Sukukirje 2/2018

Terveiset Kaskiselästä ja Itä-Kannakselta

Sukuseura teki 25 hengen voimin kolmipäiväisen sukumatkan toukokuun viimeisenä viikonloppuna 25.–27.5. Kannakselle. Rajan ylityksen jälkeen suuntasimme etelään ja tutustuimme paikallisen oppaan johdolla Terijoen kaupungin keskustaan ja Kronstadtin kaupunkiin, jossa lounastimme. Kaupunki näytti meille kohentuvat kasvonsa, kun teimme kiertoajelun ja tutustuimme tarkemmin satamaan ja rantapuistoon. Näimme valurautatien ja vierailimme Pyhän Nikolain laivastokatedraalissa, joka tekee aina uudestaan vaikutuksen vierailijaan. Majapaikkamme oli Hotelli Losevossa, Kiviniemen kosken rannalla.

Toisena matkapäivänä suuntasimme Konevitsan luostarisaarelle, jossa olimme kesän ensimmäisten vierailijoiden joukossa. Tunsimme olevamme odotettuja - jopa luostarin johtaja tuli rantaan toivottamaan meidät tervetulleeksi! Vierailimme luostarin kirkoissa ja tsasounissa ja meille järjestettiin kirkkolaulukonsertti pikkukirkossa. Ennen kotiin lähtöä söimme vielä makoisan lounaan luostarin trapesassa.

Kolmantena matkapäivänä suuntasimme Räisälän kautta Vuoksenrannan kirkolle ja sieltä Kaskiselkään, jossa jokaisella oli mahdollisuus viettää hetki aikaa omilla kotipoluilla. Paluumatkalla poikkesimme vielä Antrean Sokanlinnassa katsomassa kuuluisaa juhlakalliota ja luolastoa. Illansuussa palasimme koti-Suomeen jälleen uusia tuttavuuksia ja kokemuksia repussamme. Matkakertomus löytyy Karjala-lehden verkkosivuilta.

Vuosikokous

Seuran vuosikokous järjestettiin ensimmäisenä matkapäivänä bussissa, matkalla Kronstadtista Losevoon. Kokouksessa olivat esillä sääntömääräiset asiat. Puheenjohtajana jatkaa Seija Halme, ja myös hallitus jatkaa entisessä kokoonpanossaan: Ahti Jantunen, Matti Jantunen, Marita Leppälä, Tuuli Leskinen, Paula Pöysti, Tiina Raspohja, Markku Talja, Martti Talja, Rauno Vanhanen ja Joonas Vanhatalo. Toiminnantarkastajana jatkaa Sirkka Talja ja varalla Riitta Jantunen. Seuran talous on kunnossa ja hyväksytyn toimintasuunnitelman mukaan jatketaan lastenkirjahanketta, GPS-paikannuksen ja karttapohjien yhdistämishanketta sekä valokuva-albumihanketta.

Vilkkain keskustelu käytiin hallituksen esittämästä jäsenmaksujen keruun muuttamisesta vuonna 2019. Korotuksen taustalla on Karjalan Liiton jäsenmaksu-uudistus, jota kokousväki kannattikin yksimielisesti. Uudistuksen myötä jatkossa jokainen sukuseuran jäsen on automaattisesti myös Karjalan Liiton jäsen. Kaikki jäsenet, jotka eivät ole aiemmin kuuluneet Liittoon, on liitetty tämän vuoden kesäkuussa Liiton jäseniksi seuran toimesta.

