Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

Joulutervehdys

Ja Suomen korpien yllä hohti
nyt tähti suurempi muita,
ja me kaikki käännyimme sitä kohti,
ja meidät kaikki se kotiin johti,
se tähti suurempi muita.  (Yrjö Jylhä)

Hüviä Rastavua i Onnie da
Lükküü Uuvvel Vuuvvel 2017!

Karjalaseurojen Pohjolan piiri ry.

HÄÄT Musiikkikuvaelma Kanteletarta mukaillen

Oulun Karjalaseuran Kuoro Käkösten valmistaman musiikkikuvaelman
ensiesitys oli lauantaina oli 10.12. Aleksinkulmassa Oulussa.
Musiikki Vitaly Chapkovich ja Anne-Marie Delsaute.
Käsikirjoituksen kokosi Seija Lamberg.
Ohjaus ja puvustus Ritva Ahola.

Karjalazet yhes - Luostoll´ lystin pidos´

Karjalaseurojen Pohjolan piirin ”Karjalazet yhes” kokous- ja viikonlopputapahtuman osanottajat starttasivat perjantaina 7.10.2016 kohti Luostoa. Oulusta bussiin nousi 20 hengen joukko Oulun ja piirin eteläisten seurojen väkeä sekä toiminnanjohtaja Satu Hallenberg Karjalan Liitosta. Kemistä ja Keminmaan alueelta saimme lisää 10 henkeä. Matkan kohde oli Lapland Hotels Luostotunturi, Ametistikylpylä, jonne saavuttiin iltapäivällä. Majoittumisen jälkeen iltaa vietettiin yhdessä. Koillis-Lapin Karjala-seuran mainiot musikantit, Pentti Väyrynen ja Sisko Perttunen, toimivat laulattajina ja yhteislaulujen säestäjinä.
Lauantaina aamupäivällä kiersimme Eero Knuutin hyvin suunnitteleman ja järjestämän luontopolun maastossa. Iltapäivällä saimme kuulla karjalaista sanankäyttöä. Oululainen ekonomi ja kuvataiteilija Anu Sandelin esitteli omaelämäkerrallisen esikoisromaaninsa: ”Sinun siivilläsi”.  Anu myös kertoi perheen evakkotarinaa käsittelevän kirjan sisällöstä ja sen monia vuosia vaatineesta syntyprosessista.

Syyskokous
Puheenjohtaja Ahti Pyörnilä toivotti runsaslukuisen kokousväen lämpimästi tervetulleeksi Luostolle. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin toiminnanjohtaja Satu Hallenberg ja pöytäkirjanpitäjäksi piirin sihteeri Heljä Rahikkala. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen mukaiset asiat. Virallisia kokousedustajia oli seitsemästä seurasta yhteensä 10. Piirin puheenjohtajana jatkaa Ahti Pyörnilä Oulusta ja varapuheenjohtajana Lauri Utunen Vihannista. Hallituksen erovuoroiset jäsenet vuosille 2017-2018 valittiin
Rovaniemen alue: Antti Nirkkonen, varajäsen Marjo Savolainen,
Oulun alue I: Kari Ylönen, varajäsen Esko Salmela
Lapin alue: Irja Jefremoff, varajäsen Pentti Väyrynen
Nivalan alue: Jarmo Pylkkönen, varajäsen Riitta Viitakangas
Raahen – Paavolan alue: Liisa Hiltunen, varajäsen Paavo Kokko
Oulun alue II:n jäsenet Leena Leskelä ja varajäsen Mirja Ilvonen valittiin vuodeksi 2017.
Toimikunnat jatkavat entisellään. Myös entiset toiminnantarkastajat jatkavat.

