Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa,
                                            järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.
                                            Varpunen pienoinen, syönyt kesäeinehen,
                                            järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.

Pienen pirtin portailla oli tyttökulta:
                                            tule, varpu, riemulla, ota siemen multa!
                                            Joulu on, koditon varpuseni onneton,
                                            tule tänne riemulla ota siemen multa!

Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta:
                                            kiitollisna siemenen otan kyllä sulta.
                                            Palkita Jumala tahtoo kerran sinua,
                                            kiitollisna siemenen otan kyllä sulta.

En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta,
                                            olen pieni veljesi, tulin taivahasta.
                                            Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,
                                            pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta.

Zacharias Topelius

Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Karjalaista toimintavuotta 2021!

Hyvästä yhteistyöstä kiittäen

Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

Ahti Pyörnilä       Heljä Rahikkala

Päivi Kytömäki Pohjolan piirin uudeksi puheenjohtajaksi

Syyskokous

Karjalan Liiton Pohjolan piirin sääntömääräinen syyskokous pidettiin Vihannin monitoimitalo Ukonkantissa 14.11.2020. Vaikka koronapandemia on sekoittanut pahasti piirin toimintaa, niin tämän kokouksen saimme pidettyä normaalina läsnäolokokouksena.

Kokouksen aluksi lauloimme maskit naamalla Karjalaisten laulun. Vihannin Karjalaseuran puheenjohtaja Aija Haukka toivotti Kantelettaren sanoin kokousväen tervetulleeksi Vihantiin, ja hänen tyttärensä Natalia Haukka lauloi koskettavasti Evakon laulun, häntä säesti pianolla sisarensa Antoniina Haukka. Syyskokouksen puheenjohtajana toiminut Eija Isokoski Pohjolan Peruna Oy:stä kertoi lyhyesti yrityksen toiminnasta Vihannissa. Piirin lahjana Isokoskelle luovutettiin Karjalan ja Petsamon pitäjäruoat-kirja sekä härkin, nuoresta männystä tehty perinteinen, haarapäinen sekoitusväline.

Kymmenen vuotta puheenjohtajana toiminut Ahti Pyörnilä halusi jäädä pois piirin vetovastuusta, ja hänen tilalleen kokous valitsi yksimielisesti Päivi Kytömäen Oulusta.

Päivi Kytömäen juuret ovat Pielisen Karjalassa Valtimolla ja Laatokan Karjalassa Jaakkiman seudulla. Valtimolla syntynyt Kytömäki jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle Oulun yliopiston kirjastonjohtajan tehtävästä.

Piirin varapuheenjohtajana jatkaa edelleen Lauri Utunen Vihannista. Piirihallituksen kokoonpanoon vuosiksi 2021-2022 tuli kaksi muutosta.  Varsinaiseksi jäseneksi Lapin alueelta valittiin Irja Jefremoff Ylä-Lapin Karjalaseurasta, ja hänen varajäsenekseen Sisko Perttunen Koillis-Lapin Karjala-seurasta. Vihannin alueen varsinaiseksi jäseneksi tuli Aija Haukka ja varajäseneksi Ritva Myllylä, molemmat Vihannin Karjalaseurasta.

Piirin toiminta jatkuu alkavana vuonna koronatilanteen sallimissa rajoissa. Kevätkokous ja piirakkamestaruuskilpailut järjestetään Oulussa, ja syyskokous yhdessä syystapaamisen kanssa Keminseudun Karjalaseuran toimialueella. Kyykkäkilpailut järjestämme Ylivieskassa elokuussa.

Vieraita Karjalan Liitosta

Puheenjohtaja Outi Örn ja toiminnanjohtaja Pertti Hakanen toivat Karjalan Liiton terveiset kokoukseen. Outi kertoi kattavasti mm. liittokokouksen henkilövalinnoista, liiton sääntömuutoksista ja jäsenkortin uudistamisesta. Toiminnanjohtaja Pertti kertoi jäsenmaksulaskutuksen uudistuksesta, ja kehotti jäsenjärjestöjä saattamaan jäsenrekisterinsä siihen kuntoon, että laskutus liitosta voidaan toteuttaa suunnitellusti. Liiton edustajat saivat Vihannin Karjalaseuralta ja Pohjolan piiriltä lahjana Pohjolan Peruna Oy:n tuotepaketin, joka sisälsi eri tavoin maustettuja perunamuusijauhepusseja (Mummon muusi). Vieraille annettiin myös härkin valmiin muusin sekoittamiseen.