Jatkossa sukuseura ei lähetä jäsenmaksulaskuja jäsenilleen, vaan Karjalan Liitto laskuttaa jäsenmaksut keskitetysti. Menettely on käytössä ensimmäisen kerran vuonna 2019, jolloin Liitto laskuttaa kaikkien jäsenseurojensa puolesta jäsenmaksut yhdellä yhteisellä laskulla siten, että lasku sisältää Liiton jäsenmaksun (20 euroa) lisäksi kaikkien niiden seurojen (esimerkiksi paikallinen karjalaseura ja sukuseura) jäsenmaksut, joihin laskutettava henkilö kuuluu. Jäsenmaksujen keruun jälkeen Liitto tilittää kaikille seuroille niiden osuuden jäsenmaksusta. Jatkossa Karjalan Liiton jäsenmaksu laskutetaan myös seuran ainaisjäseniltä. Liiton jäsenyyden myötä jokainen jäsen saa kotiinsa postitse neljä kertaa vuodessa ilmestyvän Karjalan Kunnaat -lehden sekä muut Karjalan Liiton jäsenedut.

Sukuseura vuosikokous päätti, että seura ei kerää jäseniltään muuta jäsenmaksua kuin tuon Karjalan Liitolle menevän 20 euroa vuonna 2019, mutta arvion mukaan jo vuodelle 2020 joudumme korottamaan jäsenmaksua, jotta myös seuran toimintaan jää edes hieman varoja.

Jäsenmaksu 2018

Seuran jäsenmaksu on tälle vuodelle edelleen 15 euroa ja alle 15-vuotiailta 6 euroa. Suorittakaa jäsenmaksut seuran tilille 27.8. mennessä. Osoitemuutokset voi ilmoittaa Paula Pöystille tai verkkosivujen kautta Jäsentietojen muutos -lomakkeella.

Aurinkoista kesää kaikille!

Asikkalassa heinäkuussa 2018
Seija Halme

Sukukirje 1/2018

Sukumatka toteutumassa jo toukokuussa

Sukuseuran seuraava sukumatka toteutetaan kolmipäiväisenä 25.-27. toukokuuta 2018. Matkan aikana majoitumme Losevossa ja tutustumme mm. Kronstadtiin, Muolaan kirkonmäkeen, Konevitsan luostarisaareen, poikkeamme Raudussa ja Taipaleen joen lossirannassa. Viimeisen matkapäivän vietämme Vuoksenrannassa ja Kaskiselässä. Päivän aikana on mahdollisuus myös kotipaikkakäynteihin. Iltamyöhällä palaamme takaisin Suomeen. Varaa aika jo nyt kalenteristasi ja houkuttele myös perheesi mukaan! Tilaa matkaohjelma ja ilmoittautumisohjeet sähköpostilla Palaute sukuneuvostolle tai seija.halme(at)hotmail.com. Ilmoittautuminen matkalle on tehtävä 15.3.2018 mennessä.

Vuosikokous

Kuluvan vuoden vuosikokous järjestetään sukumatkan aikana Kannaksella.

Jäsenmaksu 2018

Seuran jäsenmaksu tälle vuodelle on 15 euroa ja alle 15-vuotiailta 6 euroa. Suorittakaa jäsenmaksut seuran tilille elokuun loppuun mennessä. Osoitemuutokset voi ilmoittaa Jäsentietojen muutos -sivun kautta.

Meneillään olevat hankkeet

Tämän vuoden toimintasuunnitelmassa on kolme hanketta, joita edistävät sukuneuvoston nimeämät työryhmät. Sukuni tarinat elävät -hankkeen kautta tavoitteena on toteuttaa ”iltasatukirja”-tyyppinen teos, jonka kuvat ja kertomukset pohjautuvat suvun jäsenten kertomuksiin tositapahtumista. Löydä juuresi Karjalasta -hankkeen tavoitteena on suvun vanhojen asuinsijojen GPS-paikannus nykyisille kartoille nykytekniikoita hyödyntäen. Kolmas hanke on Suvun valokuva-albumi, jolla täydennetään 2012 ilmestynyttä sukukirjaa digitaalisesti ja valokuvakirjatekniikalla.

