Vammalan Karjalaseura ry

Etusivulle

Kuvat ja teksti: Esa Mäkinen

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkit 70 v Tyrvään ja Kiikan kirkoilla

Vammalan Karjalaseura järjesti kunniakäynnit Tyrvään ja Kiikan kirkkomaille 70 vuotta sitten pystytetyille Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeille pyhäinpäivänä 4.11.2023. Seuran puheenjohtaja Esa Mäkinen toivotti osallistujat tervetulleiksi tapahtumaan, jota sävytti vesisade ja edellispäivien nopeat säävaihtelut. Kaunis talvimaisema oli runsaassa vuorokaudessa vaihtunut takaisin tuttuun marraskuun harmauteen yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

Ruusut muistokivelle laskivat Eija ja Seija

Tilaisuudet molemmilla muistomerkeillä olivat lyhyitä, mutta juhlallisia. Kynttilät sytytettiin ja ruusut laskettiin muistokiville, jonka jälkeen oli vuorossa Esan tervetulosanat ja Seija Hirvikosken lausumat katkelmat Hilja Matikaisen runoista, Tyrvään kirkolla runosta "Vainajien päivänä" ja Kiikan kirkolla runosta "Muiston siivin". Kiikassa Seija luki myös osan muistomerkin paljastus- ja luovutuspuheesta, jonka oli pitänyt Simo Härkönen Karjalan Liitosta. Puhe tuntui edelleen ajankohtaiselta ja siinä lausuttiin mm. näin: ”Pyhitämme tämän kiven siksi paikaksi, jossa me ja meidän jälkeen tuleva karjalainen heimo, sydämensä lämpimin ajatuksin kunnioittaa rajan takana lepääviä isiään ja äitejään.”

Seija lausui Tyrvään kirkolla katkelmia Hilja Matikaisen runosta  "Vainajien päivänä"

Tervetulosanoissaan Esa kertoi lyhyesti muistomerkkien historiasta ja niiden merkityksestä nykypäivänä. Sotien jälkeen käynnit omaisten ja läheisten haudoilla ja niiden hoitaminen eivät olleet enää mahdollisia luovutetuilla alueilla Karjalassa. Tästä aiheutuvaa tuskaa ja kaipausta lievittämään Karjalan Liitto teki vuonna 1951 aloitteen Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkkien hankkimiseksi ja pystyttämiseksi systemaattisesti eri puolille Suomea. Hankintaa helpottaakseen Karjalan Liitto toimitti karjalaseuroille viisi kuvanveistäjä Kirsti Liimataisen suunnittelemaa vaihtoehtoista mallia, joihin monet toteutetuista muistomerkeistä perustuvat, mutta myös muita taiteilijoita käytettiin.

Esa Mäkinen lausui tervetulosanat Tyrvään kirkolla.

Karjalan Liiton muistomerkkihanke sai innostuneen vastaanoton ja nykyään Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkkejä on lähes jokaisessa Suomen kunnassa. Tyrvään ja Kiikan seudun karjalaiset lähtivät ensimmäisten joukossa toteuttamaan hanketta. Varat muistomerkkiä varten saatiin kerättyä lahjoituksina yksityisiltä henkilöiltä, yhdistyksiltä sekä paikallisilta yrityksiltä.

Nyt 70 vuotta myöhemmin ollaan jälleen samassa tilanteessa, jolloin Karjalan Liitto teki aloitteensa muistomerkkien hankkimisesta. Kotiseutumatkat Venäjän puolelle Karjalaan eivät enää ole mahdollisia ja Venäjä on kyseenalaistanut myös kaikkien Karjalassa jo olevien sotilashauta-alueiden ja niiden muistomerkkien olemassaolon, ja vaatinut niihin liittyviä lisäselvityksiä ja sopimusten uudistamisia.

Seija lausui Kiikan kirkolla katkelmia Hilja Matikaisen runosta "Muiston siivin"

Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkit ovat nyt jo osa siirtokarjalaisten historiaa ja niistä huolehtiminen on tärkeää kotiseututyötä jo tästä syystä. Nykyisessä tilanteessa myös muistomerkkien alkuperäinen tarkoitus korostuu. Ne ovat paikkoja, joiden äärelle voidaan kokoontua kunnioittamaan ja muistamaan edesmenneitä sukulaisia, läheisiä ja sankarivainajia, joiden viimeinen leposija on entisten kotiseutujemme mullissa hoitavien kättemme ulottumattomissa. Nykyisin myötätuntoiset ajatuksemme kohdistuvat näiden muistokivien äärellä usein lisäksi myös ukrainalaisiin, jotka ovat joutuneet jakamaan karjalaisten kanssa saman kohtalon.

Muistomerkit ovat kirkkomailla arvokkailla paikoilla kauniissa ympäristössä ja ne ovat hyviä kohteita karjalaisten yhdistysten retkille myös muulloin kuin juhlapyhinä. Kuntaliitosten myötä Vammalan Karjalaseuran toiminta-alueella nykyisessä Sastamalassa on Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkit peräti seitsemällä kirkkomaalla. Muistomerkit, paljastusvuosi suluissa, ovat Sastamalassa seuraavien kirkkojen kirkkomailla: Tyrvään kirkko (1953), Kiikan kirkko (1953), Keikyän kirkko (1955), Karkun kirkko (1958), Suodenniemen kirkko (1959), Kiikoisten kirkko (1962) ja Mouhijärven kirkko (1964). Katso tarkemmat tiedot ja lyhyet videot kaikista näistä muistomerkeistä ympäristöineen Vammalan Karjalaseuran verkkosivujen kohdassa "Muistomerkit"

Lisää kuvia tapahtumasta TÄSTÄ linkistä.