Talo nro 60 Lahdenpohja

Lahdenpohjan talo

Lahdenpohjan talon isäntä oli Antti Heikinpoika Turtia s. 1883 ja hänen vaimonsa Maria o.s. Mitikka. Heistä ei ole varmuudella tunnistettua valokuvaa. He lunastivat perintöosansa Paavolasta tr62, kun se myytiin Koskelaisille 1916. Lainhuutoa haettaessa osoittautui, että jo kolme sukupolvea aikaisemmin perintöosuudet tilasta oli laskettu väärin, eikä Antti ei saanut tilalleen lainhuutoa, ennen kuin nuo oikeat osuudet oli laskettu, mitattu ja vahvistettu. Kuva vuodelta 1936, Lahdenpohja tr60 (Mälkin kuvakokoelma)

Eino Turtia, puolisonsa Margareetta sekä tytär Raili

Vanhin Antti ja Maria Turtian eloon jääneistä lapsista oli kuvan Eino 1906-1965. Hän avioitui 1930 Kuurinsaaresta kotoisin olevan Margareetta Tiirakarin kanssa. V 1931 syntynyt tytär on nimeltään Raili. Avioitumisen jälkeen perhe asui Kuurinsaaressa. 1933, Lahdenpohja tr60 (Leila Penttilä)

Eino Turtia viuluineen

Laulua ja soittoa pidetään karjalaisille tyypillisenä ominaisuutena. Valokuvia katsoessa kiinnittyy huomio siihen, että soittajia ja soittimia oli melkein joka talossa. Tässä Eino Turtia viuluineen. 1930-luku, Lahdenpohja tr60 (Leila Penttilä)

Margareetta, Raili ja Margareetan äiti

Suomenlahden saaret evakuoitiin lokakuun alussa 1939. Eino Turtia oli sotatoimissa ja perhe Margareetta, Raili ja Margareetan äiti tulivat Kuurinsaaresta Suurpeltolaan tr55 evakkoon. Irja Mälkki muistelee: Isä kävi heidät hakemassa Karppilasta. Muistan sen päivän ja täyden hevoskuorman. Raili halusi ehdottomasti ajaa hevosta. Menimme pihaan ja mamma tuli meitä vastaan. Reetta sanoi, että tällaisilla terveisillä me nyt tulemme, ei olisi täti uskonut kun syksyllä lähti. ”En olisi toivonut teidän näin tulevan” vastaa mamma ja molemmat rupeavat itkemään. Menemme tupaan ja juomme kahvia. Koetamme unohtaa tämän ajan vakavuuden yhteiseen seurusteluun, vaikka jokaisella on tuskaisena sydämellä kysymys: Mitä tämä on? 1940 (Leila Penttilä)

Aira Antintytär Turtia ja puolisonsa Armas Ampuja Vanhakylästä

Aira Antintytär Turtia 1911-1989 avioitui Vanhakylästä Armas Ampujan kanssa 1932. Jatkuu Vanhakylässä Helkala va29. Lahdenpohja tr60 (Leila Penttilä)

Erkki Turtia avioitui nurmilaisen Aili Venäläisen kanssa

Nuorin Antti Turtian eloon jääneistä lapsista oli Erkki 1914-1992 joka avioitui 1928 nurmilaisen Aili Venäläisen kanssa. Poika Veikko s. 1937. Antti työskenteli todennäköisesti Nurmissa Gummitehtaalla. 1940-luku, Lahdenpohja tr60 (Leila Penttilä)

Väinö ja Helmi Mälkin vieraita Lahdenpohjassa

Antti Turtia kuoli 1933 ja Väinö Mälkki osti 1935 Lahdenpohjan tilan Antin perikunnalta. Viipurin alueen kuuroilla oli runsaasti yhteistoimintaa. Kuvassa sukulaisia ja ystäviä tupaantuliaisissa. 1935, Lahdenpohja tr60 (Mälkin kuvakokoelma)

Helmi Mälkki poikansa Laurin kanssa

Väinö ja Helmi Mälkin perheeseen syntyi kolme poikaa Lauri, Kauko ja Antti. Tässä Helmi ja Lauri ovat Lahdenpohjan pihalla kesällä 1939. Väinö harrasti valokuvausta ”vekkikameralla” ja tämä kuva on varmasti hänen ottamansa. Väinön äiti Anna Mälkki ja Antti-veljen tytöt olivat paljon perheessä kuulevana apuna. Lahdenpohja tr60 (Mälkin kuvakokoelma)

Väinö Mälkki istumassa

Talvisodan alkaessa Väinö Mälkki (istumassa) toimi Vahvialan suojeluskunnan vartiomiehenä. Hän tunnisti kuulevia herkemmin lähestyvien lentokoneiden jyrinän. Kuvassa vasemmalta Väinö Koskelainen Anttilasta tr58 , Alpo Mälkki ja Jalmari Mälkki Suurpeltolasta tr55. Kuva on otettu todennäköisesti marraskuun lopulla 1939. Väinö Koskelainen kuului Er.P 3:n kolmanteen eli ns. Vahviala-komppaniaan, joka oli kutsuttu 6.10. rajalle suojajoukoiksi. Marraskuun lopulla hetki ennen sodan syttymistä miehet saivat lomia. Alpo oli suojeluskunnan ratapartioinnissa ja seppä Jalmari linnoitustöissä porarina ja kaluston kunnossapidossa. Lahdenpohja 1939(Mälkin kuvakokoelma)