Heljä Rahikkala

JOULUTERVEHDYS

Kui Joulu on

Kui muas on hangi ja järvet jiälöis ja silmä painunuh päivöizen,

kuin piätshköi pitkien on matkoin piälöis ja muutki laulajat matkas sen,

käy lämmin hengähys talvisiälöis,

kui joulu on, kui joulu on.

Ei huolda, ailahta imeisrinnas,ei tunnu pakkazet paukkajat,

vain laulu lapsiloin koululinnas se helkkää, silmät on kirkkahat,

on kuuzi palkanna huolehtinnas,

On muamo laittannuh syödäväistä,

häi lahjoi andoi, häin lahjoi sai,

vain taivoin tiähtöistä kiildäjäistä nyt mieli muistaa, se muistaa kai,

mitä rishtikanzal on pyhimbäistä,

Alpo Noponen,  Kiändänyh Iivo Härkönen v. 1927

Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Karjalaista toimintavuotta 2019!

Hyvästä yhteistyöstä kiittäen

Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

Karjalaseurojen Pohjolan piirin toimintaa  70 vuotta

Piirimme juhlapäiviä vietimme Oulussa. Juhlaseminaari oli perjantaina 5.10.2018 ja varsinainen 70-vuotisjuhla lauantaina 6.10.2018.

Muutamaa viikkoa aikaisemmin oli Oulun pääkirjastoon avattu Toivo Talven Karjala-aiheista grafiikkaa esittelevä näyttely. Lisäksi kirjasto oli koonnut toisen kerroksen esittelypöydälle nähtäväksi ja lainattavaksi Karjalasta ja karjalaisuudesta kertovia kirjoja.

Juhlaseminaari

Seminaari oli Oulun pääkirjaston Pakkalan salissa 5.10. klo 17.

Juhlaseminaarimme aiheena oli Karjalan Luonto: kasvit, perhoset ja linnut.

Karjalan Liiton vuoden 2018 teemanakin on Karjalan luonto ja ympäristö.

Luennoitsijat käsittelivät menetetyn Karjalan sekä Pohjois- ja Etelä-Karjalamme lajistoa.

Vesilintumassojen muuttonäytelmiä ja kaakkoisia erikoisuuksia -aiheesta esitelmöi  eläinfysiologian professori emeritus Esa Hohtola Oulun yliopistosta.

Runonlaulajan aarreaitalla: Pohjois-Karjalan omaleimainen perhos- ja

pistiäislajisto  -aiheesta ekologian ja genetiikan tutkimusyksikön yli-intendentti Marko Mutanen Oulun yliopistosta.

Karjalan kasviston erityispiirteitä: idän ihmeitä muinaisilta meriltä kalkkikalliokedoille ja lokkaheinälehtoihin -aiheesta kasvitieteellisen puutarhan intendentti emeritus Markku A. Huttunen, Itä-Suomen yliopistosta.

Juhlaseminaaria seuraamaan oli tullut lähes sata henkeä.  Vierainamme seminaarissa olivat myös Karjalan Liiton liittovaltuuston puheenjohtaja Matti Puhakka ja rouva Terttu Puhakka.

70-vuotisjuhla

Juhla oli  Aleksinkulmassa 6.10.2018 klo 13. Juhlasali oli lähes täynnä yleisöä läheltä, kauempaa ja erittäin kaukaa; aivan Floridasta asti. Ennen juhlaa piirin puheenjohtaja ja sihteeri ottivat vastaan paikalla olleiden yhteistyötahojen onnittelutervehdykset. Postitse saapuneet tervehdykset luettiin juhlan yhteydessä.

Päivi Kytömäen juontama varsinainen juhla koostui laulusta, soitosta ja puhutuista esityksistä.

Juhlan aloitimme laulamalla yhdessä Karjalaisten laulun.

Tervehdyssanat esitti piirin puheenjohtaja Ahti Pyörnilä.

Ohjelmassa kuulimme lisäksi Oulun ortodoksisen katedraalikuoron laulua johtajanaan kanttori Juhani Matsi. Juhlapuheen piti Karjalan Liiton liittovaltuuston puheenjohtaja, ministeri Matti Puhakka. Hän mainitsi  karjalaisuuden olevan vahva osa maamme kulttuuria. Vaikka Karjalan Liitossa on lähes 30000 jäsentä, hänellä oli  erityinen huoli siitä miten saamme nuorta polvea karjalaisjärjestöihin. Siinä onkin pohtimisen aihetta meille seuroissamme.

Juhlassa kuulimme kanteleen soittoa muusikko Katri Kankaan esittämänä. Erityisesti Konevitsan kirkonkellot jäivät soimaan mieleemme.

Tervehdykset juhlaan toivat Oulun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Hänninen, Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Anna-Mari Heikkinen ja Oulun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Marko Patronen.