Huomionosoitus

Piirin pitkäaikaiselle puheenjohtaja Ahti Pyörnilälle luovutettiin kokouksen yhteydessä Karjalan Liiton kultainen ansiomerkki tunnustukseksi karjalaisuuden hyväksi tehdystä suuriarvoisesta työstä. Ansiomerkin ja kunniakirjan luovuttivat Outi Örn ja toiminnanjohtaja Pertti Hakanen. Kiitospuheenvuorossaan Ahti korosti sitä, että hän ei ole tehnyt karjalaistyötä merkkien ja tunnustusten toivossa. Kaiken toiminnan pontimena on ollut rakkaus Karjalaan, niin luovutettuun kuin rajan tällä puolella olevaan Karjalaan. Toivotamme Ahtille kiitosten kera monia, monia vuosia.

Teksti: Heljä Rahikkala

Päivi KytömäkiHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä RahikkalaHeljä Rahikkala​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Heljä Rahikkala

​​​​​​​Kuvat: Heljä Rahikkala, Sisko Perttunen ja Päivi Kytömäki

*********************************************************************************************************************

​​​​​​​Baritoni, karjalainen laulajapoika Hannu Musakka konsertoi piirimme pohjoisella alueella Lapissa seuraavasti:

Su 27.9. klo 19  Enontekiön kirkko    "Kiitos elämästä"

Ma 28.9. klo 20  Ylläs Pyhän Laurin kappeli   "Kiitos elämästä"

Ti 29.9. klo 19  Levi Marian kappeli  "Kiitos elämästä"

Ke 30.9. klo 19 Pyhätunturi Revontulikappeli   "Vuos'satojen Karjala"

Kaikkiin on liput a' 10 €. Konsertit laulan a cappella eli ilman säestystä. Laulujen lomassa esitän Eino Leinon, Yrjö Jylhän ja Osmo Tiililän runoja.

Tuo viimeisin eli Pyhätunturin konsertti sisältää kaikki Karjalaan ja karjalaisiin liittyviä lauluja.

Tervetuloa konsertteihin ja nautinnollisia hetkiä!

Koronaepidemian jatkuminen tuo muutoksia piirin toimintaan

Keväällä pitämättä jäänyt kevätkokous toteutetaan myöhemmin, mikäli se on mahdollista. Siitä ilmoitamme erikseen.

Suunnittelemamme Mikko Alatalon yhteislaulutapahtuma Oulussa 7.7.2020 on peruutettu.

Kyykkäkilpailut Ylivieskassa elokuussa peruutettiin ja ne jäävät tältä kesältä toteuttamatta.

Lokakuulle oli toimintasuunnitelmaan merkitty syystapaaminen ja -kokous Oulussa. Syyskokouksen pitämisestä päätetään tuonnempana, mutta syystapaamista emme järjestä. Oulun Karjalaseuran 80-vuotisjuhla Oulussa on siirretty ensi syksynä pidettäväksi.

Seuraamme tilannetta ja valtioneuvoston ohjeistuksia sekä Karjalan Liiton tiedotuksia ja toimimme niiden mukaisesti.

Karjalan Liiton ohjeistuksena:  Älä kättele, älä halaa! Muista pestä kädet hyvin!

Toivotamme kaikille Valoisaa karjalaista kesää rajoituksista huolimatta!

Heljä Rahikkala

Suurteos karjalan heimon kohtalonvuosista

496 sivua tietoa ja yli 360 koskettavaa kuvaa isien mailta, evakkotieltä ja uusilta asuinsijoilta

80 vuotta ensimmäisestä evakkotaipaleesta

Arvoteos kestää sukupolvelta toiselle.

Laaja ja runsaasti kuvitettu suurteos kertoo jälkipolville,
millainen oli Karjalan maa, mitä karjalaiset sotavuosina kokivat
ja kuinka evakuoinnit ja asuttaminen toteutettiin.

Mitat 250 x 300 mm, 496 sivua, yli 360 kuvaa

Hinta 280 €

Tilaukset: Tuija Kauranen, puh. 050 463 8533,

email: tuija.kauranen18@gmail.com

Laskutus: käteisellä myös erissä,

esim. 14x20e/kk.tai 7x40e/kk

Tilaajaetuna valitsemasi lahjakirja kaupan päälle.

Amanita toimittaa kirjalähetyksen postimaksutta.

Tekstit: Keijo K. Kulha, Laila Hirvisaari, Pertti Hakanen, Sari Savikko, Hanna Pukkila-Toivonen

Henkilö- ja paikannimihakemisto
Nahkaselkä pintein, kaksi lukunauhaa
Painettu Porvoossa suomalaiselle paperille
ISBN 978-952-5330-99-1

Rajoitettu, numeroitu painos - vain 1939 kappaletta

Amanita|Suomalaisia suurteoksia vuodesta 1990 | www.amanita.fi | info@amanita.fi | 02 7489500

EVAKKOTAIVAL

-Karjalan siirtoväen tarina-

Laaja ja runsaasti kuvitettu suurteos kertoo jälkipolville,

millainen oli Karjalan maa, mitä karjalaiset sotavuosina kokivat

ja kuinka evakuoinnit ja asuttaminen toteutettiin.

