Elinkeinotoiminta

Vahvialan Maitola

Vahvialan Maidonmyyntiosuuskunta perustettiin Kirkonkylään vuonna 1933. Valio rakennutti toimitalo "Maitolan" Sipilän kylään alkuvuonna 1934. Maitolassa tehtiin maidon punnitus ja laadun määritys ja täältä lähti päivittäin tuhansia litroja maitoa Valion kyydillä Viipuriin. Kirkonkylä Maitola 1934 (Pentti Sipiläinen)

Vahvialan Maidonmyyntiosuuskunnan johtokuntaa

Vahvialan Maidonmyyntiosuuskunnan toimitalo "Maitola" ja osuuskunnan johtokuntaa. Vas. tuntematon, Anton Pankka, Juho Sipiläinen, Juho Käki, Elias Anttolainen ja Vilho Anttolainen. Maidonmyyyntiosuuskunnan hallitus: Vilho Anttolainen (pj), Anton Pankka, Juho Käki, Juho Sipiläinen, Martti Sollo, Joonas Koskelainen, ja Matti Ihalainen. Isännöitsijänä Simo Ylärakkola. Kirkonkylä Maitola 1934 (Inkeri Mukkula).

Vahvialan ulosottomies Antti Mälkki

Maalaiskuntien Liitto käynnisti toimet kunnallisen ulosottomiehen järjestämiseksi. Antti Mälkki (tr55) valittiin kahdeksasta hakijasta Vahvialan ulosottomieheksi v 1926. Kuvassa ulosottomies kulkupelinsä kanssa. Pyörässä ei ollut vapaavaihdetta vaan sitä piti koko ajan polkea. Ulosottomiehen varustukseen kuului myös pistooli oman henkensä turvaksi. Tervajärvi 1920-luku (Veikko Mälkki)

Vahvialan osuuskassa Käen kauppaliikkeessä vv 1942-44

Vahvialan kyläkassat palasivat väestön mukana Vahvialaan kevään ja kesän 1942 aikana. Joulukuussa 1943 kaikki kyläkassat yhtyivät Vahvialan osuuskassaan, jonka konttori sijaitsi Martti Käen kaupparakennuksessa Vahvialan kirkonkylässä. Samassa talossa oli myös parturiliike. Kuvassa oik. konttorinhoitaja Antti Mälkki ja toimistotyöntekijä Irja Mälkki sekä parturi Reetta Perttilä. 1943 Vahvialan kirkonkylä (Mälkin kuvakokoelma)