Rauhaa, vain rauhaa kellot ne soi,

lapselle rauhaa, ne rauhaa soi.

Enkelin laulu rauhaa, rauhaa toistaa.

Seimen yllä joulun tähti valkeuttaan

kirkkaana silmiin lapsosen nyt loistaa.

Maariainen tuutii seimen pienoistaan.

Une Haarnoja

Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta karjalaista toimintavuotta 2023!

Hyvästä yhteistyöstä kiittäen

Päivi Kytömäki Heljä Rahikkala

Karjalan Liiton Pohjolan piirin syyskokous Oulussa

Piirin sääntömääräinen syyskokous pidettiin Oulussa Aleksinkulmassa 29.10.2022.

Nautimme ennen kokousta Oulun Karjalaseuran valmistaman lohikeiton karjalanpiirakoiden kera sekä kahvit marjapiirakan kanssa. Tarjoilun jälkeen piirin puheenjohtaja Päivi Kytömäki toivotti kokouksen osallistujat lämpimästi tervetulleeksi kokoukseen ja samalla avasi kokouksen.  Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin kotiseutuneuvos Hannu Kuparinen. Kokouksessa oli edustettuna seitsemästä Karjalaseurastamme yhdeksän valtuutettua. Kokouksessa oli osallistujia 18 henkilöä. Piirissämme jatkavat edelleen puheenjohtajana Päivi Kytömäki ja varapuheenjohtajana Lauri Utunen.Piirihallituksen kokoonpanoon vuosiksi 2023-2024 tuli kaksi muutosta. Lapin alueen varsinaiseksi jäseneksi Sisko Perttunen ja varajäseneksi Irja Jefremoff. Rovaniemen alueen varsinaiseksi Antti Nirkkonen ja varajäseneksi Marjo Savolainen. Toimikuntien jäseniin ei tullut muutoksia, entiset jatkavat. Toimintasuunnitelma vuodelle 2023 hyväksyttiin. Tulo- ja menoarvio vuodelle 2023 hyväksyttiin muutoksella kokoukset, matkat ja osallistumiset, jonka summasta siirrettiin 100 euroa koulutukseen arvion loppusumman pysyessä samana. Jäsenmaksuun ei tullut muutosta. Kokouksen puheenjohtajana toimineelle Hannu Kupariselle annettiin kiitoksena karjalainen esiliina.

Kokouksen jälkeen oli piirin puheenjohtaja Päivi Kytömäen esitys Äitini työtyttönä ja konttoristina Karjalassa jatkosodan aikana.

Lämmin kiitos Oulun Karjalaseuralle ja sen puheenjohtajalle Päiville hyvistä kokouspäivän järjestelyistä avustajineen sekä teille kaikille kokouspäiväämme osallistuneille.

Teksti: Heljä Rahikkala

Piirin syyskokouksen kuvia 29.10.2022 Oulussa

Heljä RahikkalaAija HaukkaAija HaukkaHeljä RahikkalaPäivi Kytömäki​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Kuvat: Aija Haukka, Päivi Kytömäki ja Heljä Rahikkala

​​​​​​​Karjalan Liiton Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut Ylivieskassa

Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut pidettiin Kaisaniemen koulun urheilukentällä la 6.8.2022. Kilpailupäivälle oli odotettavissa vesisadetta juuri kilpailun alkamisen aikoihin. Kuinka sattuikin, saimme pitää kilpailun poutasään vallitessa. Kentältä palattuamme kuurosade alkoi kyllä välittömästi. Taivaan isä oli kuullut monet meidän pyyntömme ja sää suosi meitä enemmän kuin hyvin. Kilpailussa oli mukana kolmesta piirin seurasta joukkueita ja 19 kilpailijaa. Yleisöä ja kilpailijoita oli yhteensä 37 henkilöä. Kilpailupäivän alussa nautimme Ylivieskan Karjalaisten tarjoamat tervetuliaiskahvit karjalanpiirakan kera. Piirin sihteeri Heljä Rahikkala avasi kilpailun kertoen lyhyesti kyykkäkilpailun historiasta ja toivotti kaikki tervetulleeksi sekä toi piirin puheenjohtajan terveiset.  Kyykkäkilpailu on tullut Suomeen karjalaisten evakkojen matkassa ja levinnyt Suomeen ja maailmallekin eli on jo tosi pitkät perinteet. Pelikentällä kilpailun ohjeet kilpailijoille antoi piirin kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Eero Honkamäki. Kilpailun jälkeen nautimme lounaalla lihakeiton ja  jälkiruokana kahvia marjapiirakan kanssa. Kisojen erinomaisista järjestelyistä vastasi Ylivieskan Karjalaiset. Lämmin kiitoksemme Ylivieskan Karjalaisille, kilpailun toimitsijoille ja osallistujille!