Juhlassa jaettiin Karjalan Liiton ansiomerkkejä pitkään toiminnassa mukana olleille. Ansiomerkit jakoivat Matti Puhakka Karjalan Liitosta ja piirin sihteeri Heljä Rahikkala.

Ansiomerkit saivat seuraavat henkilöt:

Kultainen ansiomerkki Leena Leskelä. Hopeinen ansiomerkki Eeva Partanen.

Pronssinen merkki Mirja Ilvonen, Tuula Kuusela, Mirja Mykkänen, Annikki Niemi, Matti Aakko ja Pauli Lutjonen.

Oulun Karjalaseuran kuoro Käköset lauloi juhlan lopussa Vitaly Chapkovichin johdolla kansanlaulusikermän Halusi milma muamoni.  Esitys oli vauhdikas ja mukaansatempaava. Juhlan päätimme yhteiseen lauluun Kymmenen virran maa.

Juhlan jälkeen nautimme täytekakkukahvit.

Passibo ylen äijä juhlan järjestämisestä Oulun Karjalaseuralle ja kaikille talkoisiin osallistuneille seuroille ja henkilöille sekä erityisesti Ylivieskan, Vihannin, Paavolan ja Oulun piirakoiden leipojille.

Syyskokous

Juhlan jälkeen pidettiin piirin sääntömääräinen syyskokous. Kokouksen puheenjohtajana toimi piirin puheenjohtaja Ahti Pyörnilä ja sihteerinä piirin sihteeri Heljä Rahikkala. Kokous käsitteli toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2019. Piirin hallituksessa jatkavat edelleen puheenjohtajana Ahti Pyörnilä Oulusta ja varapuheenjohtajana Lauri Utunen Vihannista.

Hallituksen erovuoroisten jäsenten valinta kaksivuotiskaudeksi  2019-2020.

Valituksi tulivat:

Rovaniemen alue: Jarkko Nirkkonen, varajäsen Marjatta Aunola

Oulun alue I: Kari Ylönen, varajäsen Heljä Rahikkala

Lapin alue: Pentti Väyrynen, varajäsen Irja Jefremoff

Nivalan alue: Koska Nivalan Karjalaseura ei ole enää Karjalan Liiton eikä piirin jäsen, alueelta ei valittu jäseniä hallitukseen.

Uudeksi hallituksen jäsenten nimeämisalueeksi sovittiin Vihanti.

Vihannin alue: Erkki Haukka. varajäsen Aija Haukka

Paavolan alue: Liisa Hiltunen, varajäsen Kerttu Tiri.

Naistoimikunnassa jatkavat edelleen Kirsti Sämpi, varalla Helena Sidoroff. Kilpailutoimikunnassa jatkaa Mauri Sorppanen. Tiedotuksesta vastaa edelleen Heljä Rahikkala. Toiminnantarkastajiksi vuodelle 2019 valittiin Eila Kovalainen ja Elisabet Lampinen sekä varahenkilöiksi Pirkko Tero ja Raija Timperi.

Syyskokous oli päätös kaksipäiväisille juhlillemme.

Teksti: Heljä Rahikkala

Kuvia juhlasta ja seminaarista:

Kuvat: Martta Rautio ja Heljä Rahikkala

Ennakkotietoja Karjalaseurojen Pohjolan piirin 70-vuotisjuhlaan liittyvistä tapahtumista Oulussa

Kaupunginkirjaston (Kaarlenväylä 3) aulan vitriineissä on 18.9.-10.10. menetetyn Karjalan kuvia (Runonlaulajia ja vanhoja rakennuksia) sisältävä Toivo Talven grafiikan näyttely. Kirjaston toisessa kerroksessa on samaan aikaan Karjalaa käsittelevien kirjojen näyttely.

Kirjaston Pakkalan salissa järjestetään Karjalan luontoa käsittelevä juhlaseminaari perjantaina 5.10. klo 17. Seminaarissa asiantuntijat kertovat Karjalan alueen kasveista (intendentti emeritus Markku A. Huttunen), perhosista ja muista hyönteisistä (yli-intendentti Marko Mutanen) ja linnuista (professori emeritus Esa Hohtola).

70-vuotisjuhla järjestetään Aleksinkulman (Aleksanterinkatu 9) juhlasalissa lauantaina 6.10. klo 13. Paikalla on tilaisuus ruokailuun klo 12-13. Juhlapuhujaksi saapuu Karjalan Liiton liittovaltuuston puheenjohtaja Matti Puhakka. Muista ohjelmansuorittajista mainittakoon Oulun ortodoksinen katedraalikuoro ja Oulun Karjalaseuran kuoro Käköset. Tilaisuudessa kuullaan myös kanteleensoittoa ja kummankin kansankirkkomme sekä Oulun kaupungin tervehdys. Karjalaistoiminnassa ansioituneita aktiiveja palkitaan liiton ansiomerkillä.

