seurakuntakeskuksessa (Isokatu 17, 90100 Oulu).

Tilaisuus järjestetään yhdessä Karjalan Liiton, Oulun Karjalaseuran ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

- Tervetuliaissanat, puheenjohtaja Päivi Kytömäki, Oulun Karjalaseura ry
- Seppelpartioiden lähettäminen sankarivainajien ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeille Intiön hautausmaalle, emerituspiispa Seppo Häkkinen
- Yksinlaulu Anton Häkkinen, Karjalan kumbuzil
- Karjalan Liiton tervehdys, puheenjohtaja Martti Talja
- Oulun kaupungin tervehdys, kaupunginjohtaja Seppo Määttä
- Juhlapuhe, kenraalimajuri Jukka Haaksiala
- Karjalankielinen runoesitys, Siiri Rautio, Oulun Karjalaseura ry
- Ortodoksisen seurakunnan perustaminen Ouluun, kirkkoherra Marko Patronen
- Veteraanin iltahuuto, Oulun Karjalaseuran kuoro Käköset
- Päätössanat ja siunaaminen, piispa Jukka Keskitalo
- Karjalaisten laulu

Kahvitarjoilu.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
Muutokset mahdollisia.

Lisätiedot: Päivi Kytömäki, kytomaki.paivi@gmail.com, puh. 040 52 65 171.

Talvisota syttyi 30.11.1939 ja kesti 105 päivää. Talvisodan seurauksena Suomi menetti Karjalankannaksen ja Laatokan Karjalan. Yli 400 000 karjalaista joutui jättämään kotinsa ja heidät asutettiin muualle Suomeen uuden rajan länsipuolelle. Lue lisää www.karjalanliitto.fi.

Oulun Karjalaseura ry perustettiin 1940. Nyt seuralla on jäseniä n. 230.

Kuvassa Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki Oulun hautausmaalla.
Valokuva: Kirsi Schali.

Ennen muistotilaisuutta tapaamme Sofian seurakuntakeskuksen pienessä seurakuntasalissa klo 15 Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Taljan ja toiminnanjohtaja Minna Anttosen. He kertovat Liiton kuulumisia. Paikalle ovat kaikki kiinnostuneet tervetulleita.                                                                                                                                            Lämpimästi tervetuloa muistotilaisuuteen ja tapaamiseen Oulussa!

Karjalan Liiton Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut Paavolassa

Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut pidettiin Paavolan Nuorisoseuran urheilukentällä lauantaina 19.8.2023. Sää oli mitä parhain, aurinko paistoi koko päivän kirkkaalta taivaalta. Aurinko toi ihanan säväyksen kilpailulle ja antoi innostusta yrittämään parhaimpiin suorituksiin.

Kilpailussa oli mukana kolmesta piirin seurasta 23 kilpailijaa. Yleisöä ja kilpailijoita yhteensä 30 henkilöä. Kilpailupäivän aloitimme kakkukahveilla. Ennen kilpailua piirin varapuheenjohtaja Lauri Utunen toivotti kaikki tervetulleeksi ja avasi kilpailun. Pelikentällä kilpailun ohjeet kilpailijoille antoi piirin kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Eero Honkamäki. Kilpailun jälkeen nautimme yhdessä keittolounaan jälkiruokineen. Kilpailupäivän järjestelyistä vastasi tänä vuonna Paavolan Karjalaseura.

Lämmin kiitoksemme Paavolan Karjalaseuralle, kilpailun toimitsijoille ja osallistujille!

Kilpailun tulokset:

Miesten parikilpailu:

1. Paavolan Karjalaseura 2-joukkue (Eero Honkamäki ja Risto Honkamäki)

2. Paavolan Karjalaseura 3-joukkue (Antti Honkamäki ja Mauri Honkamäki)

3. Paavolan Karjalaseura 1-joukkue (Matti Hiltunen ja Jarmo Peltokangas)

4. Vihannin Karjalaseura (Risto Jokimäki ja Lauri Utunen)

Naisten parikilpailu:

1. Paavolan Karjalaseura 1-joukkue (Kirsi-Maria Hiltunen ja Heidi Vilmusenaho)

2. Vihannin Karjalaseura 2-joukkue ( Raili Salmela ja Kirsti Sämpi)

3. Vihannin Karjalaseura 1-joukkue (Asta Juntunen ja Helena Juntunen)

4. Paavolan ja Oulun Karjalaseura 1-sekajoukkue (Liisa Hiltunen ja Heljä Rahikkala)

5. Vihannin Karjalaseura 3-joukkue ( Aija Haukka ja Eila Äijälä)

6. Paavolan Karjalaseura 2-joukkue ( Suvi Honkamäki ja Sirkka Pietarila)

Juniorit henkilökohtainen:

1. Roosa Mäkiuuro

2. Aarne Honkamäki

3. Lauri Pietarila

Palkinnot jakoi kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Eero Honkamäki. Miesten sarjan kiertopalkinnon sai haltuunsa Paavolan Karjalaseura ja naisten sarjan kiertopalkinnon sai myös Paavolan Karjalaseura.

Naisten parikilpailun palkittuja:

Miesten parikilpailun palkitut:

Juniorit henkilökohtainen palkitut:

Juniorien heittokuvia:

Heljä Rahikkala

Naisten ja miesten heittoja ja muita kuvia kilpailupaikalta:

Pienet lapset ovat tulevaisuuden kilpailijoita, ovat jo hyvissä ajoin kentällä.

​​​​​​​Teksti ja kuvat: Heljä Rahikkala

Nyt on juhannus
           näin laulavi taivas, maa,
           sitä lintuset livertäen haastaa.
           Pois painui jo pilvet metsän taa,
           niin selkeä on ilma ja kukassa maa.

Näin seisovi kauniina luonto yhä,
           sen täyttävi tuoksut ja rauha pyhä.
           Tuo ihmisrintaan se onnen rauhaa,
           - Nyt on juhannus! -
           Tahtoo se riemuiten laulaa.
           Viljo Kajava

Hyvää Juhannusta ja aurinkoista kesää!

Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

Päivi Kytömäki        Heljä Rahikkala

Karjalan Liiton perinnetoimikunnan käsityökilpailu 2022-2023

Karjalan Liiton käsityökilpailun aiheena oli miniryijy. Maaliskuun lopussa päättyneeseen kisaan osallistui 9 työtä, jotka kaikki kilpailivat samassa sarjassa. Karjalan Liiton perinnetoimikunta arvioi miniryijyt, arvosteluun osallistui myös tekstiilialan asiantuntija. Työt arvioitiin nimettöminä.

Kilpailun voittaja on Kirsti Sämpi Vihannin Karjalaseurasta.

Parhaimmat Onnittelumme Pohjolan piiriltä Kirstille voitosta ja kauniista ryijystä!

Kirsti Sämpi

Kirsti Sämpin miniryijy työnimeltään Mummola Karjalassa

Muut tulokset on katsottavissa Karjalan Liiton nettisivulta.

Peruttu/Karjalan Liiton Pohjolan piirin

Piirakkamestaruuskilpailut

Vihannin yhtenäiskoululla

Yläkouluntie 6, 86400 VIHANTI sunnuntaina 23.4.2023 klo 11 (huom. päivä)

Sarjat

vunukat alle 5 vuotta, 5-8 vuotta, 8-10 vuotta, 10-15 vuotta,

nuoret 15-25 vuotta

naiset ja miehet

Kilpailussa noudatetaan Karjalan Liiton ohjeistusta niin taikinan kuin valmistettavien piirakoiden mallin ja lukumäärän suhteen. Tarkemmat ohjeet annetaan kilpailupaikalla.

Ilmoittautuminen kilpailujen päätuomari Kirsti Sämpille kirsti.sampi@live.com

tai puh. 040 0588 781 maanantaihin 17.4. mennessä.

Tarjolla on lämmin ruoka, ruokajuoma, leipä, voi ja jälkiruokakahvit 10 euron hintaan.

Aija Haukka

Tervetuloa!

Järj. Vihannin Karjalaseura ry

MENETETYN KARJALAN VALOT JA VARJOT

Siirtokarjalaisuus evakon lapsen elämässä ja muistoissa

Juhlaseminaari pidettiin 18.3.2023 Oulussa Sofia seurakuntakeskuksessa.

Sali täyttyi ääriään myöten, reilu 200 osallistujaa. Se kertoi, että Oulussa on paljon ihmisiä, joiden juuret ovat Karjalassa. Seminaarin nimi tulee seminaarin puhujan YTT Hellä Neuvonen-Seppäsen samannimisestä väitöskirjasta. Väitöskirjassa evakkojen lapset arvioivat evakkovanhempiensa karjalaisuutta elämässä ja kokemuksien kautta.