Kilpailun tulokset:

Miehet joukkuekilpailu:

1. Paavolan Karjalaseura (Jarkko Virtanen, Antti Honkamäki, Eero Honkamäki)

2. Ylivieskan Karjalaiset ( Hannu Nissinen, Erkki Jämsä, Rauno Kärkinen, Jarmo Peltokangas)

Naiset parikilpailu:

1. Paavolan Karjalaseura 1-joukkue ( Heidi Vilmusenaho ja Kirsi-Maria Hiltunen)

2. Ylivieskan Karjalaiset  2-joukkue (Aune Jämsä ja Liisa Eskelinen)

3. Vihannin Karjalaseura 1-joukkue ( Kirsti Sämpi ja Raili Salmela)

4. Paavolan Karjalaseura 2-joukkue ( Sirkka Pietarila ja Liisa Hiltunen)

5. Vihannin Karjalaseura 2-joukkue (Asta Juntunen ja Aija Haukka) sekä

Ylivieskan Karjalaiset 1-joukkue ( Airi Myllykangas ja Anne Nissinen)

Palkinnot jakoi piirin sihteeri Heljä Rahikkala. Miesten sarjan kiertopalkinnon sai haltuunsa Paavolan Karjalaseura ja naisten sarjan kiertopalkinnon sai myös Paavolan Karjalaseura.

Naisten parikilpailun palkitut:

Miesten joukkuekilpailun voittajat:

Muutamia kuvia kilpailijoista:

Teksti ja kuvat: Heljä Rahikkala

Ol niingon gotonas!  72. Karjalaiset kesäjuhlat 17.-19.6.2022 Raumalla

Rauman karjalaisille kesäjuhlille 17.-19.6. osallistui jäseniä Pohjolan piirin kuudesta karjalaseurasta, yhteensä yli 50 henkilöä. Toinen busseista kuljetti jäseniä Keminseudun, Oulun, Paavolan ja Vihannin seuroista, toinen Ylivieskasta. Kesäjuhlat olivat onnistuneet, osallistujia oli runsaasti ja sääkin suosi kulkuetta ja muitakin tapahtumia. Pääjuhlan juonsi näyttelijä Eija Vilpas  ja juhlapuhujana oli kirjailija FT Anna Kortelainen. Piirakkakilpailussa Vihannin edustajat menestyivät mainiosti.

Teksti: Päivi Kytömäki Kuvat: Päivi Kytömäki ja Heljä Rahikkala

Päivi KytömäkiPäivi KytömäkiPäivi Kytömäki

Päivi Kytömäen siskoPäivi KytömäkiPäivi KytömäkiHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaPäivi KytömäkiHeljä Rahikkala

Karjalaisten kesäjuhlien VIP-piirakkakisa 18.6.2022 Raumalla

Aamulla jäähallilla käytiin VIP-piirakkakisa, johon osallistuivat kansanedustaja Matias Marttinen, Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela, Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen, Rauman seurakunnan kirkkoherra Valtteri Virta, Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Terhi Pietiläinen, Karjalan Liiton liittovaltuuston 2. varapuheenjohtaja Risto Uimonen ja Karjalan Liiton Satakunnan piirin puheenjohtaja Jouko Perttu. Tässä kisassa voiton vei Pietiläinen, toiseksi tuli Virta ja kolmanneksi Luukkonen.

