Hautausmaan alue

Vahvialan hautausmaa, Rauhamaa, on nykyväestön käytössä hautausmaana. Vuonna 1993 Vahviala-seura ry ja Vahviala-Säätiö pystyttivät sinne graniittiristin, jonka jalustassa on sekä suomen- että venäjänkieliset tekstit. Muistomerkin suunnitteli Pentti Sipiläinen.

Vainajien muistomerkki

Viipurin kaupunginhallitus myönsi luvan muistomerkin pystyttämiseen, ja Vahviala-seura sai hallintaansa 15 x 20 metrin suuruisen alueen, joka sijaitsee Vahvialan sankarihautojen kohdalla.

Kesällä 1996  pystytettiin edellä mainitulle alueelle sankarivainajien muistomerkki. Luonnonkiveen kiinnitetyn muistolaatan suunnitteli Pentti Sipiläinen.

Sankarivainajien muistomerkki

Vuonna 1997 muistomerkkialuetta kunnostettiin talkoovoimin ja se ympäröitiin valkoisella aidalla.

Kirkon alue

Vahvialan kirkko ja hautausmaa sijaitsivat erillään toisistaan. Vuonna 1920 rakennettu väliaikainen kirkkorakennus paloi poroksi jatkosodan alkuvaiheessa.

Vahvialan kirkko. Kuva1930-luvulta

Vuonna 1998 Vahviala-seura anoi Leningradin alueen Viipurin piirihallinnon puheenjohtajalta kirkon paikan rauhoittamista, ja seuran käyttöön myönnettiin siitä 40 x 60 metrin kokoinen alue 20 vuodeksi. Alue oli metsittynyt, mutta kirkon sammaloitunut kivijalka oli selvästi näkyvissä. Syksyllä 1999 järjestettiin talkoomatka ja raivattiin liiallinen puusto. Kun alue oli siistitty, pystytettiin kuorituista männyistä tehty risti raunioiden korkeimmalle kohdalle.

Kirkonmäki elokuussa 2010

Heinäkuussa 2000 pidettiin kirkonmäellä Vahvialan kirkon 80-vuotismuistojuhla ja paljastettiin taiteilija Jouko Bergqvistin suunnittelema ja valmistama muistolaatta. Siinä on suomeksi ja venäjäksi teksti: Tällä pyhällä paikalla oli Vahvialan kirkko 1920 -1941. Psalmi 84. Vahviala-seura ja Vahviala-Säätiö.

Kirkonmäen muistomerkki