Talo nro 7 Antti Houni

Vas. Maria ja oik. tytär Helvi Houni 1934

Talo nro 7, 'Hounin mökki' oli Antti Hounin (1875-1943) ja vaimonsa Maria Antintytär o.s. Kotosen (1882-1975) koti. Talo oli alkujaan rakennettu Sikosaaren maille, mutta hankittu myöhemmin omaksi. Palstamaat ulottuivat Hounijärven rantaan, jossa vedenpinnan vaihtelu muutti rantaviivaa tulvien mukaan. Pariskunnalle syntyi 1906 Vilho ja 1912 Lahja Helvi. Poika kuoli keuhkotautiin 18 - vuotiaana. Kuvassa vasemmalla Maria ja oikealla Helvi Merimieslähetyksen kokouksessa. Houni 1934 (Vahviala 1997)

Helvi Houni ja Eero Koskinen 1936

Helvi Hounin (1912-2010) ja Eero Koskisen (1903-1942) häät vietettiin 4.7.1936. Nuoripari asettui asumaan Helvin kotitaloon. Helvi oli äitinsä kanssa mukana kylän Merimieslähetyksen toiminnassa, jota kautta tutustui hämäläiseen Eeroon. Hän neuloi sukat tuntemattomalle merimiehelle liittäen mukaan tietonsa. Tätä seurasi kirjeenvaihto ja tutustuminen. Valokuva kuukausi häiden jälkeen elokuussa 1936. (Oili Aarnialho)

Eero Koskinen

Eero Koskinen muutti Hounille 1936. Hän työskenteli merillä konemestarina kauppalaivastossa myös sotien aikana. Suku muistaa Eeron monipuolisen lahjakkaana miehenä. Eero kuoli 26.10.1942 m/s Bettyn torpedoiskuun Itämerellä matkalla Saksaan. Suremaan jäivät vaimon lisäksi 3 pientä lasta. 1930- luku (Oili Aarnialho)

Antti Houni

Antti Antinpoika Houni oli syntyisin Anttilasta (25), jossa vanhin veli Juhana jatkoi isäntänä. Antti oli töissä rautateillä. Kuolinilmoitus 1943 (Karjala)