Heljä RahikkalaPaula Kiviluoma

Varsinaiset piirakkakilpailut

Piirimme yhdestä seurasta osallistui 7 kilpailijaa eri sarjoihin. Seura on Vihannin Karjalaseura. Kilpailusta tuli kuusi mitalia kotiin tuomisina.

Palkitut kilpailijamme ovat.

Naiset:

1. Matleena Haukka, Vihannin Karjalaseura

2. Kaisa Kähkönen, Vihannin Karjalaseura

3. Aija Haukka, Vihannin Karjalaseura

Tytöt 11-15 v:

1. Kukka Ahola, Vihannin Karjalaseura

Tytöt 8-10 v:

1. Siiri Kähkönen, Vihannin Karjalaseura

Tytöt alle 5 v:

1. Helka Kähkönen, Vihannin Karjalaseura

Kilpailuun osallistui myös Tuija Törmikoski Vihannin Karjalaseurasta. Hän sai myös kunniakirjan osallistumisestaan.

Molempien piirakkakilpailujen päätuomarina oli kotiseutuneuvos Aira Viitaniemi, lisäksi perinnetoimikunnan puheenjohtaja Kirsi Limatius sekä Tuomo Reini ja Kari Näveri.

Kilpailijoista monet ovat osallistuneet useita kertoja myös Liiton kilpailuihin sekä oman piirinsä kilpailuihin. Nuorimmat kilpailijat olivat iloksemme meidän piiristä.

Tilaisuuden avauksen ja kilpailijoiden haastattelut teki Karjalan Liiton hallituksen edustajana piirimme sihteeri Heljä Rahikkala.

Kuvia piirimme kilpailijoista. Teksti: Heljä Rahikkala Kuvat: Heljä Rahikkala ja Esko Sämpi

Heljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä Rahikkala

Esko Sämpi​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Jo Karjalan kunnailla lehtii puu,

jo Karjalan koivikot tuuhettuu.
Käki kukkuu siellä ja ………………Juhannus on……

Aurinkoista juhannusta, keskikesän juhlaa!

Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

*********************************************************************************************************************************************

Karjalan Liiton käsityökilpailu 2021-2022

Karjalan Liiton perinnetoimikunnan vuoden 2021–2022 käsityökilpailun kilpailutyö oli torkkupeitto. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 32 käsin tehtyä torkkupeittoa, joista perinnetoimikunta valitsi kolme parasta kolmessa eri sarjassa.

Piirimme seuroista vain Vihannin Karjalaseurasta oli Kirsti Sämpiltä torkkupeitto kilpailussa. Hän oli sen luonnonväreillä värjätyillä langoillaan kilpailuun kutonut. Kirstin työ sijoittui toiseksi kankaiset, kudotut-sarjassa. Tähän sarjaan osallistui 7 torkkupeittoa.

Paljon onnea Kirstille, upea suoritus!

Karjalan Liitto

Kuvassa Kirstin torkkupeitto

Kilpailun tulokset eri sarjoittain ovat katsottavissa Karjalan Liiton nettisivulta.

Karjalan Liiton Pohjolan piirin piirakkamestaruuskilpailut ja kevätkokous Ruukissa

Piirin piirakkamestaruuskilpailut pidettiin 9.4.2022 Ruukin seurakuntatalolla. Osallistujia oli viisi henkilöä ja kaikki olivat Vihannin Karjalaseurasta. Tuomaristoon kuuluivat: päätuomarina piirin perinnetoimikunnan puheenjohtaja Kirsti Sämpi Vihannista sekä Liisa Hiltunen ja Kerttu Tiri Paavolasta. Tuomariston kommenttina oli, että suolan käytössä oli jonkun verran eroja. Muuten kilpailijat olivat hyvin tasaväkisiä kilpailussa.

Naisten sarjan voitti kilpailujen korkeimmalla pistemäärällä Matleena Haukka Vihannin Karjalaseurasta. Kilpailuiden osallistujissa iloksemme oli tänäkin vuonna tyttöjen sarjassa kilpailija.  Saamme piirakkaperinnettä siirrettyä näin edelleen. Piirin kiertopalkinnon sai vuodeksi haltuunsa naisten sarjassa Matleena Haukka Vihannin Karjalaseurasta ja miesten sarjassa Kauko Ruokolainen Vihannin Karjalaseurasta sekä tyttöjen sarjassa Kukka Ahola Vihannin Karjalaseurasta. Sarjojen voittajilla on mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen piirakkakilpailuun Karjalan Liiton kesäjuhlilla Raumalla.

