Uukuniemi-seura ry

Arkisto

Uukuniemi-seuran tarinat ja tapahtumat

Tälle sivulle kootaan kohokohtia Uukuniemi-seuran menneistä tapahtumista ja tarinoista.

Uukuniemi-juhlat 2021

Uukuniemi-seuran juhlat "Perinteestä voimaa" kokosivat 3.-4.7. 2021 molempina juhlapäivinä puolitoista sataa osanottajaa Uukuniemen pitäjän kirkkomäelle helteestä huolimatta. Jälleennäkemisen riemu oli suuri koronarajoitusten lievennyttyä. Lisäksi suuri joukko katsojia seurasi juhlien suoratoistolähetyksiä. Tallenteet ovat katsottavissa Youtube-median Uukuniemi-kanavalla https://www.youtube.com/channel/UCb_UwayJRUf5O4p6zVpWBxg

Juhlissa avattiin näyttely "Uukuniemi - arkeologinen aarreaitta", joka esittelee vanhempia ja uudempia arkeologisia löytöjä Uukuniemen kylistä. Näyttelyn taulut on sijoitettu yleisön nähtäville Uukuniemen yleisötiloihin kirjastoon, Evakkotaival-kahvilaan ja Biisoni Areenalle. Osa tauluista jäi pysyväisnäyttelyyn seuran Pitäjäntupaan.

Karjalan lasten nimikkopuun istutus 2020

Uukuniemi-seura istutti Uukuniemen arboretumiin Kuperkeikka-päiväkodin lapsiryhmän kanssa Karjalan lasten nimikkopuun, metsämännyn 28.8.2020. Tapahtuma liittyi Karjalan Liiton 80-vuotisjuhlavuoden juhlistamiseen. Juhlavuoden teemana oli Sukupolvien ketju.

Uukuniemi-seura on Karjalan Liiton jäsen. Kuvat kuvagalleriassa.

Uukuniemi-juhlat 2019

Uukuniemi-juhlat 29.-30.6.2019 kokosivat jälleen Uukuniemen kirkkomäelle runsaat 500 Uukuniemen ystävää. Ohjelmassa keskittyttiin evakko-aiheeseen. Koskettavat muistot ja tarinat yhdistyivät asiatietoon alueen evakuoinnista ja pääjuhlapuhuja Jari Sinkkosen juhlapuheen aiheenaan evakkouden sukupolvivaikutukset.

Lauantain Pitäjäntuvan tilaisuudessa katsottiin herkistävä Evakko-elokuva kannakselaisen perheen evakkokokemuksista. Uukuniemeläinen Martti Sihvonen kertoi muistoja omasta evakkotiestään. Lauantai-illan päätti suuren suosion saanut Muistelo-orkesterin konsertti Juholan Biisoniareenalla.

Uukuniemi-juhlat 2018

Uukuniemi-juhlat 30.6.-1.7.2018 kokosivat Pitäjäntuvan juhlamäelle ja Uukuniemen kirkkoon runsaan jouhkon Uukuniemen ystäviä. Perinteisessä ohjelmassa muistettiin erityisesti Uukuniemen lottien ja naisten työtä ja osallistumista sota-ajan ponnistuksiin. Aihe oli esillä kirkossa pidetyssä lauantain tilaisuudessa, jossa juhlapuheen piti Suomen Lottaperinneliiton pj Kaija Vesala. Päätössanat piti Suomen Marttaliiton pj (1.1.2012 - 24.4.2018) Lea Sairanen. Lottaperinneliiton huomionosoituksen vastaanotti lottana toiminut 97-vuotias Toini Saharinen. Runon esitti Rauni Suutarinen.
Uukuniemi-seura pystytti kirkkotarhaan Uukuniemen lottien muistomerkin. Etelä-Karjalan Lotta Svärd -perinne ry:n hallituksen jäsen Heidi Huuskonen piti paljastuspuheen.
Tunnelmallinen Karjalaisen kansan messu soi kauniisti lauantai-iltapäivän päätteeksi Uukuniemen kirkossa Parikkalan kuorojen esittämänä.
Iltaohjelman päätti ”Sulle salaisuuden kertoa mä voisin” -sota-ajan laulujen konsertti Juholan Biisoniareenalla.

Uukuniemi-juhlat 2017

Uukuniemi-juhlilla esitettiin juhlallisin menoin Uukuniemen pitäjäjulistus. Pro Kesälahti-seuran ja Kesälahti ry:n edustajat Erkki Lindeberg ja Raimo Oksman toivat juhlaan Kesälahden tervehdyksen. Pitäjäjulistuksen suorittivat Sakari Hämäläinen, Jouni Suppola, Salme Kandolin ja Markku Uimonen. Fanfaarin puhalsi trumpetisti Mikko Kuokka. Kaksipäiväinen juhla kokosi runsaat 400 osanottajaa. Ohjelmassa esillä oli mm. Uukuniemen ortodoksinen perintö. Juhlapuheen piti Kansaneläkelaitoksen pääjohtaja Elli Aaltonen.

Tuu mukkaa!

Tapahtumamme ovat avoimia kaikille.