OHJE KUVATEKSTIEN LUKUUN JA PALAUTTEEN ANTAMISTA VARTEN

1. Kuvien ja kuvatekstien katselu

Avattuasi kuvagallerian näet pikkukuvat ja niiden alla kuvatekstit. Mikäli haluat ammentaa kuvista kaiken tiedon lue ensin pikkukuvan alla oleva kuvateksti ja avaa sen jälkeen kuva hiirellä. Kuvaa voit suurentaa viemällä hiiren kuvan päälle ja painamalla hiiren vasenta, jolla voit myös siirtää suurennettua kuvaa ylös tai alaspäin. Sulje kuva näkymän oikeasta ylänurkasta ja siirry seuraavaan kuvaan. Suurta kuvaa ja kuvatekstiä voit katsoa samanaikaisesti avaamalla näytöllesi rinnakkain kaksi ikkunaa samalta verkkosivulta, joista toisessa katsot kuvaa ja toisessa näkyy koko kuvateksti. Kuvanäkymässä pääset nuolella seuraavaan kuvaan.

2. Kuvassa olevan henkilön asuinpaikka, kylä ja talo

Kuvateksteissä olevat tiedot henkilön asuinpaikasta ilmoitetaan nimen jäljessä suluissa olevalla lyhenteellä, esim. Hilja Maria Lavonen (ho25). Suluissa olevat kaksi kirjainta osoittavat kylän nimen ja numero kertoo kyseisen talonumeron teoksen Vahviala 16 kylää karttoina mukaan. Kylän kartta ja siihen liittyvä talonumeroluettelo on jokaisen kylän kuvagallerian Talot-sivulla. Kylien lyhenteet on lueteltu tämän ohjeen kohdassa 5.

3. Kuvatekstit

Kuvateksteihin on tallennettu seuraavat tiedot sillä tarkkuudella kuin se on ollut mahdollista: henkilöiden nimet, kuvauspaikka ja -aika, kuvaajan nimi, kuvan omistaja suluissa kuvatekstin lopussa. Mikäli toteat teksteissä olevia asiavirheitä tai sinulla on tarkennuksia tai lisäyksiä edellä mainittuihin kuvatekstien tietoihin Vahviala-seura pyytää sinua ottamaan yhteyttä kuvia tallentaneisiin kylävastaaviin. Heidän yhteystietonsa on lueteltu tämän ohjeen kohdassa 5.

4. Digitoidut kuvat

Seura keräsi verkkosivuilla julkaistuja kuvia vuosina 2018-2022 ja sai kokoon noin 3000 digitoitua kuvaa ja lehtileikettä (kuolinilmoitukset), jotka liittyvät Vahvialan pitäjään ja sitä edeltäneeseen Viipurin maalaiskunnan kyläryhmittymään, josta myöhemmin pitäjä muodostettiin 1920-luvun alussa. Mikäli hallussasi on vanhoja kuvia, jotka on otettu Vahvialassa ennen kesäkuun loppua 1944 tai ne liittyvät kiinteästi Vahvialan pitäjässä asuneisiin henkilöihin ota yhteyttä kohdassa 5 mainittuihin niihin kylävastaaviin, joiden vastuualueen kuvia haluat julkaista seuramme sivuilla. Yhteydenottopyyntö koskee myös hautakivikuvia, joita olet mahdollisesti ottanut käydessäsi Vahvialassa syntyneiden läheistesi haudoilla. Seura pitää tärkeänä kulttuurihistorian ja sukuperinteen tallentamista sekä välittämistä nuoremmille sukupolvillemme.

Muutamien kylien osalta kokoon saamamme kuvamäärä on varsin pieni. Jos hallussasi on digitoituja kuvia esim Hanhijoelta, Rakkolanjoelta tai Tervajoelta ottaisimme niitä mielellään arkistoomme ja julkaistaviksi sivuillemme.

Kuvien kuvatarkkuutena olemme pitäneet vähintään 300 dbi, jos mahdollista 600 dbi ja tallennusmuotona jpg. Kuvien yhteydessä tarvitsemme kohdassa 3 mainitut kuvatiedot ja kuolinilmoituksista myös päivämäärä ja sanomalehti, jossa se on julkaistu.

5. Kylien nimilyhenteet, kylä- ja aihevastaavat

HANHIJOKI         ha        Eero Poikela  eero.poikela(at)gmail.com

HIIVANIEMI          hi        Eero Poikela  eero.poikela(at)gmail.com

HOUNI                ho       Elsi Venäläinen  elsimiv(at)gmail.com