Tulokset

Tytöt 11-15 v

1. Kukka Ahola 25 p. Vihannin Karjalaseura

Naiset

1. Matleena Haukka 29,3 p. Vihannin Karjalaseura

2. Eeva Äijälä 27 p. Vihannin Karjalaseura

3. Asta Juntunen 24,6 p.  Vihannin Karjalaseura

Miehet

1. Kauko Ruokolainen 25,8 p. Vihannin Karjalaseura

Piirakkamestaruuskilpailun kuvia:

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala

Heljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​

Heljä Rahikkala

​​​​​​​Heljä Rahikkala​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Piirakkamestaruuskilpailujen palkintojen jaon jälkeen oli kevätkokouksen vuoro. Ennen kokouksen alkua Paavolan Karjalaseuran puheenjohtaja Ellen Pesonen toivotti tervetulleeksi runon sanoin.

Siikajoen kunnanhallituksen puheenjohtaja Kauko Lehto esitteli Siikajoen kuntaa toi kunnan terveiset kokousväelle. Piirin puheenjohtaja Päivi Kytömäki toivotti piirin puolesta kaikki tervetulleeksi. Sen jälkeen pidimme hiljaisen hetken äskettäin poisnukkuneen aktiivisen karjalaisen toimijan Matti Sämpin muistolle.

Kokouksen aloitimme Karjalaisten laululla ja sen jälkeen puheenjohtaja Päivi Kytömäki avasi kevätkokouksen. Kokouksen puheenjohtajana toimi Siikajoen kunnanhallituksen puheenjohtaja Kauko Lehto. Paikalla kokouksessa oli neljä virallista kokousedustajaa neljästä jäsenseurasta Oulusta, Vihannista, Paavolasta ja Ylivieskasta. Kokoukseen osallistui kaikkiaan vain 13 henkilöä.

Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2021 vuosikertomus sekä tilit ja tilinpäätös. Kokouksen puheenjohtajalle luovutettiin piirin kiitoksena Karjalan Liiton julkaisema Ruokamuistoja-kirja.

Suuret passibot Paavolan Karjalaseuralle ja piirakkamestaruuskilpailun tuomaristolle hyvistä kilpailu- ja kokousjärjestelyistä!

Teksti: Heljä Rahikkala Kuvat: Heljä Rahikkala ja Päivi Kytömäki

Kevätkokouksesta kuvia:

Heljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Päivi Kytömäki​​​​​​​​​​​​​​

Karjalan Liiton Pohjolan piirin

Piirakkamestaruuskilpailut

Ruukin seurakuntatalolla

Heikinkuja 2, 92400 Ruukki

lauantaina 9.4.2022 klo 10

Sarjat:

alle 5-vuotiaat pojat ja tytöt

5-7-vuotiaat pojat ja tytöt

8-10-vuotiaat pojat ja tytöt

11-15-vuotiaat pojat

11-15-vuotiaat tytöt

16-25-vuotiaat nuoret

yli 25-vuotiaat naiset

yli 25-vuotiaat miehet

Kilpailussa noudatetaan Karjalan Liiton ohjeistusta niin taikinan ja täytteen kuin

valmistettavien piirakoiden mallin ja lukumäärienkin suhteen. Tarkemmat ohjeet

annetaan kilpailupaikalla.

Ilmoittautuminen kilpailujen päätuomarille Kirsti Sämpille (kirsti.sampi@live.com, 040 0588781) sunnuntaihin 3.4.2022 mennessä.

Kilpailupaikalla on tarjolla klo 12 lämmin ruoka

ruokajuomineen, voileipää, jälkiruoka, kahvi ja pulla

hintaan 10 euroa.

Piirin kevätkokous on klo 13.

Tervetuloa!