Talo nro 43 Rainio

Elina Avelin

Tervajärven kartassa oleva Rainio tr43 on välirauhan aikana perustettu ja rakennettu uudistila, mutta sen asukkaiden historia Tervajärvellä alkaa tästä neitosesta Elina Avelinista, joka syntyi 10.6.1903 Matti Avelinin ja Helena Alarakkolan esikoistyttärenä. Äiti Helena kuoli 1906, isä avioitui udelleen ja Elina kasvoi aikuiseksi Avelinien suurperheessä. Studiokuva, 1920-luku (Minna Ristolainen)

Hackmannin tehtaanjohtaja Kuuluvaisen perhettä Antreassa

Rippikoulun käytyään oli aika hakeutua työelämään. Albumin merkinnän mukaan Elina lähti Antreaan Hackmannin tehtaanjohtaja Kuuluvaisen perheen sisäköksi ja lastenhoitajaksi. Kuva Antrean ajalta. Henkilöitä ei varmuudella tunnistettu. 1920-luku (Minna Ristolainen)

Elina Avelin (oik) Imatrankoskella

Tämän Imatrankosken kuohut olivat aikansa matkailunähtävyys. Elina oikealla. 1930-luku (Minna Ristolainen)

Elina Avelin

Imatralla käydessä pukeuduttiin ystävättärien kanssa parhaisiin ja mentiin ikuistamaan päivä Valokuvaamo Imatraan. Samalla istuimella on otettu kuvia useammasta Elinan albumin neitosesta. 1930-luku (Minna Ristolainen)

Elina Avelin Tervajärvellä sisarpuolensa Helmi Avelinin kanssa

Yhteydet kotikylään säilyivät. Tässä Elina soutelee Tervajärvellä sisarpuolensa Helmi Avelinin kanssa. Tervajärvi 1930-luku (Minna Ristolainen)

Elina Avelin ja Konsta Rakkolainen

Konsta Rakkolainen samasta kylästä oli jäänyt leskeksi juhannuksena 1930. Elina Avelin ja Konsta Rakkolainen olivat molemmat Tervajärven Turtianpäästä ja tuttuja lapsuudesta asti. Heidät vihittiin avioliittoon 12.6.1932. Elina muutti asumaan Konstan kotitaloon tr20 Heikkilään, jossa Konsta piti kauppaa. Tervajärven Heikkilä, v. 1930 (Minna Ristolainen)

Helmi Avelin ja Einari Myllynen

Elina Rakkolaisen sisarpuoli Helmi Avelin vihittiin Einari Myllysen kanssa 1935. Morsiusparin läheisinä Elina ja Einarin veli Julius Myllynen. Tervajärven Piutsa, v. 1935 (Aarne Avelin)

Elina ja Konsta Rakkolainen ja lapset Kirsti sekä Viljo

Elina ja Konsta Rakkolainen ja heidän ensimmäiset yhteiset lapsensa Kirsti s. 1932 ja Viljo 1933. Tässä vaiheessa elettiin yhteistaloudessa Konstan ensimmäisen perheen kanssa talossa tr20 Heikkilä. v. 1934 (Aarne Avelin)

Elina Rakkolainen ja lapset Kirsti ja Viljo

Elina Rakkolainen ja lapset Kirsti ja Viljo Tervajärven Heikkilän pihalla 1935 . (Helge Rakkolaisen albumi)

Serkukset Aino Avelin ja Elina Rakkolainen o.s. Avelin

Serkukset ja samassa Avelinin perheessä kolmen viikon ikäerolla varttuneet kasvinkumppanit Aino Avelin ja Elina Rakkolainen o.s. Avelin. Tervajärvi 1934 (Sylvi Avelin)

Aino Avelin

Aino Avelin oli heti kansalaissodan päätyttyä muuttanut tätinsä luokse Helsinkiin ja työskenteli siellä maitokaupassa. Loma-aikansa hän vietti Tervajärvellä osallistuen Elinan ja muiden sukulaisperheiden lastenhoitoon ja ajankohtaisiin töihin. Hänellä oli kamera, ja sen ansiosta suvulla on runsaasti valokuvia Karjalan ajoilta. Studiokuvaus Helsingissä. 1930-luku (Sylvi Avelin)

Heikkilän talon lapsia

Vasemmanpuoleinen kolmikko Konstan ja Elinan lapset Kirsti, Viljo ja Erkki, oikeassa reunassa Anita ja Einari Konsta Rakkolainen ensimmäisestä avioliitosta. Tervajärven Heikkilä, 1930-luku (Helge Rakkolaisen albumi)

Heikkilän talon väkeä heinähaasian edessä

Evakosta palattiin Tervajärvelle keväällä 1942. Koti oli poltettu ja perhe oli sijoittunut asumaan Myllysenpäähän Mälkkilään (kuva tr54_16). Ensimmäisiä töitä kotitilalla oli heinänteko. Korkean heinähaasian edessä Elina, Viljo ja Erkki Rakkolainen, takana Pauli, Helge ja Tauno Rakkolainen. Konsta oli Helsingissä sairaalassa, eikä voinut palata maataloustöihin. Tervajärven Heikkilä, 1942 (Helge Rakkolaisen albumi)

Konsta Rakkolaisen kuolinilmoitus lehdessä

Surusanoma saapui Helsingistä. Konsta Rakkolainen kuoli 19.10.1942 ja hänet haudattiin Vahvialan Rauhamaahan.

Elina Rakkolainen ja uskollinen apunsa Aino Avelin

Konstan kuoleman jälkeen ensimmäisen ja toisen avioliiton perhekunta jakautui kun ensimmäisen avioliiton lapset olivat jo aikuisia. Elina päätti rakentaa itselleen ja kolmelle lapselle oman talon Avelinien naapuriin. Ensimmäiseksi piti järjestää ”huolto”. Kuvassa Elina ja uskollinen apunsa Aino Avelin rakentavat Rainioon huussia. (Aune Korkkulan perikunta)

Rainion talon uusi hirsirakennus

Venäläiset olivat jostakin siirtäneet hirsirakennuksen Myllysenpäähän Suurpeltolan pihaan. (kuva tr755_67) Rakennukselle ei löytynyt omistajaa, joten viranomaiset antoivat sen Elinalle. Se purettiin talkoilla ja pystytettiin Rainioon. Kymmenvuotias Viljo keräsi Elinan kanssa tilkesammaleet hirsien väliin. Nuoremmat Kirsti ja Erkki olivat hoidossa Avelinilla. Tervajärven Rainio 1943 (Aune Korkkulan perikunta)