Juhlaseminaarin aloitimme perinteisesti Karjalaisten laululla. Piirin puheenjohtaja Päivi Kytömäki puhui tervetulotoivotuksen sanoissaan juhlavieraille karjalaisten historiaa talvisodan päättymisestä saakka ja evakkotaipaleesta. Reilut 400 000 karjalaista jätti kotinsa ja kotiseutunsa tietämättä tulevasta. Suurin osa heistä palasi kuitenkin Karjalaan jo jatkosodan alkuvaiheessa, kun Laatokan Karjala oli vallattu takaisin heinä-elokuussa 1941. Päivi kertoi, että hänen oma äiti oli matkannut elokuussa 1941 Rovaniemeltä, mihin heidät oli evakuoitu, työtyttöryhmän kanssa Lumivaaran Kumolan kylään kolmeksi kuukaudeksi kokoamaan viljaa ja juureksia ja siivoamaan taloja evakkojen palaamista varten.

Piirimme alueelle perustettiin ensimmäiset karjalaseurat 1940 Ouluun ja Kemin seudulle. Toiminta jäi tauolle luonnollisesti väen palattua Karjalaan. Uusien seurojen perustamisen aalto tuli jatkosodan jälkeen, kun evakot asettuivat uudelleen uusille asuinseuduilleen, nyt pysyvästi. Piirin alueelle väkeä tuli erityisen paljon Laatokan Karjalasta. Vihannin ja Ylivieskan seurat perustettiin 1946, Paavolan 1947 ja Rovaniemen 1948. Alueellemme sijoitettiin evakkoja erityisesti Lumivaarasta, Soanlahdesta, Jaakkimasta, Lahdenpohjasta, Suistamolta ja Suojärveltä. Koillis-Lapin seura Kemijärvelle perustettiin 1958 ja Ylä-Lapin seura Inariin 2008.  Ylä-Lapin seuran jäseniä on tänään yli 20 Karjalan kunnasta.

Piirimme perustettiin 2.3.1948 linkiksi Pohjois-Suomen Karjalaseurojen ja Karjalan Liiton välille. Piirin perustamishetkellä seuroja oli 15, mutta parhaimmillaan jopa 28, osa hyvinkin lyhytaikaisia. Nyt piirissämme on kahdeksan seuraa. Jäseniä seuroissamme on noin 560.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örnin lähettämän tervehdyksen luki piirin sihteeri ja Karjalan Liiton hallituksen jäsen Heljä Rahikkala.

Kuulimme Oulun Karjalaseura kuoro Käkösten esittämänä kauniit laulut Karjalalle ja Brihat, kuoroa johti Suvi Partanen.

Ohjelman mukaisesti kuulimme seuraavana  YTT Hellä Neuvonen-Seppäsen juhlaohjelman nimen mukaisen esitelmän. Esitelmässä hän kertoi itsekin olevan Karjalan evakonlapsi, jolle karjalaisuus on ollut kiehtova, mutta jollakin tavalla häpeällinen asia.

Hänellä oli ikävä Karjalaan, vaikka ei ollut siellä edes koskaan käynyt. Hän ihmetteli kuka oikein olin. Miten evakkous ja karjalaisuus ilmenevät evakkojen lapsilla. Miten evakot sopeutuivat elämässään. Elämä on ollut kovaa, on yritetty selvitä ja selvittykin ja siitä he olivat ylpeitä. Evakot eivät olleet pohtineet mitä mahtoi siirtyä heidän lapsilleen heidän evakkoudestaan, mutta pitivät arvossa sitä, että lapset arvostivat karjalaista kulttuuria. Evakkojen tarinoissa ilmeni menetettyä kaipuuta, pettymystä, surua ja vihaa. Kuitenkin toimeen tarttumista ja uteliaisuutta sekä luovuutta ja yritteliäisyyttä sekä sopeutumista uuden edessä. Voimavarana on ollut ortodoksisuus ja uskonnollisuuden taakse kätkeytyvä karjalaisuus.  Evakkojen sisäinen tarina siirtyi lapsille, myös lapsenlapsille on siirtynyt karjalaisuutta sekä evakkouden jälkiä.

Toisena musiikkiesityksenä kuulimme kauniin Häävalssi-laulun Natalia ja Antoniina Haukan esittämänä Antoniinan pianosäestyksellä. Haukan tytöt ovat Vihannin Karjalaseurasta.

