Karjalan Liiton Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut Ylivieskassa

Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut pidettiin Kaisaniemen koulun urheilukentällä la 6.8.2022. Kilpailupäivälle oli odotettavissa vesisadetta juuri kilpailun alkamisen aikoihin. Kuinka sattuikin, saimme pitää kilpailun poutasään vallitessa. Kentältä palattuamme kuurosade alkoi kyllä välittömästi. Taivaan isä oli kuullut monet meidän pyyntömme ja sää suosi meitä enemmän kuin hyvin. Kilpailussa oli mukana kolmesta piirin seurasta joukkueita ja 19 kilpailijaa. Yleisöä ja kilpailijoita oli yhteensä 37 henkilöä. Kilpailupäivän alussa nautimme Ylivieskan Karjalaisten tarjoamat tervetuliaiskahvit karjalanpiirakan kera. Piirin sihteeri Heljä Rahikkala avasi kilpailun kertoen lyhyesti kyykkäkilpailun historiasta ja toivotti kaikki tervetulleeksi sekä toi piirin puheenjohtajan terveiset.  Kyykkäkilpailu on tullut Suomeen karjalaisten evakkojen matkassa ja levinnyt Suomeen ja maailmallekin eli on jo tosi pitkät perinteet. Pelikentällä kilpailun ohjeet kilpailijoille antoi piirin kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Eero Honkamäki. Kilpailun jälkeen nautimme lounaalla lihakeiton ja  jälkiruokana kahvia marjapiirakan kanssa. Kisojen erinomaisista järjestelyistä vastasi Ylivieskan Karjalaiset. Lämmin kiitoksemme Ylivieskan Karjalaisille, kilpailun toimitsijoille ja osallistujille!

Kilpailun tulokset:

Miehet joukkuekilpailu:

1. Paavolan Karjalaseura (Jarkko Virtanen, Antti Honkamäki, Eero Honkamäki)

2. Ylivieskan Karjalaiset ( Hannu Nissinen, Erkki Jämsä, Rauno Kärkinen, Jarmo Peltokangas)

Naiset parikilpailu:

1. Paavolan Karjalaseura 1-joukkue ( Heidi Vilmusenaho ja Kirsi-Maria Hiltunen)

2. Ylivieskan Karjalaiset  2-joukkue (Aune Jämsä ja Liisa Eskelinen)

3. Vihannin Karjalaseura 1-joukkue ( Kirsti Sämpi ja Raili Salmela)

4. Paavolan Karjalaseura 2-joukkue ( Sirkka Pietarila ja Liisa Hiltunen)

5. Vihannin Karjalaseura 2-joukkue (Asta Juntunen ja Aija Haukka) sekä

Ylivieskan Karjalaiset 1-joukkue ( Airi Myllykangas ja Anne Nissinen)

Palkinnot jakoi piirin sihteeri Heljä Rahikkala. Miesten sarjan kiertopalkinnon sai haltuunsa Paavolan Karjalaseura ja naisten sarjan kiertopalkinnon sai myös Paavolan Karjalaseura.

Naisten parikilpailun palkitut:

Miesten joukkuekilpailun voittajat:

Muutamia kuvia kilpailijoista:

Teksti ja kuvat: Heljä Rahikkala

Katso vuoden 2022-kohdasta on Karjalaisista kesäjuhlista Raumalta kuvia ja tarinaa.

Jo Karjalan kunnailla lehtii puu,
jo Karjalan koivikot tuuhettuu.
Käki kukkuu siellä ja ………………Juhannus on……

Aurinkoista juhannusta, keskikesän juhlaa!

Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

*************************************************************************************************************************************

Karjalan Liiton käsityökilpailu 2021-2022

Karjalan Liiton perinnetoimikunnan vuoden 2021–2022 käsityökilpailun kilpailutyö oli torkkupeitto. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 32 käsin tehtyä torkkupeittoa, joista perinnetoimikunta valitsi kolme parasta kolmessa eri sarjassa.

Piirimme seuroista vain Vihannin Karjalaseurasta oli Kirsti Sämpiltä torkkupeitto kilpailussa. Hän oli sen luonnonväreillä värjätyillä langoillaan kilpailuun kutonut. Kirstin työ sijoittui toiseksi kankaiset, kudotut-sarjassa. Tähän sarjaan osallistui 7 torkkupeittoa.

Paljon onnea Kirstille, upea suoritus!

Karjalan Liitto

Kuvassa Kirstin torkkupeitto

Kilpailun tulokset eri sarjoittain ovat katsottavissa Karjalan Liiton nettisivulta.