Geneettinen DNA-sukututkimus

Jantusen suvun mieslinja kuuluu haploryhmään R1a eli ”Raulinpoikiin”. Suvun miesten perintötekijät ovat peräisin Saharan eteläpuolisesta Afrikasta ja siirtyminen on tapahtunut Arabianniemimaan kautta Kaspianmeren itäpuolelta kohti pohjoista ja länttä Karjalan kannakselle. R1a-habloryhmä on tyypillinen Itä-Euroopassa ja Skandinaviassa, kun taas R1b-haara on tyypillinen Länsi-Euroopassa. Raulinpoikien kolmas pääalue (R2) on Etelä-Aasia. Hieman enemmän tietoja juurista PDF-dokumentista.

Jos olet kiinnostunut DNA-tutkimuksesta esim. omalta osaltasi, niin ota yhteyttä seija.halme(at)hotmail.com. Lisätietoja geneettisestä sukututkimuksesta saat esimerkiksi osoitteesta http://www.kurrinsuku.net

Uusi muistelmakirja julkaistu

Julkaisimme joulukuussa 2017 Aili Jantusen kirjoittaman ”Kurkistuksia muistin hämärään”-muistelmateoksen. Kirjassa Aili kertoo, miltä tuntui varttua yksitoistahenkisen perheen toiseksi nuorimpana vesana. Ailin muistot alkavat pikkusiskon syntymästä ja kuljettavat läpi kahden evakkotaipaleen sodan jälkeiseen uuteen alkuun päättyen isän kuolemaan 1949. Hän kirjoittaa muistonsa lapsen silmin tässä ja nyt eläen ajassa keskellä suurta perhettä. Lasten kouluttaminen laittoi perheen talouden tiukalle, vanhemmat veljet palvelivat rintamalla ja sisaret lottina. Myös kotirintamalla oli omat velvollisuutensa, joihin kaikki, myös lapset, osallistuivat taitojensa ja voimiensa mukaan. Kirja on nidottu, 263 sivua ja sen hinta on 12 euroa. Voit tilata kirjan verkkokaupastamme tai poiketa ostamaan sen Pöystin Isännöintitoimistosta Vääksystä (Kustaankuja 2).

Aili Jantusen sisar Krista Sands on kääntänyt kirjan englanniksi ja täydentänyt omilla muistikuvillaan. Englanninkielinen verkkoversio ”Glimpses into the Twilight of Memories” tullaan julkaisemaan sukuseuran sivuilla heti, kun sopimus- ja julkaisutekniset asiat on saatu selvitettyä. Tämä verkkokirja tulee olemaan ilmainen.

Muita seuran tuotteita ovat vaakuna-aiheiset postimerkit, sukukirjat 1998 ja 2012 sekä kipsinen sukuvaakuna. Voit tutustua tuotteisiin ja tilata niitä verkkokaupassamme. Postitse toimitettaessa lähetyksiin lisätään toimituskulut. Sukuviirimme on tilattavissa suoraan Helsingin Lipputehtaalta. Viirin voi tilata omaan lipputankoon sopivan kokoisena osoitteesta jukka(at)helsinginlipputehdas.fi tai soittamalla numeroon (09) 561 72222 tai 040 5811595 / Jukka Holopainen. Suosituskoko viirille on puolet lipputangon pituudesta. Neljämetrisen viirin hinta on n. 66 euroa ja viisimetrisen n. 87 euroa. Tilauksen hintaan lisätään toimituskulut n. 20 euroa. Toimitusaika on kaksi-kolme viikkoa.

Sukuseuran suljettu Facebook-ryhmä

Seuralle avattiin Facebookissa oma suljettu ryhmä syksyllä 2015. Jäseneksi ryhmään pääsee pyytämällä jäsenyyttä ryhmän Facebook-sivuilta. Apua saa tarvittaessa juhani.jantunen(at)elisanet.fi

Internet-sivut

Sivuston kautta saat tietoa seuran toiminnasta ja ajankohtaista sukuseuran kuulumisista. Sivustolla on hallituksen jäsenten henkilökohtaiset yhteystiedot. Yhteyden hallitukseen saa myös Palaute sukuneuvostolle -osion kautta. Ota rohkeasti yhteyttä missä tahansa suku- tai matka- tai valokuva-asiassa.

Tavataan sukumatkalla!

Helsingissä tammikuussa 2018