Piirin varsinainen toiminta jatkuu hyviksi osoittautuneiden käytäntöjen mukaisesti:
Kevätkokous ja piirakkamestaruuskilpailut pidetään Ylivieskassa huhtikuussa ja syyskokoustapahtuma Hailuodossa lokakuussa. Kyykkäkilpailut pidetään Vihannissa elokuussa. Lisäksi ensi maaliskuussa on Oulussa Karjalan Liiton ekumeeniset hengelliset päivät ja talvisodan päättymisen muistotilaisuus. Toimintasuunnitelma hyväksyttiin pienin täsmennyksin ja tulo- ja menoarvio hallituksen esittämässä muodossa.
Kokouksen lopuksi piirin naistoimikunnan puheenjohtaja Kirsti Sämpi käytti lyhyen puheenvuoron kertoen mm. tulevasta Karjalan Liiton naistoimikunnan 40-vuotisjuhlasta Helsingissä.

Tarinakahvila
Kokouksen jälkeen jatkui Tarinakahvila, jota johti toiminnanjohtaja Satu Hallenberg.  Jakauduimme ryhmiin suunnittelemaan ja ideoimaan piirin seurojen toimintaa tuleville vuosille. Ideamme siirtyvät Karjalan Liittoon edelleen työstettäviksi.
Toiminnanjohtaja kertoi meille Karjalan Liiton toiminnan päälinjoja sekä tulevia tapahtumia.
Erikoisesti hän kehotti panostamaan jäsenhankintaan. Uusi väki pitäisi saada myös toimintaan aktiivisesti mukaan. Käden taidot ovat nykyään erityisen suosiossa. Karjalaisuus ei ole yhden sukupolven etuoikeus, vaan se on rikkaus sukupolvelta toiselle, hän sanoi.

Ilta jatkui jäsenseurojen ohjelmanumeroilla sekä laulun merkeissä. Loppuiltaa saimme viettää vapaasti karaoken ja tanssin parissa Yökerho Karhussa.

Sunnuntaina aamiaisen jälkeen aamupäivä oli vapaata ohjelmaa. Kotimatka alkoi jo ennen puolta päivää ja Oulussa olimme jo iltapäivällä. Mukava viikonloppu Luostolla lystin pidos´ oli päätöksessään. Oli aika kiittää kaikkia mukana olleita osallistumisesta syystapahtumaan.  Passibo ylen äijä teille kaikille!

Teksti Heljä Rahikkala
Kuvat Ahti Pyörnilä, Heljä Rahikkala

Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut Paavolassa

Karjalaseurojen Pohjolan piirin kyykkämestaruudet ratkottiin Paavolan nuorisoseuran urheilukentällä lauantaina 13.8.2016. Kisapäivän sää ei suosinut, sillä vettä tuli todella rankasti koko päivän. Mutta me karjalaiset emme lannistuneet, vaan veimme kisan loppuun vaikeista olosuhteista huolimatta.

Tulokset:

Miehet:
1. Paavolan Karjalaseura joukkueessa kilpailivat: Esa Honkamäki, Mauri Honkamäki, Antti Honkamäki ja Jarkko Virtanen
2. Vihannin Karjalaseura
3. Oulun Karjalaseura
4. Ylivieskan Karjalaiset

Naiset:
1. Oulun Karjalaseuran ja Ylivieskan Karjalaisten sekajoukkue joukkueessa kilpailivat:
Raili Salmela ja Heljä Rahikkala, Leena Huhtakangas ja  Anna-Liisa Ojala
2. Ylivieskan Karjalaiset

Voidaan sanoa, että kaikki jotka jaksoivat urhoollisesti kisailla siinä säässä, olivat voittajia.
Lämmin kiitos Paavolan Karjalaseuralle kisojen hyvistä järjestelyistä!

Teksti Heljä Rahikkala, Kuvat Ahti Pyörnilä

Seinäjoen Komiat Karjalaiset kesäjuhat. Hyvää kesää!

Pohjolan piirillä piirakkakisat ja kevätkokous Vihannissa

Piirin piirakkamestaruuskilpailut pidettiin 16.4.2016 Vihannissa seurakuntatalolla. Osallistujia oli tänä vuonna vain Vihannin Karjalaseurasta ja Oulun Karjalaseurasta. Tuomaristoon kuuluivat: piirin naistoimikunnan puheenjohtaja Kirsti Sämpi Vihannista, Maija Hirvilammi Vihannista ja Erkki Haukka Vihannista. Tuomariston mielestä kilpailun taso oli erittäin hyvä tänäkin vuonna. Piirin kiertopalkinnon sai naisten sarjan voittaja Minna Pekkinen Vihannin Karjalaseurasta.