Karjalan Liiton Pohjolan piirin piirakkamestaruuskilpailut ja kevätkokous Ruukissa

Piirin piirakkamestaruuskilpailut pidettiin 9.4.2022 Ruukin seurakuntatalolla. Osallistujia oli viisi henkilöä ja kaikki olivat Vihannin Karjalaseurasta. Tuomaristoon kuuluivat: päätuomarina piirin perinnetoimikunnan puheenjohtaja Kirsti Sämpi Vihannista sekä Liisa Hiltunen ja Kerttu Tiri Paavolasta. Tuomariston kommenttina oli, että suolan käytössä oli jonkun verran eroja. Muuten kilpailijat olivat hyvin tasaväkisiä kilpailussa.

Naisten sarjan voitti kilpailujen korkeimmalla pistemäärällä Matleena Haukka Vihannin Karjalaseurasta. Kilpailuiden osallistujissa iloksemme oli tänäkin vuonna tyttöjen sarjassa kilpailija. Saamme piirakkaperinnettä siirrettyä näin edelleen. Piirin kiertopalkinnon sai vuodeksi haltuunsa naisten sarjassa Matleena Haukka Vihannin Karjalaseurasta ja miesten sarjassa Kauko Ruokolainen Vihannin Karjalaseurasta sekä tyttöjen sarjassa Kukka Ahola Vihannin Karjalaseurasta. Sarjojen voittajilla on mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen piirakkakilpailuun Karjalan Liiton kesäjuhlilla Raumalla.

Tulokset

Tytöt 11-15 v

1. Kukka Ahola 25 p. Vihannin Karjalaseura

Naiset

1. Matleena Haukka 29,3 p. Vihannin Karjalaseura

2. Eeva Äijälä 27 p. Vihannin Karjalaseura

3. Asta Juntunen 24,6 p.  Vihannin Karjalaseura

Miehet

1. Kauko Ruokolainen 25,8 p. Vihannin Karjalaseura

Piirakkamestaruuskilpailun kuvia:

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala

Heljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä Rahikkala

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​Heljä Rahikkala​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​Heljä Rahikkala

Piirakkamestaruuskilpailujen palkintojen jaon jälkeen oli kevätkokouksen vuoro. Ennen kokouksen alkua Paavolan Karjalaseuran puheenjohtaja Ellen Pesonen toivotti tervetulleeksi runon sanoin.

Siikajoen kunnanhallituksen puheenjohtaja Kauko Lehto esitteli Siikajoen kuntaa toi kunnan terveiset kokousväelle. Piirin puheenjohtaja Päivi Kytömäki toivotti piirin puolesta kaikki tervetulleeksi. Sen jälkeen pidimme hiljaisen hetken äskettäin poisnukkuneen aktiivisen karjalaisen toimijan Matti Sämpin muistolle.

Kokouksen aloitimme Karjalaisten laululla ja sen jälkeen puheenjohtaja Päivi Kytömäki avasi kevätkokouksen. Kokouksen puheenjohtajana toimi Siikajoen kunnanhallituksen puheenjohtaja Kauko Lehto. Paikalla kokouksessa oli neljä virallista kokousedustajaa neljästä jäsenseurasta Oulusta, Vihannista, Paavolasta ja Ylivieskasta. Kokoukseen osallistui kaikkiaan vain 13 henkilöä.

Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2021 vuosikertomus sekä tilit ja tilinpäätös. Kokouksen puheenjohtajalle luovutettiin piirin kiitoksena Karjalan Liiton julkaisema Ruokamuistoja-kirja.

Suuret passibot Paavolan Karjalaseuralle ja piirakkamestaruuskilpailun tuomaristolle hyvistä kilpailu- ja kokousjärjestelyistä!

Teksti: Heljä Rahikkala  Kuvat: Heljä Rahikkala ja Päivi Kytömäki

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Kevätkokouksesta kuvia:

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​Heljä Rahikkala​​​​​​​​​​​​​​

Päivi Kytömäki​​​​​​​

​​​​​​​

Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

Karjalan Liiton Pohjolan piirin

Piirakkamestaruuskilpailut

Ruukin seurakuntatalolla

Heikinkuja 2, 92400 Ruukki

lauantaina 9.4.2022 klo 10

Sarjat:

alle 5-vuotiaat pojat ja tytöt

5-7-vuotiaat pojat ja tytöt

8-10-vuotiaat pojat ja tytöt

11-15-vuotiaat pojat

11-15-vuotiaat tytöt

16-25-vuotiaat nuoret

yli 25-vuotiaat naiset

yli 25-vuotiaat miehet

Kilpailussa noudatetaan Karjalan Liiton ohjeistusta niin taikinan ja täytteen kuin valmistettavien piirakoiden mallin ja lukumäärienkin suhteen. Tarkemmat ohjeet annetaan kilpailupaikalla.

Ilmoittautuminen kilpailujen päätuomarille Kirsti Sämpille (kirsti.sampi@live.com, 040 0588781) sunnuntaihin 3.4.2022 mennessä.

Kilpailupaikalla on tarjolla klo 12 lämmin ruoka ruokajuomineen,  voileipää, jälkiruoka, kahvi ja pulla hintaan 10 euroa.

Piirin kevätkokous on klo 13.

Tervetuloa!