Juhlan jälkeen Aleksinkulmassa Pohjolan piirin sääntömääräinen syyskokous klo 15.

Karjalaseurojen Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut Paavolassa

Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut pidettiin Paavolan Nuorisoseuran urheilukentällä lauantaina 4.8. Sää oli suosiollinen. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta eikä ukkosen uhkaakaan ollut.

Joukkueita oli mukana kolmesta piirin seurasta. Yleisöä ja kilpailijoita oli paikalla runsaat kolmekymmentä henkilöä. Kilpailupäivän aloitimme kakkukahveilla. Kisojen jälkeen nautimme maittavan aterian jälkiruokineen. Kisojen erinomaisista järjestelyistä vastasi tänä vuonna Paavolan Karjalaseura.

Tulokset:

Miehet joukkuekilpailu:
1.  Paavolan Karjalaseura (Eero Honkamäki, Mauri Honkamäki, Antti Honkamäki ja Jarkko Virtanen)
2.  Vihannin Karjalaseura (Jarkko Rautionaho, Petri Vanhatalo, Jukka Kallio ja Leo Lomu)

Miehet yli 70 vuotiaat parikilpailu:
1.  Paavolan Karjalaseura (Lauri Utunen ja Jarmo Peltokangas)
2.  Oulun Karjalaseura (Esko Salmela ja Pauli Lutjonen)

Naiset parikilpailu:
1.  Paavolan Karjalaseura (Kirsi-Maria Hiltunen, Sirkka Pietarila ja Heidi Vilmusenaho)
2.  Oulun Karjalaseura (Raili Salmela, Arja Pullinen ja Heljä Rahikkala)
3.  Vihannin Karjalaseura (Ritva Myllylä, Aija Haukka ja Kirsti Sämpi)

Palkinnot voittajille jakoi piirin puheenjohtaja Ahti Pyörnilä. Piirin kiertopalkinnon sai haltuunsa tänäkin vuonna Paavolan Karjalaseura.

Lämmin kiitoksemme Paavolan Karjalaseuralle sekä kaikille kilpailun toimitsijoille!

Teksti: Heljä Rahikkala

Kouvolas näkkee Karjala väkkee - Karjalaiset kesäjuhlat Kouvolassa 15.-17.6.2018

Kouvolaan kokoontunut karjalainen kesäjuhlaväki sai kolmen päivän aikana nauttia monenlaisista elämyksistä. Kesäjuhlille oli järjestetty paljon tilaisuuksia niin lapsille kuin aikuisillekin. Eri tapahtumiin osallistui Karjalan Liiton puheenjohtajan Pertti Hakasen mukaan lähes 20 000 kävijää. Viikonloppu oli lämmin, juhlakulkue marssi sunnuntaina yli 30 asteen helteessä juhlien keskeisenä alueena toimineesta Urheilupuistosta keskustaan ja takaisin. Katujen varsille oli saapunut runsaasti väkeä katsomaan värikkäisiin kansallispukuihin pukeutunutta ja laulavaa kulkuetta, jossa marssi runsaat tuhat henkeä. Kulkueesta on katsottavissa lyhyt videopätkä Kouvolan Sanomien kesäkuun 17. päivän nettisivulla: Superviikonloppu toi kaupunkiin tuhansia kävijöitä – Katso video Karjalaisten kesäjuhlien kulkueesta.

Perjantain juhlaseminaarissa Kouvola-talolla pohdittiin rajan vaikutusta
Kymenlaakson ja Karjalan elämään ennen ja nyt. Viipurin merkitys oli huomattava kaikilla elämänalueilla ennen sotia, ja on nähtävissä sieltä siirtyneiden yritysten ansiosta alueen kehityksessä tänäkin päivänä.

Lauantaina monet tapahtumat kokosivat väkeä heti aamusta alkaen. Piirimme puheenjohtaja Ahti Pyörnilä avasi klo 9 karjalan kielen pajan pitäjä- ja sukuseurojen näyttelyiden avauksen yhteydessä. Ahti kertoi lyhyesti Karjalan Liiton kielikursseista ja siitä, miten hän on itse pyrkinyt siirtämään jotain karjalan kielestä nuorelle bunukkasukupolvelle.

Piirakkakisaan osallistui piiristämme kaksi taitajaa. Voimme olla ylpeitä heistä, sillä he voittivat oman sarjansa ja Vihannin Karjalaseura sai kiertopalkinnon haltuunsa.

Piirakkakisan tulokset:
Naiset: 1. Aija Haukka Vihannin Karjalaseura.
Tytöt 10-15 v: 1. Minttu Sämpi Vihannin Karjalaseura. Lämpimät onnittelumme upeasta suorituksestanne!