Tulokset:

Vunukat:
1.    Minttu Sämpi 27,6 p. Vihannin Karjalaseura ry

Nuoret:
1.     Helena Juntunen 24,4 p. Vihannin Karjalaseura ry

Naiset:
1.    Minna Pekkinen 28,5 p. Vihannin Karjalaseura ry
2.    Merja Pekkinen 27,0 p. Oulun Karjalaseura ry
3.    Kaisa Kähkönen 25,7 p. Vihannin Karjalaseura ry
4.    Eeva Äijälä 24,7 p. Vihannin Karjalaseura ry

Miehet:
1.    Kauko Ruokolainen 24,7 p. Vihannin Karjalaseura ry
Kunkin sarjan paras pääsee kisailemaan Karjalan Liiton kesäjuhlille Seinäjoelle kesäkuussa.

Piirin kevätkokous

Piirakkakilpailujen jälkeen pidettiin piirin sääntömääräinen kevätkokous, joka aloitettiin yhteisesti lauletulla Karjalaisten laululla. Puheenjohtajana toiminut Jarmo Riekkinen kertoi kokouksen aluksi edustamansa Vihannin Osuuspankin historiasta ja nykypäivästä. Paikalla oli seitsemän virallista kokousedustajaa viidestä jäsenseurasta, kaukaisin Ivalosta, Ylä-Lapin Karjalaseurasta. Kaikkiaan kokouksessa oli 23 henkilöä. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2015 vuosikertomus pienillä tarkennuksilla, tilit ja tilinpäätös. Kokouksen puheenjohtajalle luovutettiin piirin kiitoksena Karjalan Liiton 75-vuotis juhlajulkaisu. Vihannin Karjalaseura hoiti kilpailu- ja kokousjärjestelyt tunnetulla rutiinillaan kiitettävästi.

Teksti: Heljä Rahikkala

Karjalaseurojen Pohjolan piirin pilkkikilpailut Vihannissa
Piirin pilkkikilpailut olivat Vihannin Kirkkojärvellä lauantaina 27.2.2016. Kilpailijoita ei ollut isoa joukkoa paikalla. Naisten sarjassa kilpaili kolme Satu Laitinen, Sari Pekkinen ja Raili Salmela ja miesten sarjassa neljä Arttu Karjalainen, Paavo Karjalainen, Pauli Lutjonen ja Seppo Pietilä. Päivä oli suhteellisen hyvä ja aurinkokin pilkahteli pilvien lomasta ja lämmitti ainakin pilkkijöiden mieltä. Kilpailu aloitettiin klo 12 ja päätettiin klo 14. Tämän kahden tunnin aikana kerkesi monta reikää kairata ja vaihtaa paikkaa. Kalaonni ei vain tuona päivänä suosinut kilpailijoita ja saalista ei tahtonut tarttua koukkuun. Jäällä oli jonkun verran vettäkin, niin monet kilpailijoita palasivat kosteiden saappaiden kanssa pois ja ilman saalista.

Kilpailun ainoa saaliin sai Pauli Lutjonen Oulun Karjalaseurasta. Hänen saaliinsa oli yksi ahven, joka painoi 10 g.  Näinpä hän sai kaulaansa kultamitalin. Ainahan ei ole tärkeitä voitto vaan jalokilpa eli osanottaminen kisaan. Kuitenkin kaikilla oli yhdessä mukava päivä. Saimmehan kokoontua Vihannin Karjalaseuran valmistamalle maittavalle lounaalle ja kahville.  Kiitos teille kaikille!

- teksti Heljä Rahikkala, kuvat Heljä Rahikkala, Ahti Pyörnilä -