Suuri suomalainen ihmeteko

Sadattuhannet suomalaiset joutuivat pakenemaan sotaa vuosina 1939—44, monet kahdesti.

On mahdotonta kuvitella hätää ja surua, jota evakkotaipaleella tunnettiin.

Kirjailija Laila Hirvisaari kertoo kirjassa lähdöstään kuusivuotiaana sotaorpona evakkoon. Hänen

tarinansa muistuttaa, kuinka laaja oli evakkokokemusten kirjo: pelkoa, turvaa, halveksuntaa, myötätuntoa, toivoa, epätoivoa.

Raskaiden rauhantekojen jälkeen noin 404 000 karjalaista asutettiin sotien koettelemaan ja köyhdyttämään maahan, josta oli lohkaistu noin kymmenosa.

Historiantutkija, ft Keijo K. Kulha selvittää kattavasti, kuinka väestönsiirrot ja valtava asutustyö toteutettiin ja miten lähes mahdottomalta tuntuneessa tehtävässä onnistuttiin.

Suomi menetti Karjalan mutta ei karjalaisuutta

• Miten karjalaiset kaupungit kehittyivät 1930-luvunlopun kukoistukseensa?

• Mistä Karjalan kauppalat ja maalaiskunnat erityisesti tunnettiin?

• Milloin ja mihin evakuoidut ohjattiin?

• Millaista oli jälleenrakennus jatkosodan aikana eri pitäjissä?

Teos muistuttaa, kuinka ratkaisevaa oli karjalaisten oma-aloitteisuus ja aktiivisuus.

Karjalan Liitto, joka perustettiin vuonna 1940 siirtoväen edunvalvontajärjestöksi, on kehittynyt suureksi kulttuuri- ja harrastusjärjestöksi.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen kertoo teoksessa järjestön merkityksestä sekä monipuolisesta toiminnasta. Karjalaisuus ei sotien jälkeen kuihtunut, vaan on mittaamattomasti rikastuttanut suomalaista kulttuuria.

Tietokirjailijat Sari Savikko ja Hanna Pukkila-Toivonen esittelevät kirjassa kaikki Karjalan kunnat, jotka jatkosodan rauhanteon jälkeen jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliitolle kokonaan tai niin suurelta osin, että ne lakkautettiin. Rajan taakse jäi kymmeniä virkeitä pitäjiä, kaksi kehittyvää kauppalaa sekä kolme kaupunkia, joilla oli rikas historia ja lupaava tulevaisuus.

Paljon kärsineet ja uhranneet karjalaiset eivät vaipuneet katkeruuteen eivätkä toimettomuuteen, vaan olivat eturintamassa rakentamassa sotien jälkeistä Suomea.

EDULLISESTI KESÄHINTAAN

JUURI ILMESTYNYT UUSI SUISTAMOA KOSKETTELEVA KIRJA, VIIDES OSA SUISTAMON GPS-KARTTAKIRJA- SARJAA

Pekka Jalovaara

Kirjan kylät:  Alattu, Niinisyrjä, Oravaniemi, Haravaselkä, Metsäkylä, Suistamon kk, Ahvenlampi

Lisäksi Kollaa ja Näätäoja

Kirjoista löytyy:

-alueen kohteet  satelliitti karttojen pohjalla

-kaikkien alueen talojen, navettojen, kaivojen jne  koordinaatit

-kirjan koordinaateilla ja kännykän sovelluksen avulla löydät etsimäsi kohteen maastosta, tarkemmat ohjeet kirjassa

-nykyisen tiestön kartat ja kunnon arviointi, risteysten ja siltojen koordinaatit joiden avulla pysyt kartalla

-syöttämällä koordinaatit satelliittikarttaan voit suunnitella matkaasi

Hinta 19 euroa (postikulut 3,20 e)

VIELÄ SAATAVILLA

Pekka Jalovaara

Kirjan kylät:  Laitioinen, Haapaselkä, Ulmalahti, Palomylly, Aseman seutu, Hotsala, Pulkkala, Äimäjärvi, Homila, Piensarka, Borissala, Suursarka, Pollampi, Tervakylä, Pätsinkangas,  Kattilavaara, Vaaherjoki, Vaaherselkä, Saariselkä, Mäkrävaara ja Pyörittäjä

Hinta 17 euroa (postikulut 3,20 e)

MUUTAMIA KAPPALEITA VIELÄ SAATAVILLA

Pekka Jalovaara

Kirjan kylät:  Riitselkä, Kontuvaara, Lohjanselkä, Pihlajaselkä, Koitto, Petäjäselkä,  Malassu, Lutjana, Ihatsu, Kaartojoki, Uuksujärvi ja Maisula

Hinta 16 euroa (postikulut 3,20 e)

MUUTAMIA KAPPALEITA SAATAVILLA

Pekka Jalovaara

Kirjan kylät:  Shemeikka, Kontro, Vilokki, Lytsy, Suulanselkä, Korpiselkä (Korpijärvi), Sulkio, Purtsosenvaara, Songerselkä, Riikolanranta, Muuanto, Suurijärvi, Kylmäselkä, Riitselkä, Teronvaara, Anoksenjärvi, Salo-Uuksu, Hutjakka, Hovinaho

Hinta 16 euroa (postikulut 3,20 e)

MUUTAMIA KAPPALEITA SAATAVILLA

Kirjan kylät: Jalovaaran kylä

Hinta 15 euroa (postikulut 3,20 e)

KORONAVIRUKSEN VAIKUTUS PIIRIN TOIMINTAAN

Vihannissa 14.3 pidettäväksi sovitut tapahtumat peruttiin koronaviruksen aiheuttaman uhan vuoksi. Poisjäännit olivat typistämässä sääntömääräisen kevätkokouksen tynkäkokoukseksi. Piirakkakilpailuun ilmoittautuneita oli ilahduttavan runsaasti. Pahoittelut heille ja kaikille asianosaisille, etteivät suunnitelmat toteutuneet.

Karjalan Liitto ohjeistaa uutiskirjeessään 17.3. toimintaamme seuraavasti:

Piirien, seurojen ja muiden jäsenyhteisöjemme tulee pidättäytyä nyt pitämästä kevätkokouksiaan ja toimia samoin kuin toimimme Liitossa, ja järjestämään kokoukset heti, kun rajoitteet poistuvat.

Omista toimistaan Liitto kertoo näin:

Kevään kokoukset on siirretty myöhempään ajankohtaan. Sääntömääräiset kokoukset tullaan välittömästi kutsumaan koolle sääntöjemme mukaisia koollekutsumisaikoja noudattaen, heti kun kokoontumisrajoitteet poistuvat.

Sanna Marinin hallitus on ilmoittanut, että esimerkiksi julkisten kokoontumisten kielto jatkuu 13.4. saakka.

Näissä poikkeusoloissa voimme vain odottaa ja toivoa, että viruksen aiheuttama epidemia hiipuu mahdollisimman pian.

Kevätkokoukseen palataan heti, kun olosuhteet mahdollistavat sen järjestämisen.

​​​​​​​KARJALAISET KESÄJUHLAT PERUTAAN!

Karjalan Liiton hallitus on 13.3.2020 illan kokouksessa yksimielisesti päättänyt, että tämän vuoden Karjalaiset kesäjuhlat perutaan koronavirusepidemian takia. Kesäjuhlat oli sovittu pidettäväksi Helsingissä 12.-14.6.2020, ja ne olisivat olleet Karjalan Liiton 80-vuotisjuhlavuoden päätapahtuma.
Seuraavat Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Raumalla 18.-20.6.2021.

Karjalan Liiton sääntömääräiset kokoukset siirretään

Karjalan Liiton liittovaltuuston kokous 28.3. ja liittokokous 25.4. siirretään myöhempään ajankohtaan.

Karjalan Liiton toiminta jatkuu vakaana. Sääntömääräiset kokoukset kutsutaan koolle välittömästi, kun epidemiatilanne sen sallii.

Peruttu/Karjalan Liiton Pohjolan piirin

Piirakkamestaruuskilpailut

Vihannin seurakuntatalolla

Onnelantie 10, 86400 VIHANTI

lauantaina 14.3.2020 klo 10

Sarjat: vunukat alle 10 v

vunukat 10-15 v

nuoret 15-25 v

naiset

miehet

Kilpailussa noudatetaan Karjalan Liiton ohjeistusta niin taikinan kuin valmistettavien piirakoiden mallin ja lukumäärän suhteen. Tarkemmat ohjeet annetaan kilpailupaikalla.

Ilmoittautuminen kilpailujen päätuomari Kirsti Sämpille kirsti.sampi@live.com  tai puh. 040 0588 781 sunnuntaihin 8.3. mennessä.

Kilpailupaikalla on tarjolla klo 12 lämmin ruoka ruokajuomineen, voileipää, jälkiruoka, kahvi ja pulla 10 euron hintaan.

Piirin kevätkokous on samassa paikassa klo 13.

Aija Haukka

Tervetuloa Vihantiin!