Pitäjäesittelyt Karjalatalolla

Esitystallenteisiin löydät tätä kautta

KPYL järjestää vuosittain kuusi pitäjäesittelyiltaa; kolme keväällä ja kolme syksyllä. Normaalioloissa Iltaan sisältyy kahden pitäjän esittely, joten vuosittain saadaan esiteltyä 12 pitäjää. Koronan vuoksi kaikkia esityksiä ei ole pystytty järjestämään.

Yleisöä Karjalatalon juhlasalissa marraskuussa 2019, silloin pitäjien esittelyä seurattiin myös verkon kautta. Seuraavat tilaisuudet toteutuivat vain verkossa. Pitäjäesittelyjä voi seurata vain etänä myös keväällä 2022. Loppuvuodesta toivomme voivamme kutsua yleisöä sekä paikan päälle että verkkoon. Tallenteet jaetaan katsottavaksi esitysviikolla.

Pitäjäesittelyt pidetään tänä vuonna torstaisin alkaen klo  18.

Esittelyjä pääsee seuraamaan Karjalan Liiton verkkosivuilla www.karjalanliitto.fi olevasta linkistä, joka avautuu esittelypäivänä klo 18 sekä Facebook Livestä, www.facebook.com/karjalanliitto. Muutokset mahdollisia.

Esitykset videoidaan ja niitä voi katsoa tallenteina Youtubessa.

Pitäjäesittelyn sisällöstä vastaa pitäjäseura tai -säätiö. Esiteltävät pitäjät valitaan KPYL:n jäsenseuroista hallituksen toimesta vuoroperiaatteen mukaisesti.

Pitäjäesittelyt ovat olleet erittäin suosittuja tapahtumia. Niissä käy noin 100 osallistujaa/kerta. Ne keräävät pitäjien sukujen jälkeläisiä kuulemaan oman sukunsa asuinsijoista, mutta myös muiden pitäjien asukkaiden jälkeläisiä.

Esitys kestää noin 45 minuuttia per pitäjä ja niiden välissä pidetään kahvitauko.

Tervetuloa tutustumaan karjalaisiin pitäjiin ja niiden historiaan. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy ja ne ovat kaikille avoimia.

Korona-aikana noudatetaan viranomaisten ohjeita ja osallistumismahdollisuudesta ja -rajoituksista kerrotaan näillä sivuilla.

Vuonna 2022 esitelty: Kivennapa, Pyhäjärvi.

Tulossa:

10.3.2022 Rautu ja Räisälä

7.4.2022 Valkjärvi ja Muolaa

Vuonna 2021 esiteltiin: Heinjoki, Johannes, Kaukola, Korpiselkä, Lumivaara, Pälkjärvi, Sakkola, Vuoksenranta ja Äyräpää.

Vuonna 2020 esiteltiin: Lahdenpohja, Metsäpirtti, Impilahti, Antrea, Suojärvi, Kuolemajärvi, Vahviala ja Jääski

Vuonna 2019 esiteltiin Valamo, Koivisto, Käkisalmi, Käkisalmen mlk,  Sortavala,  Ruskeala, Terijoki, Kanneljärvi, Säkkijärvi, Salmi, Vuoksela, Viipuri ja Viipurin maalaiskunta.

Vuoden 2018 esittelyt: Räisälä, Soanlahti, Uusikirkko, Vpl. Pyhäjärvi, Kurkijoki, Rautu ja edelleen Jaakkima, Muolaa, Hiitola, Uukuniemi, Kivennapa ja Valkjärvi.

Vuosi 2017: Keväällä esittelyvuorossa olivat Vahviala ja Äyräpää sekä Lumivaara ja Vuoksenranta. Syksyllä esittäytyivät Kaukola ja Suistamo, Kirvu ja Johannes sekä Pälkjärvi ja Sakkola.

Pitäjäesittelyt videoidaan ja ne voi katsoa jälkikäteen Youtubessa.

Pitäjäyhdistyksien kirjoja, lehtiä ja muita tuotteita voi ostaa illan aikana.