Lauantain avajaiset ja sunnuntain päiväjuhla kokosivat jäähalliin suuren yleisön. Monipuolinen puhe- ja musiikkiohjelma sai Karjalan menetystä sivutessaan juhlaväen liikuttumaan. Kauniisti kajahti Karjalaisten laulu näissä tilaisuuksissa.

Muistojen ilta ja muistokynttilöiden sytytys Keskuskirkossa lauantai-iltana kokosi runsaasti kuulijoita. Illassa esiteltiin pitäjät, joiden asukkaita siirrettiin evakkoina Kymenlaakson alueelle. Lopuksi vietiin valmiiksi sytytetyt pitäjien muistokynttilät kirkon pihalle ristin juurelle.

Ensi vuonna Karjalaiset kesäjuhlat ovat Hämeenlinnassa 14.-16.6.2019.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen Pohjolan piirin vieraana

Karjalaseurojen Pohjolan piirin kevätkokous ja piirin piirakkamestaruuskilpailut pidettiin 14.4.2018 Aleksinkulmassa Oulussa. Puheenjohtaja Hakanen taitaa itsekin piirakanteon, ja niinpä hän seurasi tarkalla silmällä kilpailijoiden edesottamuksia. Iltapäivällä hän osallistui piirin kevätkokoukseen.

Piirakkakilpailussa oli osallistujia Vihannin Karjalaseurasta, Oulun Karjalaseurasta ja Ylä-Lapin Karjalaseurasta. Tuomaristoon kuuluivat piirin naistoimikunnan puheenjohtaja Kirsti Sämpi Vihannista, Liisa Karppinen Oulusta ja Eila Äijälä Vihannista.

Tuomarit kiinnittivät erityistä  huomiota paitsi leipomiseen, myös piirakoiden kokoon ja makuun. Osalla kilpailijoista piirakat olivat niin suolaisia, että se vähensi kilpailupisteitä. Vähennyksiin johti myös tarjolla olleiden lisäaineiden (kananmuna, voisula, vehnäjauho) käyttö. Kilpailussa piirakat tulee valmistaa perinteisellä tavalla.

Naisten sarjan voitti kilpailujen korkeimmalla pistemäärällä Merja Pekkinen Oulun Karjalaseurasta.  Erittäin ilahduttavaa oli, että tänäkin vuonna kilpailijoita oli myös vunukoiden sarjassa. Sarjojen voittajilla on niin halutessaan mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen piirakkakilpailuun Karjalan Liiton kesäjuhlilla Kouvolassa.

Tulokset

Vunukat alle 10 v
1.    Kukka Ahola 22,5 p. Vihannin Karjalaseura ry
Vunukat 10-15 v
1.    Minttu Sämpi 22 p. Vihannin Karjalaseura ry
Naiset:
1.    Merja Pekkinen 27 p. Oulun Karjalaseura ry
2.    Eeva Äijälä 25 p. Vihannin Karjalaseura ry
3.    Aija Haukka 24,5 p. Vihannin Karjalaseura ry
4.    Liisa Summala 21 p. Oulun Karjalaseura ry
Eeva Kiviniemi 21 p. Ylä-Lapin Karjalaseura ry
5.    Eila Rovio 17,5 p. Oulun Karjalaseura ry
Miehet:
1.    Kauko Ruokolainen 22,5 p. Vihannin Karjalaseura ry.

Puheenjohtaja Hakanen toi kokousväelle Karjalan Liiton terveiset ja kertoi omista karjalaisista juuristaan Vpl Pyhäjärvellä. Hän otti puheenvuorossaan esille Liiton ajankohtaisia asioita, ja korosti jäsenyyden välityksellä tapahtuvan sitoutumisen tärkeyttä ja merkitystä karjalaistoiminnassa. Pertti Hakanen toimi myös kevätkokouksen puheenjohtajana

Paikalla oli kahdeksan virallista kokousedustajaa kuudesta jäsenseurasta, kaukaisin Ivalosta, Ylä-Lapin Karjalaseurasta. Kaikkiaan kokouksessa oli 21 henkilöä. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2017 vuosikertomus pienellä lisäyksellä sekä tilit ja tilinpäätös. Kokouksen puheenjohtajalle luovutettiin piirin kiitoksena Oulun Karjalaseuran v. 2010 ilmestynyt historiakirja Olkaamme veljiä vieraalla maaperällä. Oulun Karjalaseura vuosina 1940-2015.
Kokous päättyi Karjalaisten lauluun, jota siivitti Koillis-Lapin Karjalaseuran Pentti Väyrysen reipastahtinen pianosäestys. Oulun Karjalaseura hoiti erinomaisesti kilpailu- ja kokousjärjestelyt.
Passibo ylen äijä!