Paarmakallion tilan, omistajat Urho ja Sylvi Kekkonen, opastaulun paljastustilaisuus Vainikkalassa

07.08.2021 12:00 - 07.08.2021 12:30 | Lappeenranta, Hiivaniementie 216, Vainikkala

Vahviala-Seura, Vahviala-Säätiö ja mv Raine Kälviäinen ovat pystyttäneet Hiivaniementien varteen Vainikkalaan opastaulun, jossa kerrotaan seuraavaa.

”Tämä Paarmakallion tilan pelto oli Urho ja Sylvi Kekkosen omistuksessa 5.10.1938 – 4.8.1942. Suurin osa tilan maista ja rakennukset jäivät Moskovan rauhassa Neuvostoliiton puolelle.”

Kekkoset hankkivat Hiivaniemen kylästä Paarmakallio ja Lainela nimiset tilat, joita myös viljelivät. Kerrotaan, että kun lähikylien väki kävi Hiivaniemessä huvitilaisuuksissa, joidenkin kävijöiden reitti vei ohi Paarmakallion talon, että nähtäisiin arvohenkilöitä.

Hiivaniemen kylä sijaitsi kolmen emäpitäjän, Lappeen, Säkkijärven ja Viipurin pitäjän entisten rajojen yhtymäkohdassa. Hiivaniemen kylä liitettiin vuonna 1921 perustettuun Vahvialan kuntaan vuonna 1923. Sata vuotta sitten perustetulla Vahvialalla oli itsenäisenä kuntana lyhyt elämänkaari, vajaa neljännesvuosisata. Tuo aika oli kuitenkin vireän toiminnan aikaa. Vuoteen 1939 mennessä oli kunta ehtinyt toteuttaa uuden kuntarakenteen edellyttämiä muutoksia ja osallistua mm. merkittäviin terveydenhuollon yhteistyöhankkeisiin.

Vahviala-seura ry:n tarkoituksena on toimia Vahvialasta kiinnostuneiden kulttuuri- ja etujärjestönä. Seura tekee toiminnallaan tunnetuksi Karjalaa sekä vaalii ja kehittää karjalaista kulttuuria. Yhdistys kuuluu jäsenenä Karjalan Liitto ry:een. https://www.karjalanliitto.fi/karjalan-liitto/jasenyhteisot/pitajaseurat/vahviala-seura-ry.html

Opastaulun paljastustilaisuus järjestetään la 7.8.2021 klo 12.00 paikassa Hiivaniementie 216, Vainikkala. Paikka on peltoaukealla pitkällä tiesuoralla noin kaksi kilometriä Vainikkalasta etelään.

Yleisöllä on tilaisuuteen vapaa pääsy. Muistetaan kuitenkin pandemian aiheuttama turvaohjeistus, turvavälit ja kasvosuojaimet sekä tullaan vain terveinä paikalle.

Tervetuloa

Juha Henriksson