30.12.2020. Pitäjäesittelyjen videot ovat katsottavissa Youtubessa.

Kuluneen vuoden aikana videoitiin kuusi pitäjäesittelyä.

21.12.2020 Luovutetun alueen hautausmaakierros Marja Lyhty 2020

Pietarin pääkonsulaatissa työskentelevä taloudenhoitaja Marja Lyhty kiersi loka- marraskuussa omasta aloitteestaan ja omalla ajallaan 27 luovutetun alueen hautausmaata ja Tuuloksen kenttähautausmaan, siivosi niitä, asetti pienet seppeleet ja sytytti kynttilät.
Liitteessä on Marjan havaintoja eri kohteilta sekä kuvia, jotka ystävällisesti ovat vapaasti käytettävissä, kun mainitaan kuvaaja Marja Lyhty.

28.11.2020 Karjalan Liiton ja pitäjäyhdistysten keskustelutilaisuus

Perinteiset suku- ja pitäjämarkkinat Karjala-talolla jouduttiin perumaan koronapandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Markkinoiden sijaan pidettiin keskustelutilaisuus verkkototeutuksena. Tilaisuuden avasi KPYL:n puheenjohtaja Kirsi Juura, sen jälkeen kuultiin Karjalan Liiton puheenjohtajan Outi Örnin ja toiminnanjohtaja Pertti Hakasen puheenvuorot. Vilkkaan keskustelun jälkeen tilaisuuden yhteenvedon piti Karjalan Liiton liittovaltuuston varapuheenjohtaja Martti Talja.

21.11.2020  Janne Aso pitäjäyhdistysten edustajaksi Karjalan Liiton hallitukseen

Karjalan Liiton valtuusto valitsi Johannes-seuran puheenjohtaja Janne Ason pitäjäyhdistysten edustajaksi Karjalan Liiton hallitukseen. Janne Ason valintaa edelsi KPYL:n jäsenkokous 7.11., jossa ehdokas valittiin. Onnea Jannelle valinnasta ja tarmoa uuteen, tärkeään luottamustehtävään.

14.11.2020 Pitäjäyhdistysten tarinallistamisvalmennus Anjalassa

Lähes 50 pitäjäyhdistysten edustajaa kokoontui Teams-verkkoyhteydellä tarinallistamisvalmennukseen. Strategiajohtaja Tomi Härmä valmensi kuinka pitäjien tarinoita voi jalostaa ja tallentaa verkossa. Karjala-lehdessä ollut juttu tilaisuudesta.

7.11.2020 Ylimääräinen jäsenkokous pitäjäyhdistysten edustajan valitsemiseksi Karjalan Liiton hallitukseen

Kutsu ja esityslista

13.10.2020 #minunjuureni -juttusarja käynnistyy netissä vuoden alusta

Nuoria etsitään mukaan kertomaan Karjala-juuristaan.

Koronaepidemian aikaansaamat rajoitukset ovat pakottaneet perumaan monia mukavia tilaisuuksiamme tänä syksynä. Niinpä ryhdyimme miettimään KPYL:n hallituksessa, miten saamme toimintaa siirrettyä verkkoon niin että pitäjäyhdistysten toiminta saa edelleen näkyvyyttä.

Tavoitteenamme on saada lisää nuoria mukaan pitäjäyhdistysten toimintaan ja toisena tavoitteena tietoisuuden lisääminen luovutetun Karjalan pitäjistämme.

Toteutukseen tarvitsemme avuksemme sekä digiosaamista että nuorten maailman tuntemusta. Tätä osaamista löytyy Karjalaiselta Nuorisoliitolta, jonka kanssa olemme suunnitelleet uutta konseptia. Ensi vuoden alusta käynnistyy verkossa toteutettava #minunjuureni -juttusarja, johon kaikki jäsenseuramme pääsevät mukaan.

Idea on lyhyesti ja ytimekkäästi esitellä viikoittain yksi pitäjä jonkun nuoren tarinan kautta. Kukin nuori esitellään #minunjuureni -teeman alla verkossa, mahdollisesti muissakin medioissa ja tätä tarinaa toivotaan kaikkien jäsenseurojemme jakavan.

Nuoren tarinan lisäksi sivulle tulee myös infoa kyseisestä pitäjästä. Halutessaan pitäjäseurat voivat liittää esittelytekstiin myös linkit verkkosivuilleen ja toimintaohjeet jäsenyydestä kiinnostuneille.

Näin pitäjäseuralla on mahdollisuus tuoda omaa toimintaansa esille ja saada toivottavasti uusia jäseniäkin.
Monet ovat seuranneet #minunkansallispukuni -sarjaa ja toteutus tulee vastaamaan pitkälti sitä. Kurkkaa vaikka täältä: https://www.karjalainennuorisoliitto.fi/minunkansallispukuni/

Tästä tulee vielä lisätietoa, mutta jo nyt kannattaa laittaa etsintä päälle ja miettiä, kuka juuri teidän pitäjäseuranne nuorista jäsenistä olisi sopiva #minunjuureni esiteltävä. Lähetä ehdotuksia karjalaisetpitajat@gmail.com ja toimisto@karjalainennuorisoliitto.fi

Lue lisää Karjala-lehdestä 22.10.

13.10.2020 Antrean ja Impilahden pitäjäesittelyt voi katsoa YouTubesta

PItäjäesittelyissä on tänä syksynä ollut Karjalan Liiton järjestämänä videointi ja mielenkiintoisen loikan menneisyyteen voi tehdä Youtubessa, jossa pitäjäesittelyt ovat katsottavissa.
Linkki Antrean pitäjäesittelyyn
Linkki Impilahden pitäjäesittelyyn

13.10. Nappaa idea: pitäjäkirjat kaikkien selattavaksi - Tuuletus yhteistyössä kirjastojen kanssa

Pitäjäkirjojen Tuuletus on loistava tapa saada varastossa pölyttyvät pitäjäkirjat kaikkien selattavaksi. Pitäjäyhdisty voi toteuttaa sen paikkakunnan kirjastojen kanssa. Kirjastot ovat mielellään ottaneet vastaan tällaisen karjalaisten kirjojen näyttelyn tiloihinsa. Meille pitäjäyhdistyksille tämä on hyvä keino saada yhdistysten ja säätiöiden varastoissa olevat kylä-, historia-, koulupiiri, runo- ja murrekirjat ym. näkyville ja uusien sukupolvien selattaviksi. Monet kirjat on aikoinaan myyty loppuun ja näin ne saadaan esim. sukututkijoiden ja kaikkien suvustaan ja suvun vanhoista asuinalueista kiinnostuneiden selattaviksi, kuvattaviksi ja kopioitaviksi.