Talo nro 17 Riihimäki

Riihimäki 1917

Riihimäki oli alkujaan yksi Hounin jaetuista perintötiloista. Päärakennus vuodelta 1917 (kirja Vahviala kotiseutua kuvina 1997)

Riihimäen isännän tapaturmainen kuolema 1907

Riihimäen isäntä Heikki Houni (1848-1907) kuoli tapaturmaisesti matkallaan Viipurista. Tilanpitoa jatkoivat ensin pojat Heikki (1890) ja Mikko (1866-1942) perheineen. Heikin muutettua Hanhijoelle (hj18) isännyys jäi Mikolle. 7.1.1907 (sanomalehti Työ)

Riihimäen isäntäväkeä ja kesävieraita noin 1911

Riihimäen isäntäväkeä ja kesävieraita heinäpellolla. Aikuiset vanhaemäntä, Heikki Houni, herra Veikkanen, Miina, Olga ja Mikko Houni, rva Veikkanen sisarensa kanssa ja Anni Houni. Veikkaset olivat talon kesäasukkaina useana vuonna. Houni Riihimäki noin 1911 (Vahviala 1997)

Riihimäen salissa 1925

Päiväkahvilla Riihimäen salissa vas. Rauha (1914), Kirsti, Maija ja Veikko (1920-44) Houni, Lahja ja Sofia Räihä (ho3) sekä emäntä Olga (1866) ja Alli Houni. Houni Riihimäki noin 1925 (Vahviala 1997)

Mikko Houni (1886-1942)

Riihimäen isäntä Mikko Houni 'Riihmäe Mikko' työskenteli tilanhoidon ohessa Nurmin asemalla. Hän oli aktiivinen kunnallismies toimien mm. Vahvialan kunnanvaltuustossa 1921-28. Hän muutti paikkakunnalta 1920-luvun lopussa. (Vahviala 1997)

Riihimäki Väinö Huuhtasen isännöimänä 1930- luvulla

Riihimäen osti 1933 agronomi Väinö Huuhtanen (1896-1951) vaimonsa Aunen kanssa. Väinö oli syntyjään Kivennavalta. Hän oli Maalaisliiton kansanedustaja 1926-33 sekä mukana useissa luottamustoimissa. Viipurin maanviljelysseuran sihteerinä hän uudisti tilaansa ja kotikylänsä maanviljelystä. Kuvassa Riihimäen pihaa pysäkiltä päin. Talon edessä on sauna ja vinttikaivo, vasemmalla heinäseipäitä. Houni Riihimäki 1930 - luku (Vahviala 1997)