Talo 3 Junni (Kuusela)

Talo 3: Junni (Kuusela) Kuuselan tilan syntyminen liittyy Vasikkapellon jakoon. Juhkom Juhkominpoika Koskelainen jäi Vasikkapeltoon ja kun Juhana-veljelle lohkaistiin Peltola tien toiselta puolelta, ostettiin Joonas Juhkominpoika Koskelaiselle tila Heikki Mytyltä. Joonas ja vaimonsa Tilda muuttivat Häsälään vuonna 1918 ja tila myytiin leski Eeva Mynttiselle. mutta hän joutui palaamaan Uus-Mynttisille alaikäisten lastensa perintöasioiden vuoksi. Mikko Mikonpoika Mynttinen (Eevan miehen veli) ja vaimonsa Miina o.s. Myllynen muutivat Kuuselaan. Heille syntyi 11 lasta. Vuonna 1935 Mikko ja Miina myivät tilan pojilleen Edvardille ja Einolle. Vuonna 1939 talossa asuivat vanhaisäntä Mikko Mynttinen ja kaksi tytärtään ja tilanomistajat Eino ja Edvard perheineen.  Kuvassa Edvard Mynttinen ja hänen hevosensa. Taustalla Mynttisen aitta ja suurkivi.

"Kuuselan tilan syntyminen liittyy Vasikkapellon jakoon. Juhkom Juhkominpoika Koskelainen jäi Vasikkapeltoon ja kun Juhana-veljelle lohkaistiin Peltola tien toiselta puolelta, ostettiin Joonas Juhkominpoika Koskelaiselle tila Heikki Mytyltä. Joonas ja vaimonsa Tilda muuttivat Häsälään vuonna 1918 ja tila myytiin leski Eeva Mynttiselle. mutta hän joutui palaamaan Uus-Mynttisille alaikäisten lastensa perintöasioiden vuoksi. Mikko Mikonpoika Mynttinen (Eevan miehen veli) ja vaimonsa Miina o.s. Myllynen muutivat Kuuselaan. Heille syntyi 11 lasta. Vuonna 1935 Mikko ja Miina myivät tilan pojilleen Edvardille ja Einolle. Vuonna 1939 talossa asuivat vanhaisäntä Mikko Mynttinen ja kaksi tytärtään ja tilanomistajat Eino ja Edvard perheineen. Kuvassa Edvard Mynttinen ja hänen hevosensa. Taustalla Mynttisen aitta ja suurkivi. (Matti Mynttinen)"

Kuvassa Kuuselan talon piirros (piirtänyt Esko Sollo).

Takarivissä vasemmalta Eino, Edvard, Alma, Lydia ja Amanda Mynttinen. Eturivissä vasemmalta Toini, Mikko, Wilhelmiina ja Ester Mynttinen. (Terttu Skyttä)

Kuuselan pihalla, taustalla sauna. Edessä vasemmalta Armas Huovilainen, Lydia Mynttinen (myöh. Pystynen), Amanda Huovilainen (myöh. Mynttinen, Uus-Mynttinen) ja Amanda Mynttinen (myöh. Käki). Keskirivi vasemmalta tuntematon poika, Edvard Mynttinen, tuntematon mies, Alma Mynttinen (myöh. Käki, Pyhämäki) ja tuntematon mies. Takarivissä oikealla Eino Mynttinen ja hänen vierellään Arvo Koskelainen. (Hannu Sollo)