Toisena seminaarimme puhujana oli ex-kansanedustaja Esko Kurvinen Oulunsalosta. Hänen aiheena oli Minun Karjalainen perintöni. Esko kertoi omin sanoin sukunsa eli vanhempiensa vaiheista ja asuinpaikoista. Eskon suku on Lumivaarasta Huhtervun kylästä. Eskon isän sukujuuret Alavudelta. Vanhemmat asettuivat asumaan Nivalaan. Samassa maatalossa asui neljä sukupolvea. Karjalaisuus on välittynyt äidin vanhempien ja perhepiirin kautta. Joka pyhä käytiin äidin vanhempien luona kylässä ja vilkasta keskustelua oli suvun kanssa aina runsaasti.

Päätössanoissaan Päivi  esitti kiitokset kaikille esiintyjille puhuttelevista puheenvuoroista ja lauluista. Hän kiitti tuomiorovasti Satu Saarista, että saimme pitää juhlamme Sofia seurakuntakeskuksessa ja hän on saattamassa meitä kotimatkalle. Lisäksi Päivi puhui, että kuinka voimme säilyttää karjalaista kulttuuria ja viedä sitä seuraaville sukupolville. Karjalan Liitolla ja seuroilla on suuri merkitys jatkuvuudessa ja se merkitsee sitä, että tarvitsemme seuroihin jäseniä, jatkajia. Tulkaa mukaan ja tuokaa lapsiannekin! Näihin Päivin päätössanoihin on helppo meidän kaikkien yhtyä.

Juhlaseminaarin lopussa tuomiorovasti Satu Saarinen lähettämissanoissaan siunasi meidät kotimatkalle. Seminaarijuhlamme päätteeksi esitti Anneli Moilanen ja Siiri Rautio karjalaisen kansanlaulun Minun kylä. Laulussa ylistetään Priäzyn kylää, sen kauneutta ja kuinka ihmiset ovat rakkaita keskenään.

Kaleva-lehti julkaisi 17.3.2023 Huonommuuden tunne seuraa jälkeläisiäkin-otsikolla kirjoituksen Hellä Neuvonen-Seppäsen haastattelun pohjalta hänen karjalaisiin liittyvistä tutkimuksista, väitöksestään ja kohta ilmestyvästä Evakkojen perilliset-kirjastaan.

Jaakkiman Sanomat julkaisee sihteerin kirjoituksen huhtikuussa ilmestyvässä lehdessä juhlaseminaarista ja piirin kevätkokouksesta.

Pekka KytömäkiPekka KytömäkiPekka KytömäkiPekka KytömäkiPekka KytömäkiPekka KytömäkiPekka KytömäkiPekka KytömäkiPekka Kytömäki

Kuvat: Pekka Kytömäki

Piirin sääntömääräinen kevätkokous

Ennen juhlaseminaarin alkua pidimme piirin sääntömääräisen kevätkokouksen. Kokouksen puheenjohtajana toimi Esko Kurvinen ja sihteerinä piirin sihteeri Heljä Rahikkala. Kokouksessa käsittelimme vuoden 2022 tilit ja tilinpäätöksen sekä vuosikertomuksen, jotka kaikki hyväksyttiin. Kokoukseen osallistui 8 virallista kokousedustajaa kuudesta piirimme seurasta ja kokoukseen osallistujia oli kaikkiaan 26 henkilöä.

Tekstit: Heljä Rahikkala

Aija Haukka

Kuva: Aija Haukka

**********************************************************************************************************************************************************************************************

SA-kuvat

Karjalan Liiton Pohjolan piirin 75-vuotisjuhlaseminaari

MENETETYN KARJALAN VALOT JA VARJOT

Siirtokarjalaisuusevakon lapsen elämässä ja muistoissa

lauantaina 18.3.2023 klo 14-16

Sofia seurakuntakeskus: Juhlasali, Isokatu 17

FT Hellä Neuvonen-Seppänen: Keitä me olemme – me karjalaisten evakkojen lapset

Ex-kansanedustaja Esko Kurvinen: Minun karjalainen perintöni

Pohjolan piirin puheenjohtaja Päivi Kytömäki, Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Terhi Pietiläinen, tuomiorovasti Satu Saarinen

Musiikkiesityksiä

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Mahdolliset muistamiset Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry:

FI54 8000 1001 5212 03