Harrastukset

Tervajärven Kömpelön naisvoimistelijoita

Tervajärvelle August Mälkin 27.12.1914 perustaman urheiluseura Kömpelön naisvoimistelijoiden joukkue kansakoulun korokkeella. Liitutaulun takana ovat kartat rullalla sekä seinällä opetustauluja Turun yliopiston vihkiäisistä vuodelta 1640. Henkilöt alkaen vas: 1. tton, 2. Anna Aspi, 3. Sofia Myllynen, 4. Vilhelmiina Myllynen, 5. tton, 6. Elsa Mälkki Tervajärvi Koulu (45), 1917, (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven Kömpelö

Urheiluseura Kömpelön jäseniä Tattarin navetan luona. Seuran lajeina olivat voimistelu, hiihto ja paini, kesäisin järjestettiin yleisurheilukilpailuja. Kuvaaja: Väinö Mälkki Tervajärvi Tattari (52), 1920, (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven Kömpelö

Urheiluseura Kömpelön jäseniä. Tunnistetut henkilöt nimetty. Kuvaaja: Väinö Mälkki Tervajärvi Tattari (52), 1920, (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven Kömpelö

Tervajärven Kömpelö n.1920. Tervajärvi Koulu (45),n.1920, (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven Kömpelö

Tervajärven Kömpelö. Tunnistetut henkilöt nimetty. Tervajärvi Koulu (45), 1920-luku, (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven Kömpelö

Tattarissa 1923, vas Konsta Koskelainen, ?, Heikki Myllynen. Ovelta kurkistaa Konsta Mälkki. Kuvaaja Väinö Mälkki. Tervajärvi Tattari (52), 1923, (Mälkin kuvakokoelma)

Vahvialan Kiista

Voimistelu ja Urheiluseura Vahvialan Kiistan seuratalo Toimela rakenteilla. V.- ja U.-seura Kiista perustettiin v 1922 ja Kömpelökin kyläosastona siihen liittyi, Tervajärvi Toimela (14), 1923, (Mälkin kuvakokoelma)

Vahvialan Kiista

Voimistelu ja Urheiluseura Vahvialan Kiista. Tunnistetut henkilöt nimetty. Tervajärvi Toimela (14), 1923, (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven Kömpelö

Tervajärven Kömpelön kokoontuminen. Tervajärvi 1933 (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven Kömpelö

Tervajärven Kömpelön kokoontuminen. Tunnistetut: 3.Hilma Lampen, 4.Miina Toivola, 5.Tilda Käki, 8.August Huovilainen, 10.Miina Turtia, 11.Elsa Mälkki, 13.Tilda Käki, 15.Augyst Toivola, 16.Matti Aspi, 17.Heikki Käki, 18.Konsta Mälkki, 19.Konsta Koskelainen, 20.August Myllynen, 21.Eino Turtia. Tervajärvi 1933 (Mälkin kuvakokoelma)

Konsta Mälkki

Urheilija Konsta Mälkki palkintoineen, päällään Tervajärven Kömpelön edustuspaita logoineen. Tervajärvi (Mälkin kuvakokoelma)

Väinö Mälkki

Suurpeltolan talossa syntynyt Väinö Mälkki osallistui urheilukilpailuihin laajalla alueella. 1923 Suurpeltola tr55 (Mälkin kuvakokoelma)

Väinö Mälkki nro 20

Väinö Mälkki edusti Suomea 20-luvulla joka toinen vuosi pidetyissä kuuromykkien PM-kisoissa Helsingissä, Trondheimissä, Kööpenhaminassa ja Göteborgissa. Väinö on toisessa rivissä no 20. 1920-luku Suurpeltola tr55 (Mälkin kuvakokoelma)

Väinö Mälkin palkintokokoelmaa

Väinö Mälkin palkintokokoelmaa. Talvisodan evakkoon lähtiessä kaikki isokokoiset ja painavat palkinnot pakattiin August Mälkin amerikanarkkuun, joka haudattiin Mälkin sorakuoppaan. Kotiin palattaessa arkku palkintoineen oli kadonnut. 1920-luku, Suurpeltola tr55 (Mälkin kuvakokoelma)

Mikko Mälkki

Aitajuoksua Säkkijärven kentällä. Edessä Mikko Mälkki. Todennäköisesti on meneillään seurojen välinen ottelu Säkkijärven Ahjo – Vahvialan Kiista. Teelusikoita ei perheeseen tarvinnut koko elämän aikana ostaa ja tytärkin leipoi hiekkakasalla kakkuja alpakkalusikoilla ja tinapokaaleilla. 1930-luku, Suurpeltola tr55 (Mälkin kuvakokoelma)

