"Kulttuuria täynnä – muistoja Sortavalasta" -haastatteludokumentti

Sortavala-seura on valmistanut haastatteludokumentin keväällä 2023.

Karjalan Liitto palkitsi tämän kulttuuriteon kunniakirjalla.

Dokumenttielokuvaa voi tilata näytettäväksi omalla paikkakunnalla. Kysy lisää puheenjohtaja@sortavala-seura.fi

Sortavala oli sotia edeltävällä ajalla monin tavoin poikkeuksellinen kaupunki. Sen sijainti Laatokan pohjoisrannalla tuolloisten Karjalan laulumaiden äärellä sekä kaupungin vireä ja yritteliäs ilmapiiri loivat hyvät edellytykset monipuoliselle kulttuurielämälle. Voi sanoa, että Sortavalan yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys oli huomattavasti sen kokoa suurempi.

Nyt valmistunut haastatteludokumentti valottaa eri näkökulmista Sortavalan ja sen ympäristön kulttuuri- ja sivistyselämää, sen vaikuttajia ja ihmisten arkea siellä. Kertojina on Sortavala-asiantuntijoita sekä siellä nuoruutensa viettäneitä alkuperäisiä sortavalalaisia. Dokumentissa saadaan kuulla mm. Sortavalan seminaarin vaikutuksesta alueella. Sen opettajakunnassa oli tunnettuja kulttuurivaikuttajia, jotka toimivat monella kulttuurin alalla. Elokuva on samalla surullisella tavalla ajankohtainen. Kuulemme aikalaisten tunnelmia, kun lapsuus loppui sodan alkaessa, kun joutui näkemään kasvuympäristön tuhoutumisen silmien edessä.

Dokumentin on käsikirjoittanut ja ohjannut Sortavala-seuran puheenjohtaja Marja Lampi ja se on toteutettu yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun elokuva- ja televisioalan opiskelijoiden kanssa.

Näkymä Sortavalaan 1930-luvun jälkipuolella, Sortavala-seura ry, Kari Nissisen kokoelma.