Talo nro 7 Virmas

Elias Aataminpoika Järvenpään veljen Heikki Aataminpojan tilan 115 osalta maarekisterissä on jakomerkintä vasta vuodelta 1936, jolloin se lohkottiin kahteen osaan. Toisen, lähinnä metsämaata käsittäneen noin 5,95 ha suuruisen (asumattoman) tilan Korpela 168, omistajiksi tulivat Peltolan talon sisarukset Konsta, Antti, Tilda ja Artturi Koskelainen. Toinen uuden tilan osa sai maarekisterissä tunnuksen 169 Virmas (Johannes Mökkönen). Viljeltyä maata oli 4,63 ha ja metsämaata 52,26 ha; tilan kokonaispinta oli 56,89 ha.

Virmas oli vauras maanviljelystila. Uustalon Lempi (Lahtinen) muisteli, että talorakennus oli kookas taitekattoinen, ”venäläismallinen”. Pihapiirissä oli tavanmukaiset maatilarakennukset, mm. kookas kivinavetta. Tilan osaomistajina ja haltijoina mainitaan Jaakko (s. 1903) ja Emmi (1904) Mökkönen. Heillä oli lapset Matti (s.1928) ja muutamaa vuotta nuorempi Ilkka. Jaakko Mökkönen oli Järvenpään VPK:n perustajajäsen ja johtaja vuodesta 1934. Hän oli myös innokas urheilumies, palokunnan ”maaurheilutoiminnan” ohella hän oli myös aktiivinen uimari. - Mökkösellä toimi aikanaan myös pyhäkoulu.

Virmaksen, Uusitalon ja Savisilmän talohistoriat nivoutuvat siis yhteen. Käytetyt tietolähteet eivät kerro, minä ajankohtina tilojen talot on rakennettu. Isojaossa muodostuneen tilan 15, josta mainitut tilat ovat muodostuneet, talokeskus on ehkä jo jaon aikana ollut Savisilmän paikalla.