Ajankohtaista

Karjalan Liiton Pohjolan piirin piirakkamestaruuskilpailut ja kevätkokous Oulussa

Piirakkakilpailut pidettiin 6.4.2019 Oulun ortodoksisessa seurakuntakeskuksessa. Osallistujia oli Vihannin Karjalaseurasta ja Oulun Karjalaseurasta. Tuomaristossa olivat Kirsti Sämpi, Aija Haukka ja Eila Äijälä Vihannista sekä Liisa Karppinen Oulusta.

Arvostelukriteerejä olivat tekotapa ja siisteys, sekä piirakoiden ulkonäkö ennen paistamista ja paistamisen jälkeen. Lopullisiin pisteisiin vaikutti luonnollisesti myös piirakoiden maku. Aikuisten sarjoissa kilpailijat saivat maustaa täytteet, riisipuuron ja perunasoseen, oman makunsa mukaan. Tuomariston mielestä osassa kilpailupiirakoita olikin sitten liian vähän tai liikaa suolaa.Vunukoiden sarjoissa täytteet oli valmiiksi maustettu.

Naisten sarjan voitti kilpailujen korkeimmalla pistemäärällä Minna Pekkinen Vihannin Karjalaseurasta. Myös nuorimpien sarjoissa oli iloksemme tänäkin vuonna kilpailija. Nuoria toivomme mukaan tulevinakin vuosina, sillä heidän kauttaan perinne siirtyy eteenpäin. Sarjojen voittajat saivat vuodeksi haltuunsa piirin kiertopalkinnon. Voittajilla on mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen piirakkakilpailuun Karjalan Liiton kesäjuhlilla Hämeenlinnassa.

Tulokset

Vunukat alle 10 v

1. Kukka Ahola 18 p. Vihannin Karjalaseura

Vunukat 10-15 v

1. Minttu Sämpi 25 p. Vihannin Karjalaseura

Naiset:

1. Minna Pekkinen 26,5 p. Vihannin Karjalaseura
  2. Matleena Haukka 26 p. Vihannin Karjalaseura
  3. Eeva Äijälä 25 p. Vihannin Karjalaseura
  4. Liisa Summala 24 p. Oulun Karjalaseura

Miehet:

1. Kauko Ruokolainen 24,5 Vihannin Karjalaseura

Paikalla ollut Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg kertoi ennen kevätkokouksen alkua Liiton ajankohtaisista asioista. Vuoden 2019 teemana on lapset ja nuoret, ja siinä onkin seurojen ikääntyneelle jäsenistölle haastetta riittämiin. Toiminnanjohtaja tähdensi, että jäsenmaksu mahdollistaa Liiton toiminnan ja on sen vuoksi tärkeä myös karjalaisuuden valtakunnallisen näkyvyyden kannalta. Hän palautti mieliin myös ne monet edut, joita jäsenyys tuo mukanaan.

Toiminnanjohtaja Satu Hallenberg toimi kevätkokouksen puheenjohtajana. Paikalla oli kymmenen virallista kokousedustajaa kahdeksasta jäsenseurasta, kaukaisin Ivalosta, Ylä-Lapin Karjalaseurasta. Kaikkiaan läsnäolijoita oli 27 henkilöä. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2018 vuosikertomus pienillä lisäyksillä sekä tilit ja tilinpäätös. Kokouksen puheenjohtajalle luovutettiin piirin kiitoksena Vladimirin Jumalanäitiä esittävä painokuvaikoni, Oulun Karjalaseuran historiakirja ja Vihannin Karjalaseurassa vuoltu perinteinen hämmennysväline, härkin.

Kokous päätettiin yhteisesti laulettuun Karjalaisten lauluun. Oulun Karjalaseura hoiti erinomaisesti kilpailu- ja kokousjärjestelyt. Passibo ylen äijä heille ja tuomaristolle!

Teksti ja kuvat: Heljä Rahikkala

Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala Heljä Rahikkala

Heljä RahikkalaHeljä Rahikkala Heljä Rahikkala

Karjalan Liiton Pohjolan piirin

Piirakkamestaruuskilpailut

Oulun ortodoksisessa seurakuntakeskuksessa

Torikatu 74, 90120 Oulu lauantaina 6.4.2019 klo 10

Sarjat:   vunukat alle 10 v

vunukat 10-15 v

nuoret 15-25 v

naiset

miehet

Kilpailussa noudatetaan Karjalan Liiton ohjeistusta niin taikinan ja täytteen kuin valmistettavien piirakoiden mallin ja lukumäärienkin suhteen. Tarkemmat ohjeet annetaan kilpailupaikalla.

Ilmoittautuminen kilpailujen päätuomarille Kirsti Sämpille (kirsti.sampi@live.com, 040 0588781) lauantaihin 30.3.2019 mennessä.

Kilpailupaikalla on tarjolla klo 12 lämmin ruoka ruokajuomineen, voileipää, jälkiruoka, kahvi ja pulla hintaan 10 euroa.

Piirin kevätkokous on klo 13, paikalla myös Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg.

Tervetuloa!