Hiihtokilpailut Tervajärvellä

Hiihtokilpailut. Voisikohan talo olla Hovinmäki (tr 57), jossa aikalaisen kertomana oli koristeelliset ikkunapielet? Tervajärvi, 1926, (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven suojeluskuntalaisia

Tervajärven suojeluskuntalaisilla keväinen hiihtopäivä, kenttälakki päässä ja päälle puettu suojeluskunnan kesäpusero. Henkilöt alkaen vasemmalta: 1. Eino Myllynen, 2. tton, 3. Jalmari Mälkki, 4. Väinö Koskelainen, 5. Konsta Mälkki, 6. Eino Mälkki (alikersantti), 7. Väinö Nippula ja 8. tton. , kaikki Tervajärven Myllysenpäästä. Kuvaaja Väinö Mälkki Tervajärvi (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven tanhutytöt

Tytöt tanhuavat koululla, Tervajärvi Koulu (45), 1.3.1925, (Mälkin kuvakokoelma)

Näytelmän Seitsemän veljestä esiintyjät

Näytelmä Seitsemän veljestä Tervajärven koululla. Henk vas: 1. Lempi Sahala, 2. Aune Toivola, 3. Bertta Kuuluvainen, 4. Elsa Koukia, 5. Eino Turtia, 6. Erkki Kuuluvainen, 7. Lydia Turtia ja 8. Martta Mälkki. Tervajärven koulu 1925 (14), (Mälkin kuvakokoelma)

Näytelmän Saimaan rannalla esiintyjät

Näytelmä Saimaan rannalla, pääosissa Esteri Koskelainen ja Eino Mälkki, Tervajärvi Toimela (14), 1936, (Mälkin kuvakokoelma)

Harrastusryhmä Tervajärven koululla

Harrastusryhmä koulun pihalla. Tervajärven koulu 1930-luku (Mälkin kuvakokoelma)

Harrastusryhmä Tervajärven koululla

Harrastusryhmä koulun pihalla, henkilöt: 2.Aune Toivola, 3.Martta Mälkki, 7.Hilma Lampen, 9.Bertta Myllynen, 12.Aira Turtia, 15.Lempi Sahala, 16.Ida Huovilainen, 26.Vilho Huovilainen, 30.Armas..., 31.Vilhelmiina, 32.Aune Toivola Tervajärven koulu (Mälkin kuvakokoelma)

Lähetysompeluseuran väkeä Tervajärven koululla

Lähetysompeluseuran väkeä koulun edustalla, Vas.Hilja Eliaksen tr Mälkki, Aira Turtia, Mimmi Koskelainen, Ida Huovilainen, Hilma Lampen, Hilja Koskelainen, Eila Turtia, Helvi Turtia, Sylvi Ihalainen, Martta Mälkki, Signe Turtia, Impi Turtia, Ester Koskelainen. Tervajärven koulu 1932 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Eino Turtia viuluineen

Laulua ja soittoa pidetään karjalaisille tyypillisenä ominaisuutena. Valokuvia katsoessa kiinnittyy huomio siihen, että soittajia ja soittimia oli melkein joka talossa. Tässä Eino Turtia viuluineen. 1930-luku, Lahdenpohja tr60 (Leila Penttilä)

Jalmari ja Mikko Mälkki

Suurpeltolan talon nuoret miehet, Jalmari ja Mikko Mälkki, musisoimassa kotinsa pihakalliolla. Ainakin Jalmarin viulu on hänen omatekemänsä, Mikolla mandoliini. Koiran nimi on Panu. Kuvaaja: Väinö Mälkki Suurpeltola tr55 1930-luku (Mälkin kuvakokoelma)

Opintokerholaisia

Opintokerholaiset, Tervajärvi, (Mälkin kuvakokoelma)

Opintokerholaiset

Opintokerholaiset, henkilöt: 1. ... Tervajärvi, (Mälkin kuvakokoelma)

Kutomakurssilaisia

Kutomakurssilaisia. Tervajärvi, (Mälkin kuvakokoelma)

Kutomakurssilaisia

Kutomakurssilaisia. Tunnistettujen nimeämiseksi: 1. Tervajärvi, (Mälkin kuvakokoelma)

Ompelukurssilla

Ompelukurssilla. Tervajärvi 1930-luku, (Sylvi ja Veikko Ihalaisen albumit)

Ompelukurssilla

Ompelukurssilla. Nimet kuvassa. Tervajärvi 1930-luku (Sylvi ja Veikko Ihalaisen albumit)

Liinavaatekurssi

Liinavaatekurssin päättäjäiset seuratalolla. Tervajärven Toimela 1930-luku (Toini Venäläinen)

Liinavaatekurssi

Liinavaatekurssin päättäjäiset seuratalolla: 15. Toini Venäläinen o.s.Kuuluvainen Tervajärven Toimela (Toini Venäläinen)

Marttojen ruokatalouskurssi

Tervajärven Marttayhdistyksen ruokatalouskurssi järjestettiin Harjulan talossa 11.-19.12.1935. Harjulan talossa. Tervajärvi Harjula 1935 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Marttojen ruokatalouskurssi

Tervajärven Marttayhdistyksen ruokatalouskurssi Harjulan talossa: 4.Irja Mälkki, 5.Anna Aspi, 11.Vieno Vahvelainen, 12.Maire Kuuluvainen, 14.Aune Kuuluvainen, 15.Sylvi Ihalainen, Tervajärven Harjula 1935 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Marttojen kutomakurssi

Marttayhdistyksen kutomakurssin päättäjäiset 1936 Tervajärven Toimela 1936 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Marttojen kutomakurssi

Marttayhdistyksen kutomakurssin päättäjäiset 1936, 5.Terttu Huovilainen, 9.Tilda Käki, 10.Käki, 11.Lempi Ihalainen, 12.Hilja Mälkki, 14.Hilma Lampen, 19.Irja Mälkki, 22.Helvi Turtia, 23.Elina Rakkolainen, 24.Toini Vahvelainen, 25.Sylvi Ihalainen, 27.Anna Aspi, 31.Matti Ihalainen, 34.Mikko Mälkki, 25.Impi Myllynen, 37.Eino Mälkki, 38.Aune Sollo, 39.Veikko Ihalainen, Tervajärven Toimela 1936 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Kutomakurssilaiset

Kutomakurssilaisia itsetekemissään kansallispuvuissa Tervajärvi 1936 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Kutomakurssilaiset

Kutomakurssilaisia itsetekemissään kansallispuvuissa, 2.Elma Kaipiainen, 3.Toini Vahvelainen, 6.Sylvi Ihalainen, 7.Ester Koskelainen, 8.Käki 11.Impi Myllynen, 13.Aune Sollo, 18.Elina Rakkolainen, 20.Helvi Turtia. 21.Terttu Huovilainen Tervajärvi 1936 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Tervajärven pesäpallonuoria

Pesäpalloilijat, edessä vasemmalta Johannes Moisio, Mauno Turtia, Eino Leino, Alpo Mälkki, keskellä vasemmalla Erkki Turtia. Tervajärvi Toimela (14) 1930-luku (Mälkin kuvakokoelma)

Tervajärven pesäpallonuoria

Pesäpalloilijat, Kaikki tunnistetut henkilöt nimetty. Tervajärvi Toimela (14) 1930-luku (Mälkin kuvakokoelma)

Myllysen VPK

Tervajärvelle perustettiin v 1932 Myllysen VPK. Mälkin pihapiirissä sijainnut punaiseksi maalattu VPK:n palokuuri rakennettiin 1934-1936. Tervajärven sammutuspäällikköinä toimivat Eino Koskelainen ja hänen jälkeensä Jalmari Mälkki. Tervajärvi, n v 1935 (Mälkin kuvakokoelma)

Myllysen VPK

Myllysen VPK, tunnistetut nimetty. Tervajärvi, n 1935(Mälkin kuvakokoelma)

Vesitaso Tervajärvellä

Yleisölennätys Tervajärvellä 1936, ruutupuserossa mahd. Jalmari Mälkki, seuraavat Anttilan väkeä, olisiko ponttoonin päällä istumassa Väinö Koskelainen? Tervajärvi, 1936, (Mälkin kuvakokoelma)

Marttojen kompostintekokurssi

Marttojen kompostintekokurssit Patterin talon pihalla. Tervajärven Patteri 1942 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)

Marttojen kompostintekokurssi

Marttojen kompostintekokurssit Patterin talon pihalla: 2.Lempi Ihalainen, 16.Sylvi Ihalainen, 18.Helvi Turtia. Tervajärven Patteri 1942 (Sylvi ja Veikko Ihalaisen kuvakokoelma)