Talo nro 25 Harjula

Edvard Heikinpoika Sahala oli vuonna 1910 vihitty avioliittoon Maria Juhontytär Järvenpään (s. 1887) kanssa. Heille on merkitty kirkonkirjoihin seuraavat lapset: Edvard (s. 1911), Martti (1913), Jenny Siiri (1915), Aune Sanelma (1917-1919), Aune Maria (1920), Martta Sanelma (1922), Hilja Sofia (1924), Pauli (1927) ja Ester Sinikka (1929).

Harjulan tila oli pienviljelystila. Sen kokonaispinta-ala oli 37,23 ha, josta viljeltyä oli 4,74 ha. Metsän tuotolla oli kodin taloudessa tärkeä osa. Talorakennukseen kuului suuren tuvan lisäksi kolme kamaria. Ulkorakennuksina olivat navetta ja talli, lato, aitta, katokset ja sauna. Kauempana oli riihi. Kaikessa pyrittiin omavaraisuuteen. Maatilan tuotteet tulivat pääosin oman talouden käyttöön. Lisäansiota saatiin työstä myös kodin ulkopuolella. Edvard ja Martti osallistuivat valtion metsä- ja ratatöihin. Lapsilla ei koskaan ollut tekemisen puutetta. Autettiin kotitöissä ja hoidettiin kesällä kerhomaita. Kaikki lapset (tytöt) oppivat aikanaan kangaspuiden ja rukin käytön.

Talo nro 25 Harjula

Sahalan (25) perheen talo. (Riitta Wallin)

Sahalan talon perunamaata kynnetään. Auran sarvissa Edvard Sahala, ohjaksissa Hugo Palolehto, kuokan varressa Irene Palolehto ja mukana myös lapset (vas) Edvard, Jenny ja Martti.

Sahalan talon (25) perunamaata kynnetään. Auran sarvissa Edvard Sahala, ohjaksissa Hugo Palolehto, kuokan varressa Irene Palolehto ja mukana myös lapset (vas) Edvard, Jenny ja Martti. (Martta Sahala)

Maria ja Edvard Sahala, takana pojat Edvard ja Martti, Jenny hääpuvussa, Hilja, Aune ja Martta, edessä Pauli ja Ester. (Riitta Wallin)

Ester Sahala, Mirja Vieru, Anna-Liisa Ahola ja Lempi Koskelainen Järvenpään sillalla. (